Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Christies Prospector

Publicerad 2014-11-24 11:52:00 i Allmänt, Personligt urval, Propulärkultur,


En unik bild på ett unikt flygplan, i en miljö som inte längre finns. Att det är vid den numera rivna stora plåthangaren vid Norra parkeringen på Bromma - ja, det tror jag många av er ser.

Flygplanet då? Jo, det är en av endast 27 stycken tillverkade Percival EP-9 Prospector.



Gissningsvis är denna bild (plockad från wikipedia) tagen i samband med att Prospector G-ARTV lämnar Gent i Belgien för att flyga till Bromma (?) i början av 70-talet. Efter att varit beslagtagen i Belgien på grund av smuggling hade planet köpts av den norske flygkapten Jan Christie som bodde i Stockholm. Vad som hänt påminner lite om Tintin-albumet Den svarta ön. Följande berättar Christie i denna artikel:
 
"My particular aircraft was one of two ordered by the British Army Air Corps," Christie said. His plane spent almost four years in service before it earned status as a civilian.
 

Harold Best-Devereux, an icon to old EAA members, "Sold the plane to the pilot who turned out to be one of a gang who robbed fur stores in London at gunpoint, flew their loot to an abandoned WWII airstrip in Belgium, then hid the loot in a shed for sale in Belgium and France.

Crime doesn't pay, for long, anyway, and the thieves wound up in jail. On a tip from Best-Devereux, Christie bought the plane in Belgium in 1973, and flew it around Europe until he moved to America in 1976. The airplane followed in a container with the rest of his belongings. The plane sat in storage for 24 years. Then Christie reassembled the plane and got it re-licensed in 2000.


Se även denna skanning av register-/ägardokument hos engelska CAA. Som synes så var G-ARTV registrerad på Harold Best-Devereux även under den tid som Jan Christie ägde planet. Lite mer historik kommer här:

C/n 39 XM819 ff. 4/58 first flew 3.4.58. Delivered A&AEE 23.4.58. Re-registered G-ARTV 26.10.61. Re-registered D-ELSA 2.62. Re-registered to UK 1.68. Impounded in Gent, Belgium 9.1970 for smuggling forged currency. Later rescued by Harold Best-Devereux who then sold it to Jan Christie, then to USA by sea becoming N747JC 2.1977 - current and flying 2003.

Frågan är om det var frågan smuggling av pälsar eller falska pengar? Eller båda delarna? Skulle vara intressant att få reda på mer...


 
Vid Fly In'et i Oshkosh 2002 blev Christies Prospector  belönad med  "Most Unique contemporary award". Planet hade registrerats N747JC, vilket kan brytas ner i N(ovember) för USA och (Boeing) 747 som den sista typ som JC (Jan Christie) flög i SAS.   

Prospector N747JC vid EAA AirVenture Oshkosh 2011.
 
Jag vet att Jan Christie har försökt sälja sin Prospector i många år, men tror inte att det har funnit en ny ägare. I FAA:s databas är N747JC numera avregistrerad med anledningen "Expiration".

Några andra flygplan som Christie har ägt har tidigare varit föremål för olika blogginlägg, till exempel Christie Racer - Minium Viking - 2, BHT-1 SE-ANX - 2, Klemm Kl 35D LN-OAV - 2 och Leopard Moth SE-BZN.

På den avslutande bilden ser vi Jan Christie - iklädd sin N747JC-keps - tillsammans med gamle vännen Anders Ljungberg (till höger). Bilden tog jag vid Fly In'et på Barkarby 2004.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela