Kåremo Flygmuseum 1990
Hittade ovanstående film upplagd på youtube av Klas Andersson från när han besökte Kåremo Flygmuseum norr om Kalmar i juni 1990. Genast upplevde jag att bloggen ville ha ett inlägg...
Kåremo Flygmuseum existerade 1981-1997 och ägdes och drevs av Gennart Claesson (1932-2019). Flera gång kom jag besöka museet, den första gången sommaren 1981. Invigningen hade skett den 18 juli detta år.
Gennart Claesson framför MFI-15 ET-AGB/SE-FIM i Kåremo 1989-90.
Gennart hade redan på 70-talet börjat att samla på flygplan, delar och annat flygrelaterat. Han bygde en liten helikopter av typ Schramm Scorpion som jag tror aldrig blev godkänd. En gammal snickerifabrik i Rockneby fick bli Kåremo Flygmuseum och i alla möjliga utrymmen ställdes det in flygmateriel. I olika publikationer gavs bilden att det här var Kontaktgruppen för flyghistorisk forsknings egna museum. En sanning med en hel del modifikation kan man nog säga så här i efterskott.
I själva utställningshallen minns jag vid första besöket 1981 bland annat Percival Proctor SE-CEA, Champion 7EC Traveler SE-CNC, Piper Colt SE-CZL, MFI-9 SE-EBP och rotordrivna Schramm Scorpion och en Tervamäki autogyro. Utanför fanns Saab J 29F nummer 29624 och Vertol 44/HKP 1 nummer 01009. Sedan tillkom åtskilliga nya objekt. Och somliga lämnade med för den delen...
I filmen ovan ser man flera flygplan som jag genom åren tillägnat egna blogginlägg. Till exempel:
An-2 CCCP-70501
Brigadyr HB-EZE
Proctor SE-CEA
MFI-15 SE-FIT
Tiger Moth SE-GXO
Under 80-talet kom Gennart engagera sig alltmer i MFI-flygplan. Via Kåremo Flygmuseum kunde man till exempel anskaffa byggsatser till MFI-9HB det och stannade inte vid det. Snart byggde/restaurerade flera MFI-15. Se Mer MFI...
I slutet av 90-talet såldes större delen av samlingarna ingående Kåremo Flygmuseum till det då nybildade Gotlands Flygmuseum i Visby. Redan efter ett par år var dock många av objekten dock tillbaka hos Gennart Claesson.
Detta är nu bara i grova drag berättat, och rätt mycket taget direkt ur minnet. Det finns stor risk att jag återkommer till Kåremo Flygmuseum och salig Gennart.