Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1965 Debonair "Kalle Ivar"

Publicerad 2015-11-15 16:33:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,



Beechcraft 35-C33 Debonair SE-EKI (c/n CD-890), med tillverkningsåret 1965, är en av få av sin typ som funnits på svenskt register. Från dess att SE-EKI importerades ny via återförrsäljaren Travelair Scandinavia sommaren 1965 till 1972 hade maskinen en och samma ägare;  Erikssons Maskinaffär i Arboga. Den ersatte hos firman en annan av samma typ; SE-EKD.
 
Vad är då en Beechcraft Debonair? Jo, modellåren 1959-67 hette Beech Bonanza med så kallad straight tail Debonair. Men när Beechcraft 1968 även introducerade den förlängda A36 bestämde man Beech Model 33, -35 och -36 alla skulle saluföras under ett och samma namn: Bonanza.

SE-EKI taxar på Karlsborg den 30 maj 1969 när F 6 annordnade flygdag. Bilden är tagen av Lars E Lundin.

Åter till "Kalle Ivar" - följande kan läsas på den eminenta sajten Gustavsviks flygfält:

Jan-Peter Möllerberg: Jag var klasskamrat med Ronnie Eriksson på Teknis i Örebro som vi gick ut 1967. Ronnie bodde egentligen i Arboga, men hade också ett rum i Örebro under studietiden. Flygintresset hade vi gemensamt. Ronnies far Ragnar hade Erikssons Maskinaffär i Arboga med egen hangar på Arbogafältet. Han var också styrelseordförande för Travelair Scandinavia i Norrköping som var generalagent för Beechcraft. Både Ragnar och Ronnie flög. Ragnars Debonair stod på Erikssons Maskinaffär.

Klicka på länken och kolla in bilderna!

Sedermera kom Ronnie öppna upp verksamhet i Göteborg och sedan slutet av 80-talet flyger R Erikssons Maskiner AB med en annan Bonanza; SE-KEE. Kanske kan återkomma till den vid ett senare tillfälle.

Sommaren 1972 såldes Debonairen till England och blev där G-BABZ. Här kom flygplanet ha tre olika ägare innan det hösten 1976 vandrade vidare över den Engelska kanalen...

Denna bild tog Hugo Teugels i Antwerpen 1976.

Den 24 november 1976 togs Debonairen upp på det belgiska registret som OO-ABZ. Den har varit baserad i Antwerpen i många år, kanske allt sedan importen från UK för snart 40 år sedan.

Nuvarande registrerad ägare är Appair med postadress Berchem i Belgien och maskinen har enligt uppgift en total gångtid (sedan ny) på 2593 timmar. OO-ABZ har legat utannonserad på plancheck ett rätt bra tag nu, begärt pris är € 40.000 exclusive 21% EU VAT.


Just olika Debonair har genom åren fått en del egna blogginlägg: 1964 Debonair "Delta Alfa"1966 Debonair "Daisy II" och 1967 Debonair "Gemet". Det fattades en '65:a - detta kan härmed anses såsom nu fixat! Innan jag "stänger" detta inlägget om SE-EKI kan det vara intressant att påpeka att ytterligare en Debonair '65:a hade beställts av Travelair Scandinavia; SE-EKP. Denna försvann på väg över Atlanten - läs Ferryesset Englund t/a Goesta's Aviation.
BE-33 OO-ABZ ANR 2010 PL DSC_8562

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela