Det är något visst med Douglas DC-3, eller hur? Här ser vi Flygvapnets två sista i tjänst varande DC-3 - eller
TP 79 - båda fångade i Bryssel vid två olika tillfällen. Det var dessa två, 79003
Pegasus och 79004
Örnen, som företrädelsevis användes som hoppplattformar i utbildningen vid Arméns Fallskärmsjägarskola i Karlsborg. Tillsammans med 79002 såldes flygplanen till Åke Janssons flygbolag
Transport Aérien Zaïrois (TAZ) efter "fullgjord svensk värnplikt" 1983. Dock kom inte 79002 som kanske bekant tas i anspråk för det kongolesiska flygbolaget -
se här och
detta inlägg på Lias blogg. Läs om
alla Flygvapnets TP 79 här.
De två första bilderna visar den
här på bloggen flitigt omskrivna 79004 Örnen. De är tagna den 4 oktober 1983. Detta tillfälle var inte frågan om leveransen av själva flygplanet, men kanske annan utrustning (?). 79004 blev 9Q-CYE och kom att
ferryflygas till Kinshasa/N'dolo i april 1984.
79003 Pegasus har inte blivit lika omskriven - nedanstående bilder är tagna den 6 januari 1984. Som synes bär hon sin nya kongolesiska - eller som man kanske sa på den tiden; zairiska - registrering 9Q-CYD.
DC-3:an är klar att starta mot sitt nya hem i Kinshasa och på vägen har TAZ fixat ett knäck åt kärran: Att flyga support och journalister i
Paris-Dakar Rallyt.
Men tyvärr kom inte 9Q-CYD fram till sitt nya hem. Bara någon vecka efter att dessa bilder hade tagits så brann flygplanet upp efter
en kontrollerad nödlandning i Kissidougou i Guinea.
Det finns mer DC-3-inlägg som ligger och jäser i bloggskafferiet. Ett kommer att handla om en annan DC-3 som ägts och opererats av Åke Janssons TAZ. Dyker upp vad det lider...