Christies Prospector
En unik bild på ett unikt flygplan, i en miljö som inte längre finns. Att det är vid den numera rivna stora plåthangaren vid Norra parkeringen på Bromma - ja, det tror jag många av er ser.
Flygplanet då? Jo, det är en av endast 27 stycken tillverkade Percival EP-9 Prospector.
Gissningsvis är denna bild (plockad från wikipedia) tagen i samband med att Prospector G-ARTV lämnar Gent i Belgien för att flyga till Bromma (?) i början av 70-talet. Efter att varit beslagtagen i Belgien på grund av smuggling hade planet köpts av den norske flygkapten Jan Christie som bodde i Stockholm. Vad som hänt påminner lite om Tintin-albumet Den svarta ön. Följande berättar Christie i denna artikel:
"My particular aircraft was one of two ordered by the British Army Air Corps," Christie said. His plane spent almost four years in service before it earned status as a civilian.
Harold Best-Devereux, an icon to old EAA members, "Sold the plane to the pilot who turned out to be one of a gang who robbed fur stores in London at gunpoint, flew their loot to an abandoned WWII airstrip in Belgium, then hid the loot in a shed for sale in Belgium and France.
Crime doesn't pay, for long, anyway, and the thieves wound up in jail. On a tip from Best-Devereux, Christie bought the plane in Belgium in 1973, and flew it around Europe until he moved to America in 1976. The airplane followed in a container with the rest of his belongings. The plane sat in storage for 24 years. Then Christie reassembled the plane and got it re-licensed in 2000.
Se även denna skanning av register-/ägardokument hos engelska CAA. Som synes så var G-ARTV registrerad på Harold Best-Devereux även under den tid som Jan Christie ägde planet. Lite mer historik kommer här:
C/n 39 XM819 ff. 4/58 first flew 3.4.58. Delivered A&AEE 23.4.58. Re-registered G-ARTV 26.10.61. Re-registered D-ELSA 2.62. Re-registered to UK 1.68. Impounded in Gent, Belgium 9.1970 for smuggling forged currency. Later rescued by Harold Best-Devereux who then sold it to Jan Christie, then to USA by sea becoming N747JC 2.1977 - current and flying 2003.
Frågan är om det var frågan smuggling av pälsar eller falska pengar? Eller båda delarna? Skulle vara intressant att få reda på mer...
Vid Fly In'et i Oshkosh 2002 blev Christies Prospector belönad med "Most Unique contemporary award". Planet hade registrerats N747JC, vilket kan brytas ner i N(ovember) för USA och (Boeing) 747 som den sista typ som JC (Jan Christie) flög i SAS.
Prospector N747JC vid EAA AirVenture Oshkosh 2011.
Jag vet att Jan Christie har försökt sälja sin Prospector i många år, men tror inte att det har funnit en ny ägare. I FAA:s databas är N747JC numera avregistrerad med anledningen "Expiration".
Några andra flygplan som Christie har ägt har tidigare varit föremål för olika blogginlägg, till exempel Christie Racer - Minium Viking - 2, BHT-1 SE-ANX - 2, Klemm Kl 35D LN-OAV - 2 och Leopard Moth SE-BZN.
På den avslutande bilden ser vi Jan Christie - iklädd sin N747JC-keps - tillsammans med gamle vännen Anders Ljungberg (till höger). Bilden tog jag vid Fly In'et på Barkarby 2004.