The Battle Of Bromma - 11
"...affärsflyget för Stockholm som är ett av flygplatsens huvuduppdrag beskrivs här: Flyg för nyckelfunktioner i företag och organisationer med stor betydelse för Stockholmsregionen och Sverige."
Jag frågade därefter efter en länk till det dokument där denna beskrivning finns, men inget svar kom.
Som jag ser det är detta Swedavias godtyckliga tolkning av vad man tror man ska göra vad det gäller affärsflyget på Bromma. Som tidigare sagt; Swedavia behöver nya statliga direktiv i Brommafrågan, det är uppenbart. Och dessa direktiv måste också vara tydligare.
Hur kommer det sig att det ska ligga hos Swedavia att bedöma vad som är av "stor betydelse för Stockholmsregionen och Sverige"? Det här landet behöver fler entreprenörer, det är väl de flesta av oss överens om. Men till exempel Stockholmsföretagaren som bokar en Cessna 172 på flygklubben för att göra ett affärsmöte i Odense...ja, klubbarna och det lättare allmänflyget/affärsflyget är ju utslängt av Swedavia från Bromma, så hur ska det nu gå till? Och omvänt, den egna företagaren i Lübeck som tar sin Piper Arrow för ett möte i den svenska huvudstaden är inte längre välkommen på Bromma - han/hon kan ju knappt längre tanka sitt flygplan där. Dessa möten kunde ju ha betydande betydelse för "Stockholmsregionen och Sverige" samt dess framtida utveckling, vad vet jag? Men det gör faktiskt inte heller Swedavia...
Det sitter inte i vilket flygplan man använder, Swedavia. Ni kan inte döma vad som är av stor eller liten betydelse i den här frågan - ni ska istället ombesörja att denna verksamhet ska kunna fortgå smidigt och enkelt. Med andra ord, Swedavia har klart missuppfattat sitt uppdrag. Men det visste vi ju...eller ligger det något annat bakom?