Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 32

Publicerad 2014-05-05 09:05:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Dessa bilder togs veckan innan påsk och visar när hangaren som hyste Bromma Flygservice möter sitt öde. Man kanske inte har kunnat kalla byggnaden för direkt vacker, men det fanns en hel del historia i dess väggar.



Placerad längst upp på Norra parkeringen på Bromma var denna byggnad den sista som revs i detta hörn av flygplatsen. Om rivningen ändå varit för en god sak, men anledningen är som vanligt döljd i dunkel.  Swedavia vill ha rådighet över platsen utan att vidare specifiera vad man tänkt göra här.

 
Någon vecka eller två tidigare hade även Stockholms flygklubbs stuga rivits, den stod som bekant ungefär där grävmaskinen är placerad på ovan bild.
 
Kanske läge för en tillbakablick med hangaren som utgångspunkt, den byggdes i mitten av 50-talet för Transair Swedens räkning. Bertil Wallin har varit vänlig att skicka mig några intressanta bilder.



Från s.147-148 "Bromma Flygplats  Flyg, folk och händelser 1936-1996" av Michael Sanz:

I början fick Transair hyra in sig i SAS hangarer för sina översynsarbeten. Transair hade en enkel noshangar i Brommas nordligaste hörn, i slutet av allmänflygplattan. I den hangaren kunde tillsyner göras i skydd mot regn och rusk men inte mot kyla, hangaren var ju öppen.



De stora översynerna på Transairs CW-20 gjordes emellertid av ett företag i Venedig. Transair anlade också en permanent kontorsbyggnad på Bromma intill noshangaren.

 
Till sist kunde inte Transair expandera mer på Bromma. Bolaget omorganiserades och flyttade i mars 1960 hela sin bas till Malmö-Bulltofta.

Se även Transairs egna websida. Kanske ska förklaras att hangaren byggdes med två "skepp", eller större flyglar där man kunde rulla in en CW-20 eller DC-3 i vardera "skepp".

När Transair hade flyttat kom utseendet förändras på byggnaden, nedan har vi utseendet 1965.

 
På skylten står det ASA-flyg. Cherokeen på bilden är Stockholms flygklubbs SE-ECR. Går vi fram ytterligare cirka fem år...

 
....så står det istället Bromma Flygservice på skylten. I det ena "skeppet" ser vi en Cessna 337 indragen, men motiv för bilden är Piper PA-24-180 Comanche SE-CTD.

Uppskattningsvis fanns på 1970-talet cirka 10-15 procent av beståndet av svenska allmänflygplan baserade på Bromma. Det utgjorde ett självklart skapligt underlag för flera verkstäder på flygplatsen.

Bromma Flygservice har med året blivit synonym med denna rätt udda byggnad. Bosse Larsson och Bertil Wallin med flera har hållit igång verksamheten så länge man haft möjlighet. 
 
 
Med rivningen av denna byggnad försvann en del av Bromma flygplats själ. Tack Swedavia - ni är konstaterat Svenskt flygs fiende nummer 1.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Micke_Ed

Publicerad 2014-05-05 10:45:29

Vad fint det blev...

Postat av: Martin

Publicerad 2014-05-05 11:35:37

Suck, dubbel-suck !!

/M

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-05-05 21:55:19

Varför gör de så här egentligen?
Sorgligt.
Försöker undvika att köra bil i de trakterna nuförtiden, särskilt Bälstavägen.

Postat av: Erik

Publicerad 2014-05-06 13:03:16

Sent ska Swedaviga vakna

Postat av: Martin

Publicerad 2014-05-12 13:14:04

Kanske läge att påminna om:

http://lae.blogg.se/2013/july/privatflyg-pa-60-talet-2.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela