Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Kåremo-Brigadyren

Publicerad 2021-02-09 10:30:00 i Propulärkultur,


Den då vinglösa Aero L-60 Brigadýr med schweizisk registrering HB-EZE, fotograferad i Kåremo i mars 2001. En rätt märklig maskin tillverkad i Tjeckoslovakien 1958, men hur kommer det sig att den fanns där?

273 stycken Brigadyr tillverkades fram till 1960 och typen kom nästan uteslutande i användning i öststatsländer, lite som en ersättare till Fieseler Storch. Tjeckiska statliga exportföretaget för försvars- och flygindustri, Omnipol, lyckades dock prångla ut några exemplar till andra sidan järnridån, närmare bestämt till neutrala Schweiz. Enligt uppgift tre stycken; HB-EZC, HB-EZD och HB-EZE. 

Citerar följande från en artikel om flygplantypen skriven av Peter de Jong:

Three L‑60s were imported into Switzerland in 1960-61. Among the owners was a hotel manager from St. Moritz, Freddy Wissel, a pioneer in alpine rescue flying. He probably thought he was buying a next-generation Storch, unaware of the bad record of the Praga Doris engine. In March 1965, when Wissel was carrying a German couple in his L‑60, HB–EZC, the engine gave up and he had to make an emergency landing on the Pers Glacier at almost 9,000 ft. The sick plane was eventually towed out by Wissel's friend Hermann Geiger in his new Pilatus Porter. The authorities were not informed, and Wissel landed his Brigadýr at Samedan as if nothing had happened, although in glider mode.

Som man kanske kan få en hint om i citatet; L-60 var ingen fullträff som flygplan. Det mesta med problemen verkar ha att göra med motorn, en Praga M-208B Doris. Flera Brigadyr har därför konverterats med en Ivchenko AI-14R på 260 hk istället.
 
Någon gång på 70-talet kom HB-EZE (c/n 150911) till Sverige för en turisttur i uppåt landet. Flygplanet var ursprungligen färdigställt den 29 april 1958 och hade inregistrerats i Schweiz den 1 november 1961. Gissar att det var i Ljusdal, kan varit Edsbyn, kanske Bollnäs...ja, där någonstans rasade Doris-motorn och HB-EZE kom att bli stående. 

1979 eller däromkring kom Gennart Claesson att köpa flygplanet och transportera det till Kåremo, norr om Kalmar. Ett par år senare öppnade han Kåremo Flygmuseum och där kom HB-EZE att bli utställd.

I slutet av 90-talet stängdes Kåremo Flygmuseum och huvuddelen av samlingarna överfördes till det då nybildade Gotlands Flygmuseum i Visby. Redan efter ett par år var många av objekten dock tillbaka hos Gennart i Kåremo, däribland Brigadyren.

Flygplanet såldes därefter till ett gäng inom FC Flygklubb i Linköping och man avsåg att restaurera det samt sätta det i flygbart skick. Denna bild är tagen av Mattias Kastman.
Luften gick ur projektet och det blev till salu. Flygplanet kom att hitta en köpare i Litauen och försvann ur landet cirka 2010.

2014 kom Brigadyren i luften igen efter tre år av renoveringsarbete. LY-EZE är numera en av uppskattningsvis två (?) som fortfarande flyger med Doris-motorn. Den avslutande bilden nedan är från 2018.

(Städningen i bloggskafferiet fortsätter. Detta inlägg påbörjades i december 2014.)

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela