Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Regulus som senare blev Pegasus

Publicerad 2016-03-09 10:45:00 i DC-3, Kalla kriget, Propulärkultur,



Denna bild har kommit bloggen till del genom F 1 Kamratförening/Robert Lindberg. Det tackar jag för och jag tycker den är ganska intressant: Här ser vi Douglas DC-3 SE-ARX parkerad utanför Centrala Verkstaden Västerås (CVV) på Hässlöfältet i slutet av 40-talet. Det ser ut som man håller på med en del jobb, antagligen med höger motor.

Nyligen har jag publicerat några inlägg om CVV, kolla till exempel Framför CVV i Västerås 1953 och Drakenunderhåll i Västerås - 2.

DC-3:an var en av ett mindre antal av samma typ som inköptes av flygbolaget Skandinaviska Aero AB (SAA - på engelska kallat Scandinavian Airways), vilket hade sin bas i Norrtälje. Det rörde sig om miltära C-47or som köptes ur amerikanska surplusförråd efter krigsslutet och konverterades till att bli civila DC-3. Just detta flygplanet hade använts av USAAF som nummer 42-5703 och ferryflögs från Hanau i Tyskland till Bromma i början av februari 1946. Därefter flögs det till Västerås/Hässlö för att "civiliseras" vid CVV.
 
 
Den 20 maj 1946 infördes flygplanet på svenskt civilregister som SE-ARX. Jag gissar att bilden ovan är tagen ungefär då. SAA:s DC-3 kom att döpas efter stjärnor och SE-ARX fick namnet "Regulus".

Bakom SE-ARX på bilden ser man en Junkers Ju 86K (svensk militär beteckning B 3) med koden Gul Erik och den troliga flottiljetillhörigheten F 17. Det bör då röra sig om B 3 nummer 125 (som även lär ha burit namnet "Ester Williams"). Just nummer 125 var utlånad av F 17 till F 1, som välkänt huserade på samma flygfält, under perioden den 8 juni 1948 till 10 oktober 1949.

Rörande just denna B 3:s förehavanden 1946 kan f ö man läsa i Bortom horisonten, s.134:

Den andra B 3:a som kom till användning var ett flygplan från F 17 (B 3D nr 125, märkt 17-gul E). Denna maskin kom till F 11 den 14 augusti (troligen för inmontering av apparatur) och återvände till F 17 den 19:e för signalspaning därifrån tillsammans med B 3 nr 150 "Blondie". Den 22:a kom flygplanet på nytt till F 11 och följande dag gjordes en flygning på strax över en timme (anmärkning "Ekorad" i flygplatsjournalen). Den 28 och 29 augusti genomfördes signalspaningsflygningar från Visby och den 30 augusti passerade flygplanet F 11 på väg från F 8 tillbaka till F 17.

Åter till DC-3:an: Efter två år kom SAA gå upp i ett annat flygbolag, nämligen SILA och bli en del av SAS flygplansflotta. Men detta blev ingen långvarig tillvaro. SILA hade 1949 sålt två DC-3 som tidigare ägts av SAA till Flygvapnet. 1950 kom SE-ARX gå samma väg och nu bli Tp 79 nummer 79003. Så småningom kom en bevingad häst målas på vänstersidan av nosen och 79003 blev därefter allt som oftast kallas "Pegasus" samt främst användas vid utbildningen av fallskärmsjägare vid FJS i Karlsborg. 79003 bar fenkoderna 73 - och i slutet av sin flygvapenkarriär - 793.

 
Saxat från inlägget Pegasus och Örnen igen - 1:

Faktum var att pengarna för inköpen av 79003 och 79004, 1950 respektive -52, togs ur Arméns budget. Flygplanen kom att tillhöra transportdivisionen vid F 7 fram till 1980-81, då ytterligare Lockheed Hercules (TP 84) levererades dit och DC-3:orna överfördes till F 13M på Malmen. De kom dock även fortsättningvis användas rätt mycket av FJS. Som tidigare sagt såldes de 1983 till Åke Janssons flygbolag TAZ.

Det sista uppdraget som 79003 gjorde för FJS genomfördes den 23 november 1983 - kolla in denna bildserie.

79003 blev 9Q-CYD hos Transport Aérien Zaïrois (TAZ) men dess karriär blev tyvärr allt för kort. Under ett uppdrag i samband med Paris-Dakar-Rallyt brann flygplanet upp efter en kontrollerad nödlandning i Kissidougou i Guinea den 16 januari 1984.

Den avslutande bilden är en repris från inlägget Pegasus och Örnen i Bryssel och tagen i början av januari 1984.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela