Känd som "Speedy Gonzales", "Freedom 3" och "Perestrojka"
Idag har jag tänkt det ska bjudas på lite flygplanshistorik baserad på gamla bilder. Objektet är en Beechcraft D95A Travel Air som tillverkades 1963 och som under ett antal år figurerade i Sverige, bland annat med den svenska registreringen SE-FNF.
En annan Travel Air har för övrigt tidigare varit föremål för blogginlägg - se gärna SE-EES - mitt första tvåmotoriga flygplan.
En annan Travel Air har för övrigt tidigare varit föremål för blogginlägg - se gärna SE-EES - mitt första tvåmotoriga flygplan.
Den inledande bilden på SE-FNF togs av Hans Göran Spritt i Arboga 1971.
Efter att ha testflugits hos tillverkaren i Wichita som N9985R så kom Travel Airen - med tillverkningnummer TD-532 - att levereras till Danmark våren 1963. Interimregistreringen OY-AOP utfärdades den 8 april till Danfly i Karlundsborg och blev fullt ut registrerad på samma ägare den 7 maj. Däremellan bör alltså ferryflygning över Atlanten har skett.
Danfly behåller flygplanet i cirka ett och ett halvt år. OY-AOP avregistrerades den 7 december 1964 efter att ha sålts till UK.
Den 17 december 1964 infördes maskinen på brittiskt register som G-ASZC och ovanstående bild är tagen på Heathrow den 15 april året därpå. Den ägdes nu av Eric Raffles, känd i klädesbranschen genom famliljeföretaget E Raffles and Co. i Manchester. Callsign: "Raffles Zulu Charlie".
Eric Raffles behåller Travel Airen till slutet av 1969 då han byter in den mot en Beech B55 Baron, SE-EXK, som senare blir G-AYID. "Byter in" sagt med tanke på att affären görs upp genom Travelair Scandinavia AB i Norrköping (en annan känd textilstad f ö), agent för Beechcraft och under ledarskap av H.G. "Jack" Wellmann. Kanske har Wellmann även varit inblandad i Raffles inköp av Travel Airen fem år tidigare. Jag håller det inte alls för omöjligt (se även här för lite mer om Wellmann och Travelair Scandinavia).
Flygplanet såldes vidare till Finland där det registrerades som OH-BTB den 16 mars 1970; ny ägare Rakennusliike A. Heikkinen Oy i Helsingfors och det kom att få namnet Speedy Gonzales målat på vänster sidan av nosen. Redan 31 augusti samma år noteras en annan ägare till OH-BTB: Jetwings Oy i Tapiola.
Speedy Gonzales på Norrköping/Kungsängen. Man kan notera att Norrköpings stadsvapen sitter på fenan. Det är samma märke som prydde F 13:s J 28A Vampire och J 29A Flygande Tunnan under 50-talet.
Flygplanet hamnar återigen i Sverige igen rätt snart, kanske som inbyte. Travelair Scandinavia kom dock under början av 1971 på obestånd. Detta berodde på att Lufthansa köpte moderföretaget Travelair Bremen och begärde därefter bägge företagen i konkurs, inkluderat avknoppningen Kungsair. Den senare rekonstruerades ganska omgående och blev Kungsängen Flyg AB (och bytte 1973 namn till Nya Kungsair i Norrköping AB). Jack Wellman bytte så att säga fot när konkursen syntes förestående och började handla flygplan under namnet Uniwings AB.
Ovanstående bild på SE-FNF tog LEL på Kungsängen den 1 augusti 1971. Med tiden kom namnet på nosen ändras till Freedom 3. Man kan då fråga sig vilka som var Freedom 1 och -2?
Hans-Göran Spritt berättar om bilden ovan:
Här är ytterligare en bild på SE-FNF tagen på Arboga flygfält 1971. Det är Ragnar Eriksson, ägare av Erikssons Maskiner i Arboga, som är syns i planet med motorerna igång. Han hade den till låns ett tag under 1971, vet inte om han hade tänkt byta till tvåmotor från Debonair SE-EKI. Han hade ju också Debonair C33A OH-BDC till låns ett tag, så också Travelair SE-EWT.
SE-FNF står kvar på samma ägare intill avregistrering den 30 december 1977. Då överförs flygplanet till amerikanskt register och blir N72588, men blir kvar baserad i Norrköping. Med andra ord, kvar hos Wellman...
N72588 på Kungsängen den 1 oktober 1979.
Enligt vad jag förstått så hade Wellmann ett hus på Irland och Travel Airen användes troligtvis ibland för flygningar dit. Wellmann var fortsatt engagerad i försäljningen av Beechcraft i Sverige, nu under namnet United Beech Sweden.
Ovanstående bild är inte så vidare bra men får duga som dokumentation: N72588 stående i Föreningen Veteranflygs hangar i Norrköping den 19 augusti 1991. Den 1 juni året där på fanns flygplanet kvar, men parkerat på andra sidan fältet (nedan). Någonstans därefter kom ett nytt namn appliceras på nosen: Perestrojka.
Enligt uppgift lämnade maskinen Kungsängen 1997 - den hade då varit baserad där i närmare 27 år. Till slut hamnade N72588 i USA.
När man kollar upp N7588 i FAA:s databas finner man att maskinen numera ägs av Roland Seidel i Azle, Texas, och verkar (?) vara luftvärdigt. Det vore lite kul och se lite nyare bilder...
(Detta inlägg påbörjades för 3-4 år sedan. Städningen i bloggskafferiet fortsätter alltså.)