Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Stockholmseländet

Publicerad 2011-01-28 14:56:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



I månadsskiftet maj/juni förra året lades Barkarby flygfält ner - läs mer till exempel i inlägget Monumental dumhet - 4 "Vila i frid, ESKoBar". Nu är det dags för nästa dråpslag för flyget i Stockholm.

I veckan kom beskedet att man säger upp allt arrende på "norra parkeringen" och hangarlängorna bredvid på Bromma flygplats. Om jag förstått det rätt ska i princip allt från KSAK-huset bort till Bertil Hults hangar väck. Man har ett halvår på sig att flytta, ingen ersättningsmark erbjuds. Tidigare har det förespeglats en möjlighet till detta på Linta-sidan. Det finns väl ett antal näringsidkare som bedriver sin verksamhet i det berörda området? Vad har de att säga? Går det att överklaga beslutet? 

Från followme.nu:

I samband med att flygplatsen planerar att utöka sin kommersiella verksamhet har flygplatsens ledning skickat en uppsägning till all skolverksamhet och de icke-kommersiella flygklubbarna som har funnits på Bromma flygplats i över 80 år. Förklaringen till uppsägningen är att man måste få plats till att utöka den kommersiella verksamheten. De uppsagda har 6 månader på sig att lämna flygplatsen.

 
Det värsta är dock den uppsägning som Bromma flygplats nu har skickat till flygklubbarna och skolverksamheten på Bromma där man ber dessa lämna Bromma innan 6 månader eftersom man behöver området för att utöka kommersiell verksamhet.
 

  

Härmed slår man undan benen för det undre skiktet inom allmänflyget/General Aviation (GA) på Bromma. Kvar blir i princip trafikflyget och bizjets. Flygskolor och flygklubbar etc, vad händer dessa? Var ska man som "nollåtting" ta vägen för att lära sig flyga, ta ett PPL? Man undrar om det har gjorts en genomgripande konsekvensutredning? Och då tänker jag inte bara på Bromma flygplats utan hela Stockholmsregionen.

Hur kommer det sig att det inte är självklart att man skapat en ersättningsflygplats innan man lagt ner Tullinge och Barkarby samt rivit ner norra på Bromma? Naturligtvis är det mest uppenbara ekonomiska aspekter bakom, men jag tror också att synen på flyg i överhuvudtaget förändrats radikalt.

Visserligen var flyget 1900-talets stora grej, men jag är övertygad om att det fortfarande har en framtid. Dock har samhällets behov förändrats och likaså - främst de senaste åren - vad som politiskt korrekt. När stockholmstidningen DN sätter en rubrik som innefattar ordet "miljöbov" och direkt på det lägger upp en bild på ett flygplan, fast artikeln i sig är rätt allmänt hållen, vad förmedlar det för något?

Och samhällets behov? Ja, en gång i tiden hade vi ett rätt stort flygvapen. Det behövde folk och det behövde baser (huvudstaden skyddades av två flygflottiljer: Barkarby och Tullinge - ja, vad hände med dessa flygplatser?). Det gav den effekten att man fick både en slags personförsörjning även för det civila flyget (när piloter och tekniker slutade i vapnet) och gav landet en infrastruktur. Nu har flygvapnet stora rekryteringsproblem och sedan många år är trafikflygets piloter i huvudsak direktutbildade. Så hur ska man nu försörja trafikflyget med folk? Säg inte att du funderar på något sånt och bor i Stockholm? På hemmaplan har du inget att hämta... 
 
 
 
Ska man inte kunna nå huvudstaden i sitt land med sitt egna flygplan? Ja, det är ju frågan. Är vi så pass omvänt fattiga? Är det bara bizjets som ska ha inträde? Stockholm verkar ju existera mest för sitt eget bästa, inte för Sveriges. Ett flygplan kan alltid ses som ett affärsredskap, litet eller stort, behöver inte spela någon roll. Och korset som miljöbov ska inte behöva bäras av landets kolvmotordrivna flygplan - den totala åtgången av bränsle på årsbasis för dessa motsvarar ungefär en större bensinmack (för bilar) i Stockholm gör av med. För resultatet av rivningen av "norra" blir ju att just det lättare segmentet inom GA mer och mer försvinner även från Bromma, för att ta vägen...vardå? 

Stockholm fortsätter på sin inslagna väg mot Sveriges baksida, det är Skåne och Öresundsregionen som numera övertagit initiativet. Huvudstaden åderlåter sig själv utan att förstå det.

Uppdaterat -

På sportpilot.se finns en notis med rubriken Utrotningen i Stockholm fortsätter: Bromma säger upp GA, bland annat hittar man här brevet med uppsägningen.


Carl Milles Flygarmonument på Karlaplan kommer överleva alla Stockholms flygplatser. Så nu är det åter dags för kransnedläggelse vid detta svulstiga monument: Ett tack till de styrandes - återigen - monumentala dumhet. Som medborgare i detta land vill man ju vara stolt över sin huvudstad. Nu tycker jag istället att det är hög tid att byta...alternativt det är dags att anlägga en ny landningsplats lite mer centralt...
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sierra echo fail!

Publicerad 2011-01-28 15:13:24

Det här så dumt att man tar sig för pannan. När man läser brevet från swedavia (finns tex på sportpilot.se ) känns det helt absurt.

Man nämner inte med ett ord de konsekvenser detta ger!

Postat av: F

Publicerad 2011-01-28 15:52:29

Tack, SE fail. Uppdaterat med länk till sportpilot.se

Postat av: Gert

Publicerad 2011-01-28 17:09:23

Finns det ingen ände på dumheterna runt små-flyget i Stockholm? Vad är det för smalspåriga mopedhjärnor som inte ser vad som händer med flyget i vår huvudstad, sett på lite längre sikt? Det finns massor med företagare som satsat tid och pengar för att kunna använda sig av ett mindre flygplan i tjänsten, men av någon anledning ses det som en lyxsport att lära sig flyga. Tänk om nån ville stänga skärgården för båtar som inte användes i kommersiellt syfte, vilket jävla liv det skulle blivit! Jag håller med föregående talare, man tar sig för huvudet! (Med båda händerna)

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-01-28 22:55:28

Vad var det som Ernst Rolf sjöng? "Stockholm äer stockholm, städernas stad..."



Vad var det som Anna Kinberg-Batra sa 1998? "Stockholmare är smartare än lantisar..."



Jag tror det verkar som vi har slutat bygga - hela! - landet. Det Ernst R sa 1930, känns väldigt....1930.



Vilket år invigdes det där flygarmonumenten förresten? 'hooost'

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-01-29 10:53:31

Vissa saker känns så dumma att jag inte ens klarar av att kommentera dem.............

Postat av: F

Publicerad 2011-01-29 20:47:06

Från sportpilots forum:



Lintaområdet är inte omnämnt. Ännu.

De flesta arrenden går ut 31/12-11.

Det är snabba ryck.

Om nån har plats att ställa upp ett ett flygplan så kan han nog köpa ett eller flera billigt inom kort.

Jag vill påminna om när Essinge Båtklubb skulle flyttas från ena sidan av ön till den andra var inte tal om att slänga ut någon innan staden skaffat ersättningsplats. Olika behandling av medborgare brukar kallas diskriminering.

Postat av: Matsen

Publicerad 2011-02-06 18:18:09

Ja, jag trodde inte att jag kunde bli förvånad, men...



Vem var först? Var det Hägernäs, Barkarby eller Lindarängen? Skall vi kanskje ta med Gärdet också? Och så Skarpnäck, Tullinge och så nu Bromma! Har jag glömt någon? Berga? Helikoptrarna är väl borta?

Nästa i ordningen måste väl bli Skå? Men Skå är väl kanske privatägd? Likaså Vallentuna. Så då är väl nästa landningsbara ställe som skall bort - ARLANDA!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-02-06 18:34:39

Hotet mot Skå blir tyvärr mer o mer tydligt. Trycket på fältet efter Barkis nedläggning och vad som nu händer på Bromma ökar och ökar. Och utökad verksamhet vad gäller rörelser etc är inte möjligt, inte heller vill (kan) man ge bygglov. Skå kan överleva minst ett par decenier till...om man inte utökar. Men om man låter flygverksamheten växa så får nog Skå stryka på foten om bara några få år.



Situationen i Stockholm för flygentusiaster med eget flygplan har på några år blivit rent ut sagt för djävlig. Gamla vänner litar inte längre på varandra och jakten på hangarplats kan få folk att näst intill hugga varandra i ryggen. Det hela är absurt och fruktansvärt tråkigt. Man bävar

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-02-08 09:41:13

http://www.stockholmsflygklubb.se/news/2011/02/08/stockholms-flygklubb-och-framtiden

Postat av: Mats

Publicerad 2011-02-12 12:33:26

Om det var någon som såg inslaget i ABC med Kjell-Åke Westin och Sten Nordin så vet man nog vad framtiden utvisar. Lennart Persson (Ordf. AOPA) skrev i sitt brev till Sten Nordin att Staden har ett ansvar för bl. a. affärsflyget. Problemet är att man inte kommer säga upp oss som är på Linta sidan, däremot kommer man, som jag redogjorde för, för ett antal år sedan i ett forum att, "röka" ut resten av allmänflyget med höjda avgifter. Jag menare det är ju inte Swedavias fel att det kostar varje medlem 10' i årsavgift och att timhyran blir 3'.



Man får vara glad att man hann med ett par år som aktiv flygare på Bromma innan man fick ta bilen i över en timme för att ens komma till ett flygfält...



Vad enkelt det hade varit om Tullinge eller Barkis skulle varit kvar, allt GA där och all kommersiell trafik på Bromma!

Postat av: F

Publicerad 2011-10-04 10:24:23

Från Flyghorisont 3/2011, s.6:



"Om Bromma flygplats hade tilldelats kod 3C skulle kraven på hinderfrihet längs huvudbanan bli 150 meter på vardera sidan vilket inkräktat på nuvarande uppställningsplatser längs gamla charterhallen och tillgängligt område för affärsflyget på Lintasidan. Swedavias uppseendeväckande uppsägningar under våren 2011 av lokaler och företag från Bromma torde ha sin bakgrund i flygplatsens vilja att klassa om flygplatsen till 3C. Transportstyrelsens beslut innebär att de ytor som Swedavia påstått sig behöva nu inte torde behövas… Beslutet drabbar Malmö Aviation eftersom nybeställda flygplan av typ CJ100/300 kräver bansystem med referenskod 3C."

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela