Sparmann S-1a SE-ADX
Tycker att denna bild visar en fin gammaldags idyll. Förutom flygplanet, ser ni gården, de betande korna och vedstaplarna? Platsen är Barkarby och året bör vara 1935.
Det läckra flygplanet - som gärna får många i min generation att tänka på Tintin - är den först framställda av typen Sparmann S-1, SE-ADX. På en annan bild tagen vid samma tillfälle har man vänt på maskinen och denna kom att användas till en annons...som för övrigt var föremål till ett eget inlägg för nio år sedan.
Den första "Sparmannjagaren", som den kallades, byggdes på Lilla Essingen 1934 och kom att flöjas av ytterligare tio stycken. I princip hamnade hela produktionen av S-1 från Edmund Sparmanns Flygverkstad hos Flygvapnet där den betecknades P 1 och användes 1936-46.
SE-ADX ställdes hösten 1934 ut i Ostermanns marmorhallar under flygutställningen ILIS (Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm). I maj året därpå genomfördes den första provflygningen på Barkarby och SE-ADX infördes officiellt på civilregistret den 25 juni.
Därefter blir Lambert-Meuller och SE-ADX tagen i anspråk för inspelningen av filmen Ungdom av idag. Från Svensk Filmdatabas:
Sedan for vi till Ljungbyhed för flygbilderna, men fick ligga där i två veckor och vänta på sol. Så fick jag tag på en löjtnant som var son till direktören på Svenska Liv, Fredrik Lambert-Meuller. Han hade under ett uppehåll i sin anställning på Ljungbyhed engagerats av Sparmann som tillverkade ett plan av egen modell som i sex exemplar skulle säljas till Flygvapnet. När filmen började fanns endast ett exemplar av planet. En av aspiranterna i filmen knycker planet och kraschar det.
Lambert-Meuller flög på två timmar och tio minuter från Stockholm till Ljungbyhed vilket var ganska snabbt på den tiden. Så hade han uppvisning i strålande sol och nästan touchade vår ljudbuss med sina störtdykningar mot mig och kamerateamet. Så där höll vi på en vecka och filmade från marken. Sedan skulle jag till Köpenhamn och L-M till Jönköping för att uppvisningsflyga vid invigningen av flygfältet. Jag sade till Harald Berglund att fara med till Jönköping och ta lite extra bilder.
I Jönköping var det invigning av den nya flygplatsen den 25 augusti och Lambert-Meuller skulle göra uppvisning vid den flygdag som arrangerades i samband med detta. Denna programpunkt kom dock bli kortare än förväntat då Lambert-Mueller gör en för sen urgång från en spinn och havererar. Flygplanet slås sönder fullständigt.
Från Jönköpings-Posten dagen efter (via SFF-F:s sajt):
Man tog naturligtvis för givet, att en katastrof inträffat för flygaren, och i ett ögonblick sprängdes alla avspärrningar av de upprörda människomassorna, som rusade in på fältet utan mål eller mening, endast för att komma så nära olycksplatsen som möjligt. I samma ögonblick får man emellertid se Lambert-Meuller krypa upp ur förarsitsen, i nästa ögonblick står han bredvid maskinen. Han vinkar med armen åt publiken. Och spontant utlöser sig den ohyggliga spänningen i en varm applåd för den kallblodige flygaren, som genom en nästan otrolig tur undkommit det hemska äventyret. Det märkligaste av alltsammans var, att Lambert-Meuller icke erhållit den minsta skråma. Han var fullkomligt oskadad ...
Här kommer ett klipp ur SF-Journalen från flygplatsinvigningen. "Pass på"..!