Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-04-17 08:11:39

OT som det heter på nysvenska för här kommer en liten läsarfråga. Av en slump dammade jag av boken "60 år i uppvinden" Av Yngve Norrvi nyligen, för övrigt en riktig pärla till bok. I den beskrivs hur segelflygaren Olle Berg segelflög en Libelle hela vägen från Skarpnäck till Mariehamn på Åland (egentligen skulle han hela vägen till Åbo)
Känner redaktören till om det finns bilder eller några detaljer kring denna flygning.
Tycker personligen att det verkar ha varit en bedrift att göra en sån flygning och det är lite synd om sånt faller bort i svensk flyghistoria.

Postat av: Lars Sundin

Publicerad 2013-04-17 12:07:06

I SFF:s Kronologi står det:

1954, 29 juni: Den första segelflygningen över Ålands hav utförs av Olle Berg som från Skarpnäck vid Stockholm försöker nå Åbo men tvingas landa med sin Weihe i Mariehamn på Åland.

I Norrvis bok ges en del detaljer om flygningen. Jag skrev själv notisen i SFF kronologi men var jag fick datumet ifrån minns jag nu inte.

Olle B har även berättat i skrift/webb om andra ganska udda segelflygningar, bl a över Stockholms innerstad, något som en gång var möjligt om man kunde samarbeta med flygtrafikledningen. Och så flög till Själland från Skarpnäck (nämnt i Norrvis bok) Enligt min notis i SFF Kronologi:

1963, 1 juni: Olle Berg segelflyger från Skarpnäck vid Stockholm till Værløse utanför Köpenhamn på 10 och en halv timme. Sträckan är 520 km.

Så flygningarna är ihågkomna.

SFF Kronologi finns på SFF:s sajt. på "underadressen" http://www.flyghistoria.org/flygdata.htm

Lars S

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-04-17 17:59:08

Tackar för svaret.
Vet man vilken registrering kärran hade som han flög, och finns det någon annan som företagit segelflygning över till Finland? (förutom Hamilton som nämns i boken)

Postat av: F

Publicerad 2013-04-17 19:16:19

Apropå Percival Prospector och svensk anknytning är detta intressant tycker jag:

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=5967

Postat av: Lars Sundin

Publicerad 2013-04-17 19:18:27

Datum för flygningarna har jag fått ur "Ett år i luften", en flygårsbok vars krönika var ett rättesnöre för mig när jag arbetade med SFF Kronologi (rättade, kompletterade och ny-skrev).

Kanska man kan gissa att flygningen till Mariehamn skedde med Stockholms segelflygklubbs (SSFK) Weihe SE-SCP.

Några lästips om du inte försöker nå SSFK eller Segelflygveteranerna SVS eller något segelflygforum:

http://www8.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_182785/cf_57129/Katekesen.PDF
http://www8.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_414949/cf_57129/Cumulus_2007_08.PDF
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=5901

Lasse S, en av många stockholmare som flög i ÖSFK på Vängsö men länge bodde intill Skarpnäcksfältet

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-04-17 20:33:40

Ska gå igenom alla fina lästips som getts.
Hoppas Red. inte misstycker att ämnet hamnade lite utanför.

Jag bläddrade i boken "General Aviation" 2:a utg av R.W. SimpsonAirlife. Där står att Percival Prospector G-APWX var c/n 41 (bilden), samt att det byggdes fem st till, c/n 42-46.
Finns någon luftvärdig idag?
Totalt skall det ha tillverkats 27 st i olika varianter.

Postat av: F

Publicerad 2013-04-17 20:46:21

Just f n är jag osäker om någon Prospector är luftvärdig i ordets rätta bemärkelse. Jag vet att Jan Christie har försökt sälja sin N747JC i många år och den inte formellt numera är luftvärdig. Dess historik är mycket intressant, han köpte den efter att planet beslagtagits efter ha använts för smuggling...

C/n 39 XM819 ff. 4/58 first flew 3.4.58. Delivered A&AEE 23.4.58. Re-registered G-ARTV 26.10.61. Re-registered D-ELSA 2.62. Re-registered to UK 1.68. 1968 (impounded in Gent, Belgium 9.1970 for smuggling forged currency. Later rescued by Harold Best-Devereux who then sold it to Jan Christie it then to USA by sea becoming N747JC 2.1977 - current and flying 2003

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-04-17 21:53:46

Jag hittade N747JC på Airliners.net Den ser ut att vara i mint condition, förmodligen betingar den en ganska hög prislapp.
Konstruktionen var väldigt intressant och före sin tid egentligen. Den borde kunna inspirera till kommande generationer av små brukskärror.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela