Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

BHT-1 SE-ANX - 2

Publicerad 2009-10-01 13:30:00 i Allmänt, Propulärkultur,



BHT-1:an konstruerades och byggdes av Skandinaviska Aero (SAA) i Norrtälje 1943-44 (Bäst att påpeka att när man påbörjade arbetet hette firman Björkvallsflyg.). BHT står för Erik Bratt, Karl-Erik Hilfing och Björn Törnblom och det hela började - som så mycket annat stort (eller i detta fallet "litet") här i världen - med några uträkningar och skisser på en servett. I detta fallet var platsen Bacchi Vapen en kväll i början av maj 1943 - läs BHT-1 SE-ANX - 1.

Den 4 december 1944 provflögs SE-ANX, den enda BHT-1:an till dags dato. I mitten av januari året därpå annordnades pressvisning på Bromma, detta samma dag som Saab hade ett liknande jippo för det nya jaktplanet J 21. Expressen hade som rubrik: Pilsnabbt babyplan "döptes" på Bromma. Det var då namnet "Beauty" kom till...och tidningarna glömde mer eller mindre bort Saab 21 i förmån för BHT-1...

Under kriget var SAA:s huvudsakliga syssla målflyg och det var med en tanke på detta ändamål som BHT-1:s bakkropp fick sitt speciella utseende: Det skulle dras så kallade flaggmål. Men så kom freden i maj 1945 och denna "marknad" försvann. Man ritade en tvåsitsig version, BHT-2, men den kom aldrig att byggas - mer om den i ett eget inlägg senare.



Det lilla flygplanet, byggt i trä, hade bra prestanda. Motorn var en 60 hästars Walter Mikron II (ursprungligen kommen från en Bücker Bü 180 Student?) vilken gav BHT-1 en stighastighet på 5,2 meter/sekund och marschhastighet på 200 km/tim. Gasade man på så kom man upp i 240 km/tim och man hade beräknat den maximala dykhastigheten till 580 km/tim...

Spännvidden var 6,82 och längden 5,80 meter. Tomvikten angavs till 240 kilo och MTOW till 420 kilo. Om man skulle flyga avancerat var vikten satt till 365 kilo.


På hösten 1945 installeras den av Erik Bratt konstruerade Dynamatic-propellern  - återigen se förra inlägget om BHT'n.

Erik Bratt gjorde också en del flyguppvisningar med SE-ANX, men även andra piloter anställda vid SAA, till exempel Ulf Christiernsson. När företaget upphör säljs flygplanet till Duells Aero AB i Göteborg i juni 1949. Under påföljande år flyger Kurt Klausson uppvisningar med SE-ANX på flygdagar och liknande tillställningar.


Tre legender på samma bild: Erik Bratt flankerad av Jan Christie (till vänster) och Anders Ljungberg vid fly in'et på Barkarby i juni 2004.

Sommaren 1950 säljs det igen, denna gång till den norske SAS-kapten Jan Christie boende i Stockholm. Flygplanet omregistreras LN-JHC och Christie deltar i Daily Express South Coast Race i mitten av september samma år.

Efter hemkomsten började Christie modifera flygplanet i sin hangar på Bromma. Den skulle få en längre huv, högre bakkropp och kortare spännvidd - bli mer optimerad för racing. Dock kom projektet dra ut på tiden och så småningom skaffar han en Cassutt istället. Läs gärna inlägget Christie Racer - Minimum Viking.



1977 flyttar Christie till USA och BHT-1:an säljs till Ingemar Ehrenström. Tänkt var nu att återställa flygplanet till sin fornstora (alternativt "fornlilla") look. Mer om det i BHT-1 SE-ANX - 3.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-10-01 18:56:18

Välskrivet som vanligt. Tack !

Bilden på Christie, Bratt och Ljungström är nog ganska unik. Undrar om gemene man förstår vilka tunga grabbar detta är inom skandinaviskt flyg ?

Postat av: Muljeng

Publicerad 2009-10-01 20:56:53

Strålande inlägg på denna eminenta blogg.

Förgyller dagen för alla oss flygtokiga människor som tjänar vårt levebröd på annat än aerodyner. (Vilket gör att vi får för lite 100LL i blodet under arbetstid)



Tummen upp !



/M

Postat av: F

Publicerad 2009-10-01 21:43:46

Man bockar djupt...och kinderna är röda. Tackar för de värmande orden :)



"Bensin i blodet" är ju en gammal låt med Docent Död. Kanske skulle blya till det lite mer med "AVGAS i blodet"...om man nu kan nu få till det. Helst 100/130 eller någe annat med 'lite mer malle i' :D



Att jag fick till den där bilden, med de tre gentlemenen, är jag liiite nöjd över. Känns som ett unikt tillfälle...och bli inte förvånade om bilden dyker upp i ett annat sammanhang. För precis som du säger, Ernest, det är tre tunga grabbar som står där, på verandan på BFK i juni 2004. Det finns flera gebit inom flygets sfär som täcks med dessa personligheter

Postat av: Stefan

Publicerad 2009-10-01 22:57:42

Kul med första bilden. Utan luftintag på framkåpan, silver dope och den för långa propellern.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-02 07:35:55

Lång propeller, ja - från Flyg 25-26/45 rörande SAA:



"Dessutom har konstruktionsavdelningen fått fram ett ypperligt flaggmål för bogsering efter målflygplan samt flygplanskidor. Förutom renoverings- och reperationsarbeten på egna och andras flygplan och motorer har tillverkningen av flygplanspropellrar upptagit en stor plats i verkstadens arbetsprogram."

Postat av: Pontus

Publicerad 2009-10-02 08:46:26

Som vanligt bjuder du på ögongodis för oss som älskar flyg och pundar flygbloggar. Tack.



Enligt Wikipedias text om Ulf Christiernsson verkar det som han fortfarande är i livet, jag hoppas att det stämmer men fick för mig att jag har läst något annat. Tänk att få möjligheten att lyssna på hans historier, det hade varit mumma.



Trevlig helg.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-02 09:07:07

Tack, Pontus :)



Enligt mina anteckningar så gick Christiernsson bort för cirka 10 år sedan. Sista adressen jag har på honom gick till Skodsborg i Danmark.



Mer om 'Chris' Christiernsson:



http://surfcity.kund.dalnet.se/swedish_aviators/christiernsson.htm



Trevlig Helg önskas tillbaka :)

Postat av: Linnea

Publicerad 2010-11-29 12:45:55

Gillar om det du skrev! Spännande att se lite schyssta saker och inte bara det generella grejerna som man kan se om varenda dag. ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela