AvArt: Koppartransjagaren
Jag vet, det "diffar" i trovärdighet på cirka tio år. Om denna Sparmann S-1 någonsin hade funnits - för denna tecknade profil är något som jag fantiserat ihop en gång i tiden - så borde det skett cirka 1935-36. Koppartrans grundades inte förrän 1947. Flygplanstypen har dock funnits på riktigt. I folkmun blev den populärt kallad Sparmannjagaren.
Färger? Gult och svart, naturligtvis!
Inspirationen till teckningen har främst kommit från de 30-talsracers som man hade i USA. Oljebolagen, som till exempel Gulf och Texaco med flera, sponsrade gärna och flygplanen var hotta et snygga. Det ligger ett lagom romantiskt skimmer över eran och flygplanen ska flygas med en sliten flygarjacka över konstymen a la Howard Hughes ...eller i fallet Sparmannjagaren: Fredrik Lambert-Mueller. Ibland gick det i backen med buller et bång, sedan klev de upp ur pinnveden och dammet likt en Biggles-messias, utan en skråma. Märkligt. Rent av otroligt.
Jag kommer då och då lägga ut lite tecknade profiler på på gamla flygplan, både sådana som har funnits och sådana som är rena fantasioffer. Nej förresten, det blir inte bara profilteckningar, lite annat också. Hursomhelst, de kommer att läggas i en för ändamålet nystartad kategori; AvArt. För det är väl just vad det också är: En avart av något konstigt slag. Eller som någon uttryckte det: Avart for avart's sake...
Strax dags för nästa avart: Lunchmöte med Syltlökens vänner.