Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Swedic 792 outbound Skokloster?

Publicerad 2007-10-25 18:57:58 i DC-3,

Swedic 792
Fångad bakom staketet på Skokloster, Swedic 792.

Tidigare har jag då och då nämnt planerna att flyga hem gamla Swedic 794 från Kongo. Kanske har jag i samband med det även berört problematiken med Swedic 792 - alltså radioanropet för Tp 79 (= flygvapenbet. på DC-3) nummer 79002. Den står inte så långt borta, på Skokloster motormuseum. Men 792 är tydligen numera oönskad av miljöskäl och ska bort...eller, i vilket fall: Söker ett nytt hem.

Hur denna DC-3 kom dit är en intressant liten historia i sig. I augusti 1983 flög en flygvapenbesättning 792  Malmen - Skå-Edeby. Detta efter det att flygplanet hade sålts till Transport Aérien Zairois (TAZ) och "deponerats" bolagets ägare vid Skokloster motormuseum - enligt "legenden" för att flygvapenmuseum (FVM) i sin tur skulle få en Rolls-Royce Griffon-motor som fanns där (Motorn behövdes i den stundande renoveringen av flygvapenmusems S 31 Spitfire.).

Hur skulle denna DC-3 levereras till muséet? Oregistrerat etc. Man ska inte fråga så mycket - eller som det träffsäkert beskrivs i en wikipediaartikel:

Ett par dagar senare flugen tidigt en morgon av en civil pilot som icke militärt flygplan utan civil registrering till Skokloster där den landade i en åker! Statiskt utställd utomhus sen dess.


SE-APW, sedermera 79002
"Ap-Wilhem" utanför hangaren i Norrtälje.                                               Bild via Matsen.

Flygplanet har en mycket intressant karriär bakom sig, bland annat som en C-47 i US Army Air Force, som SE-APW "Polaris" hos Skandinaviska Aero AB (SAA) i Norrtälje 1946-48 och därefter i flygvapnet som signalspanare, FOA-plattform men även som "ren" transportkärra.

Den sista tiden, 1982/83, var Swedic 792 utrustad för ubåtsjakt. Man kan misstänka att det var av just den anledningen som gjorde att FMV och FVM valde att inte släppa iväg 79002 till USA i december 1982. Istället valdes 79008 som bytesobjekt i den så kallade Spitfire-affären (precis samma plan som skulle få den innan nämnda Griffon-motorn alltså). Men nu är det bara jag som spekulerar...


Nu är det alltså dags att försöka plocka ut Swedic 792 samma väg som hon kom till Skokloster (?). Men det finns naturligtvis en hel del att göra innan så kan ske (och om..). En sak känns säker, till att börja med i alla fall: Hennes svensktillverkade R-1830/STWC-3 (vilka var och en - när det var riktigt bra - lämnade en effekt på 1 065 hästar) som varit tysta sedan 1983 måste bytas ut. Ett par starkare R-1830 måste till - sådana som ger 1 200 hästar...som säkert denna trea flög med innan den gjorde sitt första motorbyte i flygvapnet, gissningsvis någon gång på 50-talet.

Var ska då 79002/Swedic 792 hamna? Också en bra fråga, men då det faktiskt rör sig om systerflygplanet till den i juni 1952 nedskjutna 79001 så borde det egentligen kanske vara just den som skulle finnas med i utställningen hos flygvapenmuseum...? Eller? En första besiktning av 79002 görs prel på onsdag...

Kommentarer

Postat av: tupplur

Publicerad 2007-10-25 19:49:00

Tack Fredrik, nu har jag fått ett litet mål. 792 ska definitivt göra ett litet skutt på en och en halv minut till andra sidan Skofjärden till Vasslanda. Där kommer hon att trivas bra med sveriges finaste AN-2.

Postat av: F

Publicerad 2007-10-25 20:02:28

Se där, ja! Hur ska ni göra? bredda stråket och/eller flytta hangaren? ;)

Postat av: tupplur

Publicerad 2007-10-25 21:49:03

Vi räknar väl med att när vi är klara så är vi Arlanda, bana 4. Vi har ju redan fin trefärgs-papi och 800 meter banbelysning. Några polacker och ett par lastbilssläp asfalt, så ska vi nog kunna husera det mesta som flyger.

Postat av: F

Publicerad 2007-10-25 21:51:20

Varför inte döpa om hela plajset till Arlanda GA? ;)

Postat av: tuppluren

Publicerad 2007-10-25 21:53:17

Arlanda West.

Postat av: F

Publicerad 2007-10-25 21:56:02

Ring patent o reg-verket imorgondag!

Postat av: Matsen

Publicerad 2007-10-26 14:15:22

...och vad ligger egentligen i "oönskad av miljöskäl"?

Postat av: F

Publicerad 2007-10-26 14:22:34

Det kan vara tvänne saker: Att den läcker (eller finns fara för det?)

...och/eller att man vill "städa upp" i miljön. Jag tror att det är möjligt att ev nya ägare av motormuseet kanske är flygbitna...?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela