The Battle Of Bromma - 65

Två frågor -
Om flygplanet, till exempel på grund av motvind, fått en längre flygtid till Bromma och anlänt, låt oss säga kl 22.04 - hade man då fått landa på Bromma?
Denna lilla fundering med tanke på att flygplatsen stänger kl 22.00. Fast följande fråga är mycket viktigare:
Hur kommer det sig att en flygplantyp som ännu inte har fått sin certifiering godkänd får landa på Bromma flygplats?
Denna fråga är ytterst relevant då Swedavia till exempel vägrar låta Douglas DC-3 starta och landa på Bromma flygplats på grund av att typen inte är certifierad enligt ICAO Annex 16 Vol 1. Detta är något som typen DC-3 inte behöver vara enligt ICAO, men det ändå är utläst som krav i Brommaavtalet av Swedavia. DC-3 är certifierad enligt en äldre norm, men är de facto ändå certifierad - CS100 har inte ens fått sitt typcertifikat! Logiken i detta, Swedavia? Eller är det ännu ett klart exempel på så kallad Swedavialogik?

Under torsdagen lär Malmö Aviations VD Anders Ehrling påstått inför media att flygplanet är färdigcerifierat. Detta är en lögn och det räckte med att notera en textruta invid främre dörren att så inte är fallet.
