Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

MFD:s sista J 29:or

Publicerad 2020-05-25 15:00:00 i Kalla kriget,

Niklas 55 framför en av jordkulorna i Visby. Plåtad av SuperEchoChris våren 1974. Före detta Niklas 56.

Dags för återigen städa i bloggskafferiet: Jag fick idén till detta inlägg efter det att jag skrivit Niklas 51 för cirka fyra år sedan. Med andra ord, det är ett tag sedan. Hur som helst, var börjar vi då om det ska sägas något om Målflygdivisionens (MFD) sista 29:or "med dragkrok"? För övrigt är dessa de sista Saab 29 som användes i Flygvapnet, och därmed rätt väl representerade bland de exemplar av typen som numera finns bevarade.

Jo, i ett dokument daterat den 24 november 1961 anges att målbogseringsinstallation fanns i följande J 29:or:

J 29A 29144 och 29276. J 29F 29333, 29399, 29441, 29507, 29578
, 29624 och 29631.

29399 kasserades några månader efteråt; anledningen var ett haveri vid starten från Kalmar den 5 juni 1962.

I dokumentet nämns även 29241, men denna J 29A
råkade ut för haveri den 21 augusti 1957, detta i samband med bogserstart på Everöd och kasserades den 15 oktober samma år.

Att notera är att dessa 29:or hade inte någon vinsch, utan linan var fäst under kroppen. Försök komma ihåg dessa individnummer och jämför gärna med det som nu ska redovisas.

MFD:s Tunnor hade radioanropet Niklas så länge det även fanns Drakar kvar vid F 3. Totalt kom MFD att operera hela 34 stycken S 29, men dessa avvecklades under 1970. Dock kom de måldragande J 29F - nu försedda med målvinsch MBV-2S - få vara kvar ännu några år. Det är dessa som jag tänkt titta lite närmare på. Vilka var dessa flygplanindivider? De kan till exempel identifieras tack vare sina fenkoder - de låg samlade i F 3:s 50-serie. Först ut nummer 50 - Rolf Larsson tog denna bild vid Armémuseum sommaren 1976.
Niklas 50 29333, överförd från F 4 670905. Modifierad för MBV-2S samma år. Kasserad redan 711130. På bilden är flygplanet av allt att döma ett tomt skal. Gissar, som LIA, att det senare kom att skrotas.

Niklas 51 29631, före detta FC-32. Haveri vid landning Karlsborg 670510. Kasserad 671006. Ersatt av 29575 vilken överfördes från F 20 till MFD/F 3 i juni 1968...

Ovanstående bild på Niklas 51 nummer två, 29575, togs på Malmen av LEL den 8 maj 1972. Notera målvinsch MBV-2S. 29575 kasserades den 20 december 1974 och överläts i komplett skick till Flygvapenmuseum. Finns numera utställd på Ängelholms Flygmuseum.

 
Niklas 52 29441, före detta F 3-29. Kasserades också den 20 december 1974 (för museum). Numera på pelare vid E4:an utanför Linköping.
Den motorlösa 29441 blev "klätterflygplan" på Malmen och denna bild togs av Kjell Siggelin i slutet av 70-talet. Det är vid denna Tunna som bloggisten fotograferades vid flygdagen den 29 augusti 1976.


29507 fick gula band applicerade redan som David 41. Här ovan ser vi 29507 på Malmen 1967. Bild: Lars Soldeus. Innan hade banden varit röda, vilket syns på detta omslag av Teknikens Värld från i början av 1967. Flygplanet användes som målbogserare fr o m redan 1965.
 
29507 är väl en av de mest fotograferade Flygande Tunnorna i överhuvudtaget. Åtminstone innan Gul Rudolf/SE-DXB dök upp 1995.
Niklas 53 var alltså 29507. Överfördes från F 4 till F 3 under 1967.

The Aviation Photo Company: Sweden &emdash; Swedish Air Force F4 SAAB Tunnan J-29F 29507/53 (1976)
Vid F 4:s flygdag på Frösön sommaren 1976 byttes flottiljesiffran mot en fyra och även Jämtlands landskapsvapen applicerades på nosen. När man sedan justerade flottiljemärkningen tillbaka till en trea, blev den nu istället gul.

Kjell Siggelin tog nedan bild på den sista J 29 Flygande Tunnan i Flygvapnet; Ingemar Eriksson taxar fram 29507 till den röda mattan efter en sista upppvisning över Malmen den 29 augusti 1976.


29507 kasserades formellt den 7 juni 1978 och tillfördes Flygvapenmuseum.

Malmen den 1 september 1998. Då var det Tunnan-seminarium på Flygvapenmuseum då typen fyllde 50 år.
29507 fotograferad i Flygvapenmuseums visningsmagasin i november 2018.

På ovanstående bild, tagen på Malmen ca 1967, gissar jag att det är 35:an som heter Cesar 55 och 29:an, med koden F 3-54, har radioanropet Niklas 54. Jag gissar att det kan handla om 29578 (?) som verkar ha levt hela sitt liv tillhörande F 3. Flygplanet kasserades 1972-10-13 och som kassationsorsak angavs "Övertaligt målbogseringsfpl, framfluget till H-tillsyn". 29578 tilldelades därefter F 11 för brandövningar.

Niklas 56 29624, före detta FC-44 och -32. Denna bild är enligt anteckningarna tagen den 19 mars 1970. Notera "FC-nosring" i lysrött. Det handlar om utprovning vid FC av MBV-2 som senare "förbandsattes" vid MFD på dessa i inlägget avhandlade J 29F under 1970/71.
I början av 1974 började J 32D ta över måldragaruppgiften och efter semestern detta år förekom inte längre målbogsering med J 29F. Det är inte helt omöjligt att någon enstaka flygning skedde med de kvarvarande exemplaren 29441, 29575 och 29624 även senare under 1974. 29507 hölls igång ett par år till och "motionerades" av Hans Hagman och Chefen för MFD, Ingemar "Brunte" Eriksson.

Nedanstående bild tog LEL på Ärna den 8 juni 1968. 29624 kom sommaren 1973 få fenkoden ändrad till 55. Se (därför) översta bilden. Avställd Säve för museum. Senare utställd i Kåremo och Visby. Numera åter på Säve och hos Aeroseum.

Kommentarer

Postat av: Johan Kjellin

Publicerad 2020-05-26 12:14:44

Jag kanske har frågat detta tidigare men ändå; Vilken J29 stod uppställd något år eller fler på Stockholm Quality Outlet, handelsplatsen vid Barkarby flygfält? Den stod uppställd innanför grindarna i den södra delen av outletområdet. Har sökt mycket efter detta men aldrig hittat när och vilken kärra det var. Samtidigt fanns även en liten utställning i ett fönster i gamla flottiljvakten med en tidstypisk pilot.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela