Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

AvArt: Koppartransjagaren

Publicerad 2008-02-06 12:52:00 i Allmänt, AvArt - Avation art...med mera, Propulärkultur,

Sparmann S-1 SE-AEX

Jag vet, det "diffar" i trovärdighet på cirka tio år. Om denna Sparmann S-1 någonsin hade funnits - för denna tecknade profil är något som jag fantiserat ihop en gång i tiden - så borde det skett cirka 1935-36. Koppartrans grundades inte förrän 1947. Flygplanstypen har dock funnits på riktigt. I folkmun blev den populärt kallad Sparmannjagaren.

Färger? Gult och svart, naturligtvis!

Inspirationen till teckningen har främst kommit från de 30-talsracers som man hade i USA. Oljebolagen, som till exempel Gulf och Texaco med flera, sponsrade gärna och flygplanen var hotta et snygga. Det ligger ett lagom romantiskt skimmer över eran och flygplanen ska flygas med en sliten flygarjacka över konstymen a la Howard Hughes ...eller i fallet SparmannjagarenFredrik Lambert-Mueller. Ibland gick det i backen med buller et bång, sedan klev de upp ur pinnveden och dammet likt en Biggles-messias, utan en skråma. Märkligt. Rent av otroligt.


Jag kommer då och då lägga ut lite tecknade profiler på på gamla flygplan, både sådana som har funnits och sådana som är rena fantasioffer. Nej förresten, det blir inte bara profilteckningar, lite annat också. Hursomhelst, de kommer att läggas i en för ändamålet nystartad kategori; AvArt. För det är väl just vad det också är: En avart av något konstigt slag. Eller som någon uttryckte det: Avart for avart's sake...

Strax dags för nästa avart: Lunchmöte med Syltlökens vänner.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-02-14 18:58:49

Fred Lambert-Mueller... hade förmånen att få träffa denna trevliga man några år inna han gick bort.
Under kriget hade han uppdrag att provflyga de flesta typer av plan som landade här i någorlunda helt skick, antagligen en av de piloter som måste haft mest "bredd" på sin flygerfarenhet med typer som bl a Mustang, Spitfire, Tempest, Mosquito, Me 109, 110, Fw 190 samt en Reggiane på meritlistan

Postat av: F

Publicerad 2008-02-14 19:02:45

Jupp, han var ju chef för FC, försökscentralen, på Malmen. Han var ju också den som flög Mustangen Petter Gul Petter på spaningsflygningar över Baltikum i slutet av 40-talet...men det tror jag han inte pratade så mycket om va ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-02-14 21:45:36

Näe.. men en del annat kul vad man kan göra med en Musse däremot, och
att han fick lov att provflyga en Me 110 i Danmark, måste varit unikt att Luftwaffe släppte upp en pilot från främmande land i en av dom för nöjesflygning.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela