Framför CVV i Västerås 1953

Nu blir det mer bilder från The Åke File! Som en lämplig uppföljare till inlägget Drakenunderhåll i Västerås häromdagen kommer här fler bilder, tagna på utsidan av CVV, men cirka 20 år tidigare. På den inledande bilden ser vi en Douglas DC-3 (en typ som om några dagar f ö fyller 80 år) tillhörande etiopiska flygvapnet, Imperial Ethiopian Air Force (IEAF). Vad gjorde IEAF nummer 701 på Hässlö då? Notera förresten att det står en J 33 Venom framför DC-3:an.

Jo, DC-3.an har flugit upp till Västerås/Hässlö med personal för att hämta hem den sista levereransomgången av Saab B 17A till IEAF. Detta skedde 1953 och som brukligt var så genomgick dessa B 17, som tidigare gjort tjänst i svenska flygvapnet, inför levererans en omfattande översyn vid CVV (Centrala Verkstaden Västerås). På nästa bild syns en inte helt färdigmärkt etiopisk B 17A utanför CVV-hangaren på Hässlö, en byggnad som idag inhyser Västerås Flygmuseum.
Att det i IEAF vid denna tid fanns ett betydande antal svenskar är tämligen välkänt och förutom B 17A användes även Saab 91 Safir. Och inte bara i IEAF fanns det svenskar i Etiopien - se till exempel den fantastiska dokumentären Svensken och barfotalöparen.
Etiopiska Saab B 17 har ju varit föremål för blogginlägg av och till genom de senaste åren. Anledningen till detta är ju att två finns numera i Litauen och är under restaurering. Se till exempel Baltbound Bombers - 4.
Nedan: De sex B 17A uppställda gissningsvis på Bulltofta. Därifrån startade gruppen den 17 februari 1954 och första mellanlandningsplats var Düsseldorf.
