Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 26

Publicerad 2014-03-10 20:38:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Tomma hangarer på Linta-sidan på Bromma flygplats. Detta område var i den ursprungliga planen för flygplatsen tänkt att husera lätt allmänflyg, samma plan som för övrigt låg till grund till arrendeavtalet som skrevs 2007.
 
För ett tag sedan kom KSL (Kommunförbundet Stockholms Län) med sin Regional allmänflygplats - slutrapport. Man skriver bland annat:

Kansliet kan utifrån rapportens resultat konstatera att länet för närvarande inte har behov av en ny samhällsfinansierad större allmänflygplats, men ser samtidigt att svårigheten att hitta en flygplatslokalisering för det lättare allmänflyget i Stockholms direkta närhet kvarstår.
 
Uttryckt på annat vis; nu skiter vi inom KSL i detta, det är ju inte vårt problem.

Angående specifikt om Bromma flygplats sägs bland annat följande:

Lättare allmänflyg kan däremot inte beredas plats på Bromma i samma utsträckning som tidigare. Sammantaget är det därför så, efter att tidigare Tullinge och Barkarby lagts ner till förmån för bostadsbyggande, att det allmänflyg som inte är tillväxtkritiskt affärsflyg eller annat samhällsviktigt flyg som statsflyg och ambulansflyg, inte kommer att kunna beredas utrymme på asfalterade flygplatser i den närhet till Stockholm som har gällt tidigare.

Bara utrycket "tillväxtkritiskt affärsflyg" - Suck! Är inte du inte börsintroducerad har med andra ord du inte på Bromma att göra, eller hur ska man annars tolka det? Är man månne inom KSL "färgad" av Swedavias egenpåhittade klassificering? Läs mer om den här.

Vidare, vad kostade egentligen denna utredning? Hörde beloppet åtta miljoner kronor. Och vad fick man ut? Jag vet inte om man ska skratta eller gråta, men det bidde inte ens en tummetott. Man ska se slutrapporten för var den är: Ett rejält misslyckande.

Den 20 mars är det dags för nästa styrelsemöte för KSL som alltså producerat denna rapport. Skriv gärna till dem och säg vad du tycker.

AOPA-Sweden har idag visat sin reaktion på sin hemsida och man skriver bland annat:

Slutrapporten är nu en nästan sovjetisk cover-up av ett misslyckande där otaliga faktafel och lösa gissningar leder till radikalt fel slutsatser. Swedavias behov (!) och omsorgen om en handfull miljardföretags biz-jet framhävs. Små och medelstora företags behov förringas och avfärdas. Vems intressen har styrt arbetet? Varför? 

Rapporten har potentiellt långtgående negativa konsekvenser för allmänflyget i Stockholm och därmed i hela Sverige. Därför bifogas vårt formella brev med krav på att stoppa Slutrapporten NU.


 
Också dagsaktuellt, denna gång från Swedavias Bromma Stockholm Airport extranät.

Nya parkeringsplatser på Östra Rampen.

Enligt Transportstyrelsens krav, krävs separering av luftfartyg som omfattas i föreskrifterna (TSFS 2010:59, TSFS 2010:61) om luftfartsskydd vid svenska och utländska flygföretag, och luftfartyg som inte omfattas av kraven enligt dessa föreskrifter. I praktiken innebär detta en separation av linjefartstrafik och all övrig flygtrafik på flygplatsen. Detta gäller dock inte för flygtrafik som har ett kontrakterat marktjänstbolag, teknisk serviceavtal hos aktör på flygplatsen eller opererar inom eget arrenderat område. På Bromma innebär detta att nya parkeringsplatser har etablerats på Östra Rampen. Platserna driftsätts den 10 mars, placeringar och benämningar framgår enligt skissen nedan.

 
Vidare är det intressant att påpeka även följande:
 

PPR-rutin obligatorisk för flyg som inte är i linjetrafik
På grund av begränsad yta för uppställning, blir PPR-förfarande (Prior Permission Required), obligatoriskt för all besökande trafik som inte har kontrakterad marktjänst, tekniskt serviceavtal hos aktör på flygplatsen, eller opererar på eget arrenderat område. Detta sker i samband med driftsättningen av det nya parkeringsområdet.
 

Information om marktjänstbolag
På Swedavias webbplats finns mer information gällande vilka marktjänstbolag som finns etablerade på Bromma Stockholm Airport, se http://www.swedavia.se/vara-tjanster/flygmarknad/servicemarktjanster/?page=Bromma+Stockholm+Airport

 
Så här ansöker du om PPR

PPR kommer att kunna sökas tidigast sju dagar och senast 24 timmar före beräknad ankomst. Parkeringstid blir max 48 timmar. Ansökan ska göras via e-post till Bromma Operation Center (BOC): [email protected] och skall innehålla uppgifter om registrering, call sign, flygplanstyp (ICAO-kod) MTOM, ankomst- och avgångsdatum i UTC samt rutt.
 

Ansökan skall även innehålla namn och kontaktuppgifter på befälhavaren eller annan kontaktperson. För aktör som inte är baserad på BMA är färdplan obligatorisk även för VFR-flygningar.
 

Swedavia-mantrat att man säkerställer "Affärsflyg för Stockholm" klingar rejält falskt efter läsning av ovanstående citat. Frågan är om ovanstående förfarande ökar "08-regionens tillgänglighet"? Är inte svaret rätt glasklart? Man gör ju snarare Stockholm betydligt mer otillgängligt.
 
Det är alltså frågan om Europas numera mest allmänflygovänliga huvudstad, den svenska. Detta om att Swedavia månar om den svenska huvudstadens tillgänglighet är ren bull shit! Man har slagit sig för bröstet varje gång som uttrycket GA (General Aviation, på svenska allmänflyg) har kommit upp och pekat på Apron East och sagt "Titta vad vi satsar; 80 miljoner kronor!". Och vad fick man för detta belopp? Fem parkeringsplatser: Tre för flygplan och två för helikopter, räkna ut kostnaden per plats. Till bara kostnaden av EN (1) av dessa - 16 miljoner kronor - hade man till exempel kommit långt med en ny flygplats dedikerad för lätt GA/allmänflyg i regionen.

Lägg sedan till de bortkastade 8 miljonerna som spenderats på en kreativitetslös utredning - ja, med andra ord så bidde det två tummetåttar! Eller, när jag tänker efter, inte ens det...

Och detta med 24 timmars PPR som gäller från och med måndag den 10 mars. Hmm, det kan ju närmast betecknas som en krigsförklaring mot en bärande enhet inom svenskt flyg: GA/allmänflyget. Innan handlade om den Stockholmsbaserade delen av detta segment, nu är saken större - det handlar om hela Sverige (om det ens stannar vid det).  Jag ser fram emot ett uttalande från AOPA-Sverige även i detta ärende, för nu har "skiten träffat fläkten".


Norra parkeringen ligger tom och öde. Stockholms flygklubbs klubbhus och den gamla Transairhangaren i fonden. Hur länge står de kvar?
 
Bäst är även att nämna följande som är saxat från LFV AIP SUP 9/2014:

Apron N Parking, Apron NW Hangar Area, markerad hovringsväg för helikopter (taxi route), heliport skyltar och helikopteruppställningsplatser 1 och 2 är alla permanent borttagna.

Dessa ytor ersätts alltså med ynka fem parkeringsplatser!

Som jämförelse kan man titta tillbaka på detta nyligen publicerade inlägg: Bromma 1970. Detta var på den tiden innan Barkarby och Tullinge blev tillgängliga för allmänflyget (dessa flygplatser lades sedermera ner 2010 respektive 2004), samtidigt som Linjeflygs inrikestrafik samsades med allmän-/affärsflygplan - cirka 100-130 av de senare var dessutom baserade på Bromma! Är detta fullständigt bortglömt?
 
För ett par veckor sedan invigde man en ny röntgenanläggning på Bromma flygplats, men redan på julfesten lär någon i bolagets direktion ha testat den med ovanstående resultat...
 
Det statliga bolaget Swedavia är en av de tveksamma premisserna som hjälpt till i det svenska flygets numera rätt uppenbara systemkollaps (ett "populärt" uttryck idag). Brommaproblematiken talar för sig självt och därtill finns ytterligare saker som inte heller längre fungerar. Jag avser framöver försöka skriva något om detta i ett separat inlägg.
 
 
Vi ska avsluta med en skärmdump från denna sajt. Ibland har man i Brommafrågan undrat 'vad är Swedavia?' och 'vad är Braathens Aviation?'. Är det två olika aktörer, eller är det en och samma? Följande kan citeras från Swedavias Code of conduct:

Swedavia motsätter sig också alla former av försök till olämplig påverkan från leverantörer och samarbetspartners av våra ledare och medarbetare. Ingen medarbetare eller ledare får acceptera någon form av ersättning som kan uppfattas som korruption, muta eller bestickning. Vi avstår även från handlingar som kan uppfattas som försök till opassande påverkan av mottagarens beslut.

Studera nedanstående notis. Osunt är väl det minsta man kan säga. Swedavia är ett av de största skämten i svenskt näringslivs historia och kommer att bli ihågkommet som ett stort svart hål i svensk flyghistoria (Vem var det nu som förresten är styrelseordförande? En hedersmedlem i Svensk Flyghistorisk Förening...och bolagets VD sitter tydligen kvar i en becksvart tunnel från sitt förra jobb.).
  
Tack vare sin klantighet kommer Swedavia ställa till det för sig så att Bromma sannolikt blir nedlagt i förtid. Den ljusnande framtid är...vems? Lagen måste följas av oss alla, men tydligen inte av ett visst statligt ägt bolag - på Bromma verkar det som man ha infört någon form av undatagstillstånd. Detta är Sverige 2014.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Elias

Publicerad 2014-03-16 12:22:31

Jag pratade nyss med Brommatornet och Bromma Operations Center, och detta AIP SUP har verkligen satt käppar i hjulen för allmänflygare på flera plan, man måste enligt dem även ha sagda PPR för att använda Bromma som alternativ om man flyger IFR. Detta PPR ska sökas senast 24 timmar innan, och det är ju inte så ofta man kan bestämma sitt alternativ ett dygn innan man drar iväg, speciellt när inte Bromma ens har en 24-timmars TAF. Därmed har de i princip omöjliggjort för att använda Bromma som alternativ IFR...

Postat av: F

Publicerad 2014-03-16 20:03:19

Tack Elias! Vad ska man säga? Dags för börja studsa på Arlanda? Lögner, halvsanningar, idioti, tjuvtricks etc tillhör Swedavias adelsmärken, för att vara ett statligt bolag har det nog aldrig funnits utpräglad usel moral. Man tycker synd om de som sitter längre ner i systemet och får svara på våra frågor. Så här blir svaret när man frågar om PPR'en, Ramp E (3 parkeringsplatser för fpl och 2 för hkp) och tillgängligheten för affärsflyget i Stockholm:

"...enligt Tranportstyrelsens krav krävs en separering av linjetrafiken och all övrig flygtrafik på flygplatsen. Det innebär att Prior Permission Required är obligatoriskt för all besökande trafik som inte har kontrakterad marktjänst, tekniskt serviceavtal hos aktör på flygplatsen eller opererar på eget arrenderat område."

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela