Swedic 792 outbound Skokloster?
Fångad bakom staketet på Skokloster: Swedic 792.
Tidigare har jag då och då nämnt planerna att flyga hem gamla Swedic 794 från Kongo. Kanske har jag i samband med det även berört problematiken med Swedic 792 - alltså radioanropet för Tp 79 (= flygvapenbeteckningen på Douglas DC-3) nummer 79002. Den står inte så långt borta, på Skokloster motormuseum. Men 792 är tydligen numera oönskad av miljöskäl och ska bort...eller, i vilket fall: Söker ett nytt hem.
Hur denna DC-3 kom dit är en intressant liten historia i sig. Sommaren 1983 flög en flygvapenbesättning 792 Malmen - Skå-Edeby. Detta efter det att flygplanet hade sålts till Transport Aérien Zairois (TAZ) och deponerats bolagets ägare vid Skokloster motormuseum - enligt legenden för att Flygvapenmuseum (FVM) i sin tur skulle få en Rolls-Royce Griffon-motor som fanns där. Motorn behövdes i den stundande renoveringen av Flygvapenmusems S 31 Spitfire.
Hur skulle denna DC-3 levereras till muséet? Oregistrerat etc. Man ska inte fråga så mycket - eller som det träffsäkert beskrivs i en wikipediaartikel:
Ett par dagar senare flugen tidigt en morgon av en civil pilot som icke militärt flygplan utan civil registrering till Skokloster där den landade i en åker! Statiskt utställd utomhus sen dess.
SE-APW utanför hangaren i Norrtälje. Bild via Matsen.
Flygplanet har en mycket intressant karriär bakom sig, bland annat som en C-47 i US Army Air Force, som SE-APW "Polaris" hos Skandinaviska Aero AB (SAA) i Norrtälje 1946-48 och därefter i flygvapnet som signalspanare, FOA-plattform men även som "ren" transportkärra.
Den sista tiden, 1982/83, var Swedic 792 utrustad för ubåtsjakt. Man kan misstänka att det var av just den anledningen som gjorde att FMV och FVM valde att inte släppa iväg 79002 till USA i december 1982. Istället valdes 79008 som bytesobjekt i den så kallade Spitfire-affären (precis samma plan som skulle få den innan nämnda Griffon-motorn alltså). Men nu är det bara jag som spekulerar...
Nu är det alltså dags att försöka plocka ut Swedic 792 samma väg som hon kom till Skokloster (?). Men det finns naturligtvis en hel del att göra innan så kan ske (och om..). En sak känns säker, till att börja med i alla fall: Hennes svensktillverkade R-1830/STWC-3 (vilka var och en - när det var riktigt bra - lämnade en effekt på 1 065 hästar) som varit tysta sedan 1983 måste bytas ut. Ett par starkare R-1830 måste till - sådana som ger 1 200 hästar...som säkert denna trea flög med innan den gjorde sitt första motorbyte i flygvapnet, gissningsvis någon gång på 50-talet.
Var ska då 79002/Swedic 792 hamna? Också en bra fråga, men då det faktiskt rör sig om systerflygplanet till den i juni 1952 nedskjutna 79001 så borde det egentligen kanske vara just den som skulle finnas med i utställningen hos Flygvapenmuseum...? Eller? En första besiktning av 79002 görs prel på onsdag...