Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Cape to Cape: Gösta Andrées flygning till Kapstaden 1929

Publicerad 2015-02-01 20:00:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,

Gösta Andrées de Havilland DH.60X Cirrus Moth SE-ABS "Sandvik" fotograferad troligtvis på den då rätt nyinvigda flygplatsen Hal Far på Malta. Tidpunkt: December 1929. Flygplanet har tidigare berörts i inlägget Moth Special SE-BFB.   
   
Så här inleder Erik Bratt sin berättelse om Gösta Andrée i sin bok Folk och flyg:

De flesta flygintresserade känner till Gösta Andrée och hans flygplan Sandvik. Väl? Måhända känner de honom lika, eller lika dåligt, som jag gjorde. Trots att jag träffat honom några gånger. Trots att jag flugit ett av hans flygplan. Jag visste att han gjort en flygning till Kapstaden någon gång för evigheter sedan. Eller hur var det egentligen? Mina begrepp om detta var lite dimmiga. Jag kände också till att han omkom vid en flygolycka på Gotland i slutet av 50-talet.

Så fick jag nyligen hans bok "Sandviks flygning till Kap" i min hand. Började slöläsa. Vaknade till. Skärpte mig. Detta var något fantastiskt! Att en svensk genomfört en sådan flygning. Redan 1929-1930. Enastående! Måhända har han fallit något i glömska.

Gösta Andrées flygning till Kap förtjänar att tas upp på nytt. Med hans förnämliga bok som förlägg vill jag göra en redogörelse för det väsentligaste i hans Kap-flygning. Den skickligt genomförda flygningen och hans insatser för flyget i övrigt placerar honom bland våra främsta flygpioniärer. Hans minne måste bevaras.

För att ge er möjligheten att läsa resten av Erik Bratts text om Gösta Andrée, har jag haft fräckheten att plåta av sidorna i boken och lägga upp dessa här som klickisar.

Ja, jag kunde inte fotografera av hela Andrées bok, så det fick bli Bratts lite mer bantade version...och det var ju som synes en hel del även det. Normalt skulle jag inte gjort ett sådant här tilltag, men det finns goda skäl. Det kommer jag snart att återkomma till, för precis som Erik Bratt sa Gösta Andrées flygning till Kap förtjänar att tas upp på nytt.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Lars Lundqvist

Publicerad 2015-03-01 16:45:41

Har läst boken efter att fått tag på den på ett antikvariat. Skulle gärna veta var SE-ABS tog vägen och vad hände med den Fiat maskin Andre lånade för hemflygning.

Svar: Moth SE-ABS finns idag på Svedinos Bil- och Flygmuseum. Gåvan Fiat A.S.1 I-AAVM lämnade Andrée tillbaka av misstag (av uppenbart missförstånd) i Italien när han hämtade den reparerade SE-ABS i Italien 1930. Det överfördes till italienska flygvapnet i april 1932 och blev där #300527
Lazerjesus

Postat av: Bo Hesselmark

Publicerad 2015-08-19 21:44:23

Andree hämtade sin SE-ABS i Rom 1930.Den hade då transporterats från Tripoli dit med ett italienskt
fartyg
Han hade beställt en ny motor från de Havilland. Troligen monterades motorn i Rom. Hur kom planet till Sverige, är en fråga som jag letar efter svaret på. Jag hittar ingen uppgift om detta. finns det någon som vet ?

Postat av: Peder Andrée

Publicerad 2015-09-05 20:12:54

Min farfar flög sitt plan hem och hans fru Greta tog tåget hem.

Postat av: Peder Andrée

Publicerad 2015-09-05 20:15:18

Mina farföräldrar flög ner med Fiat planet. Farfar flög sitt plan hem och min farmor tog tåget.

Postat av: Bo Hesselmark

Publicerad 2015-10-06 15:07:27

Peder,
tack för svaret som jag letat efter. Jag har saknat uppgifter om var planet fanns mellan 1930 och 1934, när det såldes till SS-personalens Flygklubb i Stockholm.
Ägde din farfar planet hela tiden fram till 1934 ?
Jag var nyligen och tittade på planet på Svedinos Flygmuseum i Halland. Uppgifterna om planet på en skylt, tror jag är lite felaktiga.
Om jag kommer på flera frågor, får jag besvära dig då ?
Hälsningar
Bo Hesselmark
Medlem i F10 Kamratförening, Ängelholm

Postat av: Johan Wiklund

Publicerad 2017-02-01 20:03:15

Ser kommentarerna först nu. Spännande att Peder Andrée kommenterar hemfärden!
ABS borde byggas upp igen!
Sandvik kunde bekosta det som en kulturgärning!
Jag kan bistå med en Cirrus2b som ev kunde vändas "rätt"!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela