The Battle Of Bromma - 56
Hej, det pågår i nuläget ett arbete med att utreda om Daisy kan trafikera Bromma eller ej framöver kopplat till flygplanets bullernivåer.
Högsta tillåtna bullervärde för Bromma är 89 db, läs till exempel mer om detta här. Siffrorna för DC-3 finns att tillgå via öppna källor, amerikanska FAA redovisar typen som "bullrande" till 84-85 db.
En uppgift som figuerade ett tag, hävdade att avslaget för Flygande Veteraners ansökan om landning på Bromma, hade förorsakats på grund av en förfrågan från Miljöförvaltningen i Stockholm - man ville ha "verifiering av bullervärden". Efter en titt i korrespondensen visade sig detta inte stämma - DC-3 "Daisy" nämndes inte ens. Det handlade enkom om Avro RJ85 och RJ100.
Nedanstående text och bild postades på Swedavias facebooksida den 27 maj och än så länge har inget svar kommit...och det kan nog anses som ett slags svar i sig...
Då Swedavia inte låter Flygande Veteraners DC-3 "Daisy" landa på Bromma på grund av att "...det pågår i nuläget ett arbete med att utreda om Daisy kan trafikera Bromma eller ej framöver kopplat till flygplanets bullernivåer", så undrar jag lite försynt om man även kan vägra Malmö Aviations Avro RJ100 att landa på samma flygplats utifall man behövde utreda deras bullernivåer?
Uppdaterat 150604
Fortfarande inget svar på frågan ovan rörande bullervärdet för RJ85 och RJ100. Men via Flygande Veteraner kommer detta dokument fram; ett brev från Swedavia ställt till dem för några dagar sedan.
Det har uppenbarligen inte gått fram till Swedavia att Douglas DC-3 anses av luftfartsmyndigheter världen över såsom veteranflygplan och därmed inte får miljövärdighetsbevis...och därmed inte hamnar på den nämnda ICAO-listan! DC-3 är helt enkelt inte certifierad enligt den norm som vi nu har.
Det kan inte vara lätt när man inte förstår flyg...som Swedavia...
Uppdaterat 150605
Idag har - efter ytterligare en påstötning (för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen) - ett svar från Swedavia kommit:
Hej, inga flygplan som trafikerar Bromma får bullra mer än 89 decibel. Hur Swedavia och flygbolagen arbetar med att efterleva dessa krav är tydligt beskrivet i den dokumentation som lämnats in till vår tillsynsmyndighet. /Viktor
Fortfarande inget svar på frågan ovan rörande bullervärdet för RJ85 och RJ100. Men via Flygande Veteraner kommer detta dokument fram; ett brev från Swedavia ställt till dem för några dagar sedan.
Det har uppenbarligen inte gått fram till Swedavia att Douglas DC-3 anses av luftfartsmyndigheter världen över såsom veteranflygplan och därmed inte får miljövärdighetsbevis...och därmed inte hamnar på den nämnda ICAO-listan! DC-3 är helt enkelt inte certifierad enligt den norm som vi nu har.
Det kan inte vara lätt när man inte förstår flyg...som Swedavia...
Uppdaterat 150605
Idag har - efter ytterligare en påstötning (för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen) - ett svar från Swedavia kommit:
Hej, inga flygplan som trafikerar Bromma får bullra mer än 89 decibel. Hur Swedavia och flygbolagen arbetar med att efterleva dessa krav är tydligt beskrivet i den dokumentation som lämnats in till vår tillsynsmyndighet. /Viktor