Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gösta Andrées Fiat på Barkarby 1930

Publicerad 2023-03-01 05:49:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Propulärkultur,

På kvällen den 22 juni 1930 anlände Gösta Andrée till Stockholm-Barkarby i denna Fiat A.S.1 som självaste Benito Mussolini - Italiens "Il Duce" - hade givit till honom som gåva. Men det förstod inte Andrée. Eller så var som så att den gode Gösta helt enkelt inte var intresserad av bli att satt i någon form av tacksamhetsskuld..?

Den 5 april 1930 havererade Gösta Andrée med sin de Havilland DH.60X Cirrus Moth SE-ABS "Sandvik" vid Libyens kust. Han nödlandade efter ett motorstopp och var då på väg hem igen efter ha flugit med detta flygplan ända till Kapstaden.

Med hjälp av italienarna i Libyen skulle Mothen repereras. Det stod klart att en ny motor behövdes till SE-ABS. Gösta Andrée reste till Rom och blev där erbjuden att få (!) en Fiat A.S.1 så att han kunde fortsätta sin resa mot Sverige. Efter två veckor av väntan kunde Andrée den 13 juni 1930 flyga vidare med I-AAVM, först till Paris därefter till London. Här kunde affär göras gällande en ny motor till SE-ABS.

Därefter flög Andrée hemmåt via Ostende, Amsterdam, Hamburg och Köpenhamn. Landade på Malmslätt för tankning innan han satte ner hjulen på Barkarby klockan 20.35 den 22 juni 1930. Han hade då varit på sin resa i nio månader.

Läs hela historien i Cape to Cape: Gösta Andrées flygning till Kapstaden 1929. Äventyret inspirerade Johan Wiklund att 2015 flyga sin Moth Cape to Cape. Ni minns?

Andrées Moth blev reparerad i Tripoli. Den 19 december 1930 ankom SE-ABS med båt till Rom. Efter en tid i Sverige flög Andrée med sin fru till Rom med I-AAVM - frugan reste hem med tåg och Gösta flög till Stockholm med SE-ABS. 

Gåvan Fiat A.S.1 I-AAVM (tillv.nr. 55205) lämnade Andrée tillbaka (på grund av missförstånd eller med flit?) i Italien när han hämtade den reparerade SE-ABS i december 1930. Fiat-planet överfördes till italienska flygvapnet i april 1932 och blev där märkt med nummer 300527. Sedan upphör alla spår.

Mer om Gösta Andrée kan läsas i Om The King's Flights Envoy som hamnade på Gotland och Med "Det flygande skägget" t o r England 1932.

Nedan: Fiat A.S.1 I-AAVM på Barkarby. Det andra flygplanet ser ut att vara en Junkers Junior.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela