Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om JO-anmälan och SFF-medlemskap

Publicerad 2013-06-10 19:41:00 i Allmänt,


Det är dags att med ett inlägg att knyta ihop säcken i några gamla följetonger här på bloggen. Först ut den JO-anmälan som bloggisten tillsammans med några andra personer  gjorde mot Flygvapenmuseum efter skrotningen av Viggen-prototypen 37-1. Hur gick det? Nej, JO tog inte upp den. Vid en kontakt med handläggaren så uttrycktes det som så att man inte gärna hanterade museiärenden. Det fanns för många gråzoner, tog för lång tid och därmed resurser från de viktiga målen (det vill säga när privatpersoner råkar illa ut). Dock var de beredda att göra en ny prövning om det skickades in en förnyad anmälan med mer underlag. Frågan är vem av oss skulle sammanställa detta underlag? Än så länge har ingen fortsatt att nysta vidare...

 

 

Jag har länge grunnat på om jag ska fortsatt vara med i Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) eller inte. Så här skrev jag i ett tidigare inlägg:

 

Som jag tidigare nämnt så upplever jag att SFF inte längre har den flyghistoriska värdegrund som - åtminstone jag - uppfattade en gång var given. På sistone är det ärendet med 37-1 och behandlingen av Arlanda flygmuseums vänner har fått mig att ställa mig frågan om man verkligen ska vara med föreningen? Lägger jag 370 kronor per år för att slå vakt om svensk flyghistoria...eller är jag bara en prenumerant? Jag har svårt att bestämma mig, har varit medlem i sedan jag var 15 år. Är det fler än jag som upplever dessa "kval"?

 

Nej, jag verkar långt ifrån vara ensam. Jag har haft dialog med flera personer om detta. Till exempel valde en fellow flygblogger att istället betala de 370 kronorna, som motsvarar medlemsavgiften i SFF, till Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF). Detta utöver medlemsavgiften till SwAFHF. Jag har den fullaste förståelse för detta, det är en sann investering i svensk flyghistoria, pengarna kommer till nytta. Andra väljer att lägga några hundringar på museiföreningar istället för SFF-medlemskap. Man kan rada upp fler liknande tilltag. Då SFF har en negativ medlemsutveckling redan innan så blir man verkligen inte hjälpt av detta, men man har sig själva att skylla.

 

Jag tycker att behandlingen av debatten kring 37-1 i SFT 6/2012 lämnade en hel del övrigt att önska. Likaväl som en lista över alla bevarade Viggen så borde väl en lista över alla bevarade första prototyper av Saabs stridsflygplan publicerats, till exempel. Ett tag var jag inne på att skriva en svarsartikel, men efter en stund ställde jag mig frågan "varför?". Kan ju lika gärna fortsätta skriva här på bloggen...

 

 

SFF kom att förespråka Skavsta som placering för de civila luftfartssamlingarna, eller det som vi känner som Arlandasamlingarna. När jag tänker på det - var detta något som majoriteten av SFF:s 6000 medlemmar stod bakom? Jag är långt ifrån övertygad om detta. I en så pass viktig fråga hade det kanske varit önskvärt med någon form av medlemsundersökning. Att sedan, dessutom, starta upp en ny vänförening för samlingarna - detta bara några månader innan trafikverkets utredare skulle komma med sitt betänkande - var mycket märkligt! Skulle påstå att det var ett helt onödigt utspel och gentemot Arlanda flygmuseums vänner också ett förkastligt agerande.  
 

Hursomhelst, jag har bestämt mig nu. Jag ska betala in för 2013, hänga kvar för att se om det rör sig åt rätt håll under året. Centralt i mitt resonemang runt detta beslut är den motion som ett antal SFF-medlemmar skrev under och lämnade i början av året. Den handlar om öppenhet inom föreningen och kom för sent till årsmötet 2013, men ändå: Denna måste upp på styrelsebordet och omgående hanteras för att åstadkomma en viktig förändring. Inget sölande med detta - synliga resultat, tack!

 

Sedan handlar det om strukturella problem. Att få till en styrelse som är väl "avvägd" är inte alltid lätt, det är inte enkelt att få folk att ställa upp. Men SFF borde försöka eftersträva att "kasta kavajen" lite mer i styrelsen och få in lite mer "t-shirts". Försöka eftersträva olika åldrar, genus, intressesfärer - idag lägger man stor vikt på att styrelsemedlemmar ska ha kontaktyta in i olika verksamheter som kan ha "flyghistorisk bärighet". Det är viktigare att SFF ska få inflytande än att ge styrelsen en sammansättning, ett tvärsnitt, som påminner om de aktiva inom svensk flyghistoria av idag. Man kommer längre och längre bort från rötterna, de som jobbar själva med flyghistoria och håller den levande. Som någon aktiv vid ett flygande museum i landet uttryckte det: "Nu har vi inte superunika klenoder på museet men det händer titt som tätt att det dyker upp någon mossig gubbe från SFF och klagar på att vi inte borde flyga med flygplanen..."

 

Med andra ord, det måste finnas en bättre balans i styrelsens sammansättning än vad det är nu. Den nya valberedningen har fått min syn på detta, en förändring måste till. Hur kommer valberedningens förslag se ut inför årsmötet 2014? Det går inte fortsätta i samma "kavajspår".

 

Årsmötet, ja - det är nästa sak som man kanske borde ta sig en liten funderare på. Detta med SFF:s upplägg rörande årsmöten är något som bevarar traditioner, men även väldigt mycket befäster strukturer. I alla år har SFF årsmöte ambulerat runt främst på olika flygflottiljer och det har mer handlat om trevlig samvaro, promoveringar, middag och studiebesök. Inget otrevligt i det, men själva årsmötet blir i sammanhanget den minst viktiga biten. De som träffas på dessa tillställningar är i rätt hög utsträckning samma människor, det är ett av de så att säga "strukturella problemen". När man då säger att "Åk till årsmötet, gör din stämma hörd" så är det tyvärr bara till att svara något i stil med "Det funkar inte så i SFF". Under de sju år jag satt i SFF:s styrelse hörde jag aldrig några andra namn än valberednings när det var dags för val. Med andra ord, det är mycket svårt att göra skillnad på årsmötet.

 

Sker det inte radikala synliga förändringar under året med SFF så kanske man måste se över möjligheterna att starta upp en ny "flyghistorisk plattform"? Jag är inte främmande för det, och inte heller ett försvarligt antal ytterligare personer...  
   

Sedan finns det andra saker som det är hög tid att förändra i föreningen, jag tänker även på hur man utifrån uppfattar SFF (noterade ni ovanstående utsaga "mossig gubbe från SFF"?). Det finns säkert möjligheter att attrahera yngre, men då är det dags att titta över den grafiska profilen och till exempel byta namn på föreningens tidning. Detta är ett ämne som jag kanske återkommer till...

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Björn Brenemark

Publicerad 2013-06-10 22:28:34

Det kan väl för faan inte vara fel på allt inom SFF. Jag tycker SFF gör ett fantastiskt arbete. Men det finns alltid GNÄLLSPIKAR som ska ändra på ALLT.

Det är det som är det fina, att just BEVARA FLYGHISTORIA i alla former. Du är för PATETISK. Visst kan man justera en del, men det få vara måtta på klagomålen det är inget börsnoterat företag det handlar om. Näe, kör på ni som engagerar er idéellt i SFF och se framtiden an. Det räcker med det f-b EU, som sätter en "käpp i hjulen" för all vad flygande, flyghistoria heter.

Postat av: Göran Rosén

Publicerad 2013-06-10 22:45:28

Jag blev medlem i SFF under mitten av föregående år och har betalat medlemsavgiften. Sedan dess har jag endast en enda gång undr förra året erhållit deras tidskrift. Det känns ju inte trevligt att bli avspisad på detta sätt!

Göran Rosén

Postat av: Matsen

Publicerad 2013-06-11 04:26:04

Då bör du ta kontakt med medlemsservice och påpeka att du inte har fått tidningen.

Postat av: Åba

Publicerad 2013-06-11 16:47:06

Håller med bloggaren fullständigt på alla punkter!

Även jag var tveksam till fortsatt medlemsskap, men betalade iaf när påminnelsen kom. Kändes som att jag ville ge dom ett år till

Jag är också lika besviken på hanteringen av 37-1, och de strukturella problemen beskrivs precis så som jag upplever det.

Till Björn Brenemark: Tycker du verkligen att det är ett lämpligt språk som du använder när du svarar på bloggarens synnerligen sakliga inlägg?
Om svaret är "ja" på den frågan kan jag bara säga: Skärp dig!

Postat av: F

Publicerad 2013-06-12 19:01:01

Tack Åba! Jag skriver ju detta för att jag i grund och botten bryr mig om föreningen och "saken". Nu har man fram till nästa årsmöte på sig att visa att går mot ett mer öppet och demokratiskt SFF som utgår från "flyghistoriska kärnvärden".

Att få till ett museum för de civila luftfartssamlingarna är önskvärt, självklart. Men det känns som föreningen i detta ärende s a s glömmer bort sig själv. Vad tycker man ut i landet? Arlanda eller Skavsta? Har man t ex stämt av med regionerna? Inte så säker på det...

Jag tog inte upp det i blogginlägget, men SFF skrev ett upprop till ett antal sammanslutningar för att sedan skicka det till näringslivsministern - se http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=5781&sid=f7bfa96d7c72640cab663075d84e8265#p26125

(scrolla vidare)

Många föreningar skrev på, men inte alla som tillfrågades. Eller hur var det med den saken?

Postat av: Weiron

Publicerad 2013-06-12 19:02:08

Intressant analys och sammanfattning av verkligheten. Än mer intressant är att du efter moget övervägande beslutat att betala årsavgiften med förhoppningen om en förändring av Svensk Flyghistorisk Förorening utifrån en flummig motion. Ytterst intressant skall det bli att se hur bloggisten ställer sig när och innan årsavgiften för 2014 skall erläggas. Avser att besöka årsmötet nästa år och ge upp min stämma för att man väljer Björn B till ny ordförande. Han har bevisligen de rättrogna kvalifikationerna och förmågan att uttrycka sig till förmån för en positiv utveckling av föreningen.

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2013-06-20 00:04:11

Så nu sitter jag åter vid tangeterna för att ytterligare en gång i ordningen bli frustrerat upprörd över hur en på många sätt fin förening gång efter annan lyckas, rakt talat, förmurkna inifrån.
Undertecknad strävar efter att vara en ganska ödmjum men också ärlig person i livet. Med det i åtanke och det faktum att jag var tämligen aktiv i kritiken angånde skrotningen av 37-1 har det med tidens tand och varefter dammet lagt sig börjat gnaga att mitt tonläge mot SFF stundtals var mycket tillspettsat. Jag satte mig därför nyligen och läste genom tråden "Viggenprototypen skrotad" på SFF-forum (Länk: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=4997&sid=6af4fd32c6ceccad21c83d81f0838218 ). Jag blir lika häpen varje gång över hur ledingen aggerart och aggerar.... Den vassa dialog som tidigare rådde känns åter klart befogad och jag ångrar inte ett ord! Jag rekommender Herr Broder Brenemark att nyttja länken för att själv sätta sig in i hur effektivt SFF med nuvarande förfarande medverkar i "att BEVARA FLYGHISTORIA i alla former". Efter 37-1 affären är jag precis som bloggisten mycket osäker kring mitt fortsatta SFF-medlemskap. Jag har ännu inte bestämt mig, jag känner fortfarande en känsla av att ha blivit förådd och förd bakom ljuset.... Frågor möts från ordföranden/styrelsen av lögner och tystnad, ineffektivitet genom bristen av att nyttja tillgänglig kompetens råder och inte minst nyttjas föreningens namn i mycket tunga strategiska frågor utan varken medlemmars vetskap eller medgivande. Jag brukade betala SFF för att främja vad jag trodde var den främsta företrädaren för flyghistoria i landet, idag kan jag konstatera att så inte är fallet. Vill man bevara flyghistoria idag måste vi medge att det finns flertalet mer effekiva föreningar att stödja, tex Kamratföreningar och museum. För SFF finns ännu en given central plats i det flyghistoriska sverige men föeningen har blivit utsatt för välbefogad konkurrens. En konkurrens man måste anpassa sig till! Man måste bli effektivare och mer öppen. Man måste också inse att en ensam ledning saknar möjlighet att ensam driva alla de frågår som uppkommer effektivt. Bara för att man håller i ordförandendeklubban är det inte självskrivet att det sitter på alla svaren. SFFs uppdrag borde delas upp i delprojekt där tillfrågade medlemmar med rätt kompetens nyttjas. På så sätt slipper man också den märkligt pinsamma situation och risken att personliga intressen får styra ifrågor som tex Civilt Flygmuseum. Jag säger inte att så sker idag men jag har mycket svårt att förstå upplägget hur föreningens ordförande kan ansvara för frågan med tanke på vederbörandes bostadsort? Det skulle ALDRIG godkännas inom en effektiv vinstdrivande affärsverksamhet i näringslivet, en verksamhet där vinsten i det här fallet är det det bästa för vår flyghistoria!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela