When speaking of Swedish General Aviation...igen
I inlägget When speaking of Swedish General Aviation föreslog jag att man skulle hörsamma Stockholms flygklubbs vädjan om att skicka brev till kommunstyrelsens ordförande och trafikborgarrådet i Stockholm samt infrastrukturministern rörande Swedavias behandling av gamla hyresgäster på Bromma flygplats. Så gjorde jag och igår kom svaret...
Vi tar kärnlydelsen i brevet (undrar hur många som fått det?) en gång till:
Stockholms stad är en av de kommuner som tagit frågan om allmänflygets framtid på största allvar. Under förra mandatperioden tog alliansmajoriteten beslut om att Bromma flygplats skall finnas kvar och därmed skapades långsiktiga förutsättningar för denna verksamhet.
"God morgon" säger jag.
Se även AOPA-Sverige om Spelet om Bromma.
Uppdaterat 2012-01-16
Swedavias agerande går också emot en resolution som Europaparlamentet har antagit och som betonar behovet av att beakta affärsflygets intressen. Europaparlamentet slår fast att: ”Tillgång till luftrum och flygplatser är en nyckelfråga för allmän- och affärsflyget eftersom det finns en allt större klyfta mellan efterfrågan och kapacitet”. Resolutionen uppmanar därför uttryckligen medlemsstaterna att ”investera i särskild infrastruktur som behövs för drift och stationering av flygplan på området för allmän- och affärsflyg”.
Men Swedavia gör alltså precis tvärtom.
I stället för att ta sin del av ansvaret för Stockholms affärsflyg, säger de brutalt upp denna verksamhet. Utan att ens vilja inleda en diskussion om de alternativa lösningar som faktiskt finns. Utan att över huvud taget bry sig om vilka konsekvenser det får för Stockholmsregionens konkurrenskraft.