Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 66

Publicerad 2015-12-09 07:41:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

CFFCO BCS1

Som uppföljning till inlägget The Battle Of Bromma - 65 kommer här en rapport om det nuvarande läget. Jag har skickat mail till Swedavias två tillsynsmyndigheter vad det gäller Bromma flygplats. I ett svar från den ena, Miljöförvaltningen i Stockholms Stad, kunde man bland annat läsa följande:
 
Det som är mest intressant i den här frågan är villkor nr 4 som lyder:
 
Ljudemissionerna får ej överstiga 89 EPNdB
 
i medeltal för de tre mätpunkterna enligt ICAO Annex 16, Vol 1.
 
Det är ju de ljudemissionerna som fastställs i bullercertifieringen. Villkorets formulering har gett upphov till en del diskussioner. Kravet ställs på ljudemissionerna, inte på själva certifieringen eller på certifieringsvärdena. Så för att den landning och den start som skett på Bromma ska vara ett villkorsbrott, och därmed ett miljöbrott, krävs att kommande certifiering visar att medeltalet för de tre mätpunkterna blir högre än 89 EPNdB och att planet flugits så att ljudemissionerna varit så höga. Detta är inte alls sannolikt. Förhoppningsvis ligger dessutom datum för certifiering inte så långt fram i tiden. Ett brott mot miljöbalken är det alltså inte.
 
Bombardier C-FFCO CS100 YVR
 
Oj då, det var ändå ett rätt intressant resonemang. Om man återigen pekar på Douglas DC-3, en typ som opereras i landet av föreningarna Flygande Veteraner och Vallentuna Aviatörförening - den förstnämnda har ju tidigare sökt tillstånd för start och landning på Bromma, men fått beskedet från Swedavia att DC-3 inte får flyga på Bromma. Enligt Miljöförvaltningens resonemang skulle det ju då räcka med att Flygande Veteraner sa till Swedavia att "vi återkommer med en intyg att vår DC-3 'Daisy' inte bullrar för mycket för Bromma". Därefter hade Flygande Veteraner tills vidare fått tillgång till Bromma igen och i lugn och ro gjort genomfört bullerprov "enligt ICAO Annex 16, Vol 1". (Inte för att det egentligen behövs enligt ICAO eller tillverkaren, men ändå.). Det räcker ju med att det är sannolikt att flygplanet inte bullrar över tillåten gräns, och certifiering eller intyg därom kan visas upp senare. Ja, det duger ju för Bombardier CSeries CS100 (BD-500-1A10), så varför inte för Flygande Veteraner och DC-3?
 
 
Detta sagt om hur Miljöförvaltningen resonerar. Men Swedavia skrev följande i ett brev daterat den 1 juni 2015 till Flygande Veteraner:

För att Daisy ska kunna trafikera flygplatsen framöver krävs att ett certifieringsintyg enligt ICAO Annex 16 kan uppvisas samt att det visar att bullergränsen innehålls.

Swedavia kräver alltså ett certifierat intyg! Med andra ord ska även CS100 har ett "certifieringsintyg enligt ICAO Annex 16" om flygplantypen ska starta och landa på Bromma! Men CS100 har ännu inte fått sitt typcerifikat utfärdat av den kanadensiska luftfartsmyndigheten. Än mindre hade CS100 det vid besöket på Bromma i slutet av förra månaden. Hur går detta ihop?
 

 
Samtidigt som jag mailade till Miljöförvaltningen i Stockholms Stad gjorde jag även detta till den andra tillsynsmyndigheten, det vill säga Transportstyrelsen. I slutet av förra veckan skickade jag följande påstötning, med en komplettering, då inget svar hade inkommit.
 

Jag undrar lite försynt om Transportstyrelsen kan svara på min fråga som ställdes i fredags.
 

När jag ändå skriver detta mail...och vi snackar om certifieringsproblematik och Bromma flygplats: Hur kommer det sig att Bombardier CS100 har kunnat landa och starta på Bromma den 25 och 26 november då typen ännu inte ens fått sitt typcert utfärdat från Transport Canada? Detta sagt i jämförelse med hur viktigt det tydligen är att DC-3 inte kan använda samma flygplats p g a att typen inte har en bullercertifiering utfärdad av tillverkaren, vilket ICAO inte heller kräver...snarare tvärtom!
 

Jag passar också på att komplettera med följande -
 

Hur värderas CS100s bullervärde innan typcertet är utfärdat? Är det giltigt? Om så - ja, då kan man ju i princip komma till Bromma i vilken flygande apparat som helst utan certifiering, bara bullervärdena är inom toleranserna för Brommaavtalet.
 

Besöket med CS100 borde prövas som ett eventuellt brott mot Brommaavtalet.

 
Än så länge inget svar från Transportstyrelsen.

Och nej, jag har inte heller fått svar från Swedavia på de frågor jag mailledes ställde till bolaget den 6 oktober angående bullercertifiering på Flygvapnets SK 60. En flygplantyp som också trafikerar Bromma...
   
Swedavia är inte bara svenskt flygs fiende nummer ett, det är stort samhällsproblem!
 



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mattias

Publicerad 2015-12-09 12:06:23

Transportstyrelsen är enligt förvaltningslagen skyldig att svara på dina frågor, då de är en statlig myndighet. ("Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt", lyder lagtexten.) Om de inte svarar kan de JO-anmälas, se följande exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5160259

Vad gäller Swedavia är det värre. Nu har de ju förvisso svarat på dina frågor, men statligt ägda aktiebolag lyder varken under offentlighetsprincipen eller förvaltningslagen. Detta utgör i sig ett stort demokratiproblem.
http://www.svd.se/stangda-dorrar-i-statens-bolag

Svar: Hej Mattias! Tack för din kommentar. Jodå, jag är fullständigt medveten om dessa saker. Att Transportstyrelsen dröjer med sitt svar - trots sin skyldighet - en av poängerna med inlägget. Vi får se hur det utvecklar sig på den punkten...
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela