The Battle Of Bromma - 32
Dessa bilder togs veckan innan påsk och visar när hangaren som hyste Bromma Flygservice möter sitt öde. Man kanske inte har kunnat kalla byggnaden för direkt vacker, men det fanns en hel del historia i dess väggar.
Placerad längst upp på Norra parkeringen på Bromma var denna byggnad den sista som revs i detta hörn av flygplatsen. Om rivningen ändå varit för en god sak, men anledningen är som vanligt döljd i dunkel. Swedavia vill ha rådighet över platsen utan att vidare specifiera vad man tänkt göra här.
Någon vecka eller två tidigare hade även Stockholms flygklubbs stuga rivits, den stod som bekant ungefär där grävmaskinen är placerad på ovan bild.
Från s.147-148 "Bromma Flygplats Flyg, folk och händelser 1936-1996" av Michael Sanz:
I början fick Transair hyra in sig i SAS hangarer för sina översynsarbeten. Transair hade en enkel noshangar i Brommas nordligaste hörn, i slutet av allmänflygplattan. I den hangaren kunde tillsyner göras i skydd mot regn och rusk men inte mot kyla, hangaren var ju öppen.
De stora översynerna på Transairs CW-20 gjordes emellertid av ett företag i Venedig. Transair anlade också en permanent kontorsbyggnad på Bromma intill noshangaren.
De stora översynerna på Transairs CW-20 gjordes emellertid av ett företag i Venedig. Transair anlade också en permanent kontorsbyggnad på Bromma intill noshangaren.
Till sist kunde inte Transair expandera mer på Bromma. Bolaget omorganiserades och flyttade i mars 1960 hela sin bas till Malmö-Bulltofta.
Se även Transairs egna websida. Kanske ska förklaras att hangaren byggdes med två "skepp", eller större flyglar där man kunde rulla in en CW-20 eller DC-3 i vardera "skepp".
När Transair hade flyttat kom utseendet förändras på byggnaden, nedan har vi utseendet 1965.
....så står det istället Bromma Flygservice på skylten. I det ena "skeppet" ser vi en Cessna 337 indragen, men motiv för bilden är Piper PA-24-180 Comanche SE-CTD.
Uppskattningsvis fanns på 1970-talet cirka 10-15 procent av beståndet av svenska allmänflygplan baserade på Bromma. Det utgjorde ett självklart skapligt underlag för flera verkstäder på flygplatsen.
Bromma Flygservice har med året blivit synonym med denna rätt udda byggnad. Bosse Larsson och Bertil Wallin med flera har hållit igång verksamheten så länge man haft möjlighet.