Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

SFF - varför? - 3

Publicerad 2015-04-22 11:35:00 i Allmänt,

 
För några veckor sedan kom den väntade påminnelsen i brevlådan. Det är alltså dags att bestämma sig - ska jag betala medlemsavgiften i Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) för 2015 eller inte? Denna gången var det - jämfört med förra året - väldigt lätt. Frågan kan besvaras med ett tydligt Nej. Och därmed jag är för första gången på 31 år inte medlem i SFF (varav 6-7 år var som styrelsemedlem).

Jag avser inte att nu hålla något långt brandtal, då jag skrivit så redan för mycket hur jag ser på saker och ting i den här smeten. Men avgick inte ordföranden och tog ansvar för de senaste årens megavurpor - (1) lögnerna runt skrotningen av Viggen-prototyp 37-1, (2) den märkliga behandlingen av Arlanda flygmuseums vänner och (3) det minst sagt anmärkningsvärda hanterandet av motionerna vid årsmötet 2014 - ja, då tänker inte jag vara med i en förening som tydligen blivit något annat än det var tänkt. Läs de tidigare inläggen Om JO-anmälan och SFF-medlemskap, SFF - varför? - 1 och SFF - varför? - 2 för att få bakgrunden

De 370 kronor som annars hade inbetalats som medlemsavgift till SFF kommer jag istället låta gå till en verksamhet som har en flyghistorisk värdegrund som jag delar. En vacker dag kommer säkert gå med i föreningen igen, men så länge SFF:s styrelse inte tar ansvar för sina klantigheter känner jag inget förtroende för den. Somliga måste bytas ut, det har varit "idel kavajer som är skurna enligt samma snitt" lite för länge...
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ESGB

Publicerad 2015-04-22 12:47:36

Möcke bra!

Postat av: F

Publicerad 2015-04-23 14:13:24

Min vana trogen la jag upp ett par länkar på facebook till detta blogginlägg, det ena i gruppen Flygpostlådan. Blev i morse ombedd av admin av gruppen att ta bort länken - detta gjordes nu vid kl 14.04. Jag sparade dock kommentarerna och dessa klistras nu in här:

Jag har blivit ombedd av admin att ta bort detta inlägg. Då jag inte vill förstöra vår vänskap så kommer jag så jag göra idag vid lunchtid. Ni som har kommenterat – flytta gärna över dessa hit: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=881229878606776&id=100678289995276

Lars Olofsson: Kan det vara så att historien upprepar sej med jämna mellanrum? Har för mej att nån kritik mot SFF har funnits för länge sedan också. Med i stort sett samma argument. Odemokratiskt mm.
17 tim • Gilla

Tord Karlsson Ju äldre jag blir desto mer är jag märkligt nog benägen att instämma i Bengt G:son Nordenskjölds uppfattning om att spara gammal materiel.
16 tim • Gilla

Fredric Lagerquist Att SFF var odemokratiskt hade i varje fall jag inte märkt förrän jag hörde talas om årsmötet 2014 (med referens till bloggen) - det var droppen som fick bägaren att (fullständigt) rinna över.

Genom åren har jag varit rätt aktiv i SFF; i en regionavdelning, som styrelsemedlem i riks- och som skribent.
16 tim • Har redigerats • Gilla • 1

Johan Åberg Asterbäck Tord, du menar "skrota allt"?
16 tim • Gilla

Tord Karlsson I varje fall inte bevara något i FV.
16 tim • Gilla

Henrik Bergman Jag var med på det årsmötet, Fredric. Hade du sett och hört, vad jag gjorde så hade du detonerat fullständigt.
Bedrövligt.
15 tim • Sluta gilla • 4

Andreas Kähr Det absolut bästa medlemskap jag tecknat är hos Swedish Air Force Historic Flight!

SFF gick jag ur 2013 efter 15 år som medlem.
15 tim • Har redigerats • Gilla • 1

Ulf Forsmark Sen de stal Beautyn från oss i Västerås Flygmuseum har jag inte mycket mer att tillägga.
9 tim • Gilla • 1

Alex Mårtensson Bra skrivet!
8 tim • Sluta gilla • 1

Fredric Lagerquist Tack Alex!
8 tim • Gilla

Nicklas Lennartsson Få ting har retat mig så mycket som när SFF´s ordförande medvetet ljög sina betalande medlemmar rakt i ansiktet kring skrotningen av 37-1. Att landets största flyghistoriska företrädare godkänner skrotningen av en prototyp och sedan på direkt förfrågan om vetskap förnekar all inblandning är ett grundskott mot det man av sina medlemmar är satt att företräda. Sällan har så få styrelsemedlemmars brist på självinsikt lyckats förstöra för så många!
7 tim • Har redigerats • Sluta gilla • 11

Fredrik Thörnell Admin, motivera? Det vore väl, i ett forum för flygintresserade, relevant att låta SFF bemöta kritiken istället? De har en sådan ställning att de rimligen skall kunna hantera lite ifrågasättande och åstadkomma ett kvalificerat svar. Finns det redan i andra forum så räcker en länk.
2 tim • Gilla • 2

Niklas Larsson Finns väl ingen där som har Facebook?
2 tim • Gilla

Johan Åberg Asterbäck Håller med Fredrik Thörnell. Ser fram mot en motivering.
2 tim • Gilla • 1

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela