BHT-1 SE-ANX - 2
BHT-1:an konstruerades och byggdes av Skandinaviska Aero (SAA) i Norrtälje 1943-44 (Bäst att påpeka att när man påbörjade arbetet hette firman Björkvallsflyg.). BHT står för Erik Bratt, Karl-Erik Hilfing och Björn Törnblom och det hela började - som så mycket annat stort (eller i detta fallet "litet") här i världen - med några uträkningar och skisser på en servett. I detta fallet var platsen Bacchi Vapen en kväll i början av maj 1943 - läs BHT-1 SE-ANX - 1.
Den 4 december 1944 provflögs SE-ANX, den enda BHT-1:an till dags dato. I mitten av januari året därpå annordnades pressvisning på Bromma, detta samma dag som Saab hade ett liknande jippo för det nya jaktplanet J 21. Expressen hade som rubrik: Pilsnabbt babyplan "döptes" på Bromma. Det var då namnet "Beauty" kom till...och tidningarna glömde mer eller mindre bort Saab 21 i förmån för BHT-1...
Under kriget var SAA:s huvudsakliga syssla målflyg och det var med en tanke på detta ändamål som BHT-1:s bakkropp fick sitt speciella utseende: Det skulle dras så kallade flaggmål. Men så kom freden i maj 1945 och denna "marknad" försvann. Man ritade en tvåsitsig version, BHT-2, men den kom aldrig att byggas - mer om den i ett eget inlägg senare.
Det lilla flygplanet, byggt i trä, hade bra prestanda. Motorn var en 60 hästars Walter Mikron II (ursprungligen kommen från en Bücker Bü 180 Student?) vilken gav BHT-1 en stighastighet på 5,2 meter/sekund och marschhastighet på 200 km/tim. Gasade man på så kom man upp i 240 km/tim och man hade beräknat den maximala dykhastigheten till 580 km/tim...
Spännvidden var 6,82 och längden 5,80 meter. Tomvikten angavs till 240 kilo och MTOW till 420 kilo. Om man skulle flyga avancerat var vikten satt till 365 kilo.
På hösten 1945 installeras den av Erik Bratt konstruerade Dynamatic-propellern - återigen se förra inlägget om BHT'n.
Erik Bratt gjorde också en del flyguppvisningar med SE-ANX, men även andra piloter anställda vid SAA, till exempel Ulf Christiernsson. När företaget upphör säljs flygplanet till Duells Aero AB i Göteborg i juni 1949. Under påföljande år flyger Kurt Klausson uppvisningar med SE-ANX på flygdagar och liknande tillställningar.
Tre legender på samma bild: Erik Bratt flankerad av Jan Christie (till vänster) och Anders Ljungberg vid fly in'et på Barkarby i juni 2004.
Sommaren 1950 säljs det igen, denna gång till den norske SAS-kapten Jan Christie boende i Stockholm. Flygplanet omregistreras LN-JHC och Christie deltar i Daily Express South Coast Race i mitten av september samma år.
Efter hemkomsten började Christie modifera flygplanet i sin hangar på Bromma. Den skulle få en längre huv, högre bakkropp och kortare spännvidd - bli mer optimerad för racing. Dock kom projektet dra ut på tiden och så småningom skaffar han en Cassutt istället. Läs gärna inlägget Christie Racer - Minimum Viking.
1977 flyttar Christie till USA och BHT-1:an säljs till Ingemar Ehrenström. Tänkt var nu att återställa flygplanet till sin fornstora (alternativt "fornlilla") look. Mer om det i BHT-1 SE-ANX - 3.