Cape to Cape: Gösta Andrées flygning till Kapstaden 1929 - 2

För ett tag sedan uppmärksammade bloggen att de Havilland DH.60 Moth fyllde 100 år. Som det nämndes i ett citat: "at last the true private plane had arrived!" Ur DH.60 utvecklades en rad andra typer i Moth-familjen. Den äldsta Mothen som figurerat i Sverige är S-AABS/SE-ABS, från 1926. Den förste svenske ägaren, Gösta Andrée genomförde med flygplanet en flygning till Kapstaden 1929.
SE-ABS döptes till Sandvik efter expeditionens sponsor, industrikoncernen med samma namn.
Bilderna kommer från familjen genom Filip Särland. Likaså uppslagen från Göstas loggbok. Här kan vi följa hans resa i detalj. Stort tack, Filip!

Se inlägget Cape to Cape: Gösta Andrées flygning till Kapstaden 1929. Äventyret inspirerade Johan Wiklund att 2015 ensam flyga sin Moth Cape to Cape. Ni minns säkert? Johan åker fortfarande omkring och håller föredrag om sina upplevelser för tio år sedan.
Jag låter uppslagen från loggboken tala för sig själva och varvar med några bilder.



Den avslutande bilden kommer från inlägget Gösta Andrées Fiat på Barkarby 1930. Notera förresten att det i loggboken den 28 juni 1930 stårt noterat "Prins Bertil" samt inom parentes "oljeläcka". Fiat A.S.1 I-AAVM lämnade Andrée tillbaka i Italien när han hämtade den reparerade SE-ABS i december 1930.

Sandvik på Barkarby vid starten för äventyret. Gösta Andrée i långrock och flygarhuva.
Jag låter uppslagen från loggboken tala för sig själva och varvar med några bilder.






Sandvik bärgas efter nödlandningen den 13 december 1929 vid Aghelia, Libyens kust.


Den avslutande bilden kommer från inlägget Gösta Andrées Fiat på Barkarby 1930. Notera förresten att det i loggboken den 28 juni 1930 stårt noterat "Prins Bertil" samt inom parentes "oljeläcka". Fiat A.S.1 I-AAVM lämnade Andrée tillbaka i Italien när han hämtade den reparerade SE-ABS i december 1930.
