Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 56

Publicerad 2015-06-02 13:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Vill bara passa på att visa två bildalster som figurerar på webben via Laes försorg. Upprinnelse är Swedavias hårresande dåliga behandling av Flygande Veteraner och deras Douglas DC-3 "Daisy" som jag berättade om i ett tidigare inlägg. Swedavia svarade så här på sociala medier: 

Hej, det pågår i nuläget ett arbete med att utreda om Daisy kan trafikera Bromma eller ej framöver kopplat till flygplanets bullernivåer.

Högsta tillåtna bullervärde för Bromma är 89 db, läs till exempel mer om detta här. Siffrorna för DC-3 finns att tillgå via öppna källor, amerikanska FAA redovisar typen som "bullrande" till 84-85 db.

En uppgift som figuerade ett tag, hävdade att avslaget för Flygande Veteraners ansökan om landning på Bromma, hade förorsakats på grund av en förfrågan från Miljöförvaltningen i Stockholm - man ville ha "verifiering av bullervärden". Efter en titt i korrespondensen visade sig detta inte stämma - DC-3 "Daisy" nämndes inte ens. Det handlade enkom om Avro RJ85 och RJ100.
 
Nedanstående text och bild postades på Swedavias facebooksida den 27 maj och än så länge har inget svar kommit...och det kan nog anses som ett slags svar i sig...
  
Då Swedavia inte låter Flygande Veteraners DC-3 "Daisy" landa på Bromma på grund av att "...det pågår i nuläget ett arbete med att utreda om Daisy kan trafikera Bromma eller ej framöver kopplat till flygplanets bullernivåer", så undrar jag lite försynt om man även kan vägra Malmö Aviations Avro RJ100 att landa på samma flygplats utifall man behövde utreda deras bullernivåer?
   


Uppdaterat 150604

Fortfarande inget svar på frågan ovan rörande bullervärdet för RJ85 och RJ100. Men via Flygande Veteraner kommer detta dokument fram; ett brev från Swedavia ställt till dem för några dagar sedan.

Det har uppenbarligen inte gått fram till Swedavia att Douglas DC-3 anses av luftfartsmyndigheter världen över såsom veteranflygplan och därmed inte får miljövärdighetsbevis...och därmed inte hamnar på den nämnda ICAO-listan! DC-3 är helt enkelt inte certifierad enligt den norm som vi nu har.

Det kan inte vara lätt när man inte förstår flyg...som Swedavia...


Uppdaterat 150605

Idag har - efter ytterligare en påstötning (för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen) - ett svar från Swedavia kommit:

Hej, inga flygplan som trafikerar Bromma får bullra mer än 89 decibel. Hur Swedavia och flygbolagen arbetar med att efterleva dessa krav är tydligt beskrivet i den dokumentation som lämnats in till vår tillsynsmyndighet. /Viktor


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2015-06-02 17:42:15

Såna satans tröttskallar. Hur länge ska dom få hålla på och förstöra allt svenskt flyg?

Postat av: F

Publicerad 2015-06-03 12:40:17

Ja du, det är en fråga som jag ideligen ställer mig, Adam...

Postat av: Lars A

Publicerad 2015-06-03 19:17:57

Jag uppfattar det så att Swedavia vill göra Bromma till en modern, "ljus och fräsch" flygplats för den moderna storstadsbon som alltid är på språng.

Bort således med allt gammalt! Bort med plåthangarer!
Bort med gamla förtiotalsbaracker! Bort med propellerflygplan! Bort med gammaldags småskalig verksamhet på norra parkeringen!

Vi mäter oss mot Dubai och Singapore, inte mot Brattforsheden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela