Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

When speaking of Swedish General Aviation...igen

Publicerad 2011-12-28 08:20:00 i Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



I inlägget When speaking of Swedish General Aviation föreslog jag att man skulle hörsamma Stockholms flygklubbs vädjan om att skicka brev till kommunstyrelsens ordförande och trafikborgarrådet i Stockholm samt  infrastrukturministern rörande Swedavias behandling av gamla hyresgäster på Bromma flygplats. Så gjorde jag och igår kom svaret...




Vi tar kärnlydelsen i brevet (undrar hur många som fått det?) en gång till:

Stockholms stad är en av de kommuner som tagit frågan om allmänflygets framtid på största allvar. Under förra mandatperioden tog alliansmajoriteten beslut om att Bromma flygplats skall finnas kvar och därmed skapades långsiktiga förutsättningar för denna verksamhet.

"God morgon" säger jag.

Se även AOPA-Sverige om Spelet om Bromma.


Uppdaterat 2012-01-16

Swedavias agerande går också emot en resolution som Europaparlamentet har antagit och som betonar behovet av att beakta affärsflygets intressen. Europaparlamentet slår fast att: ”Tillgång till luftrum och flygplatser är en nyckelfråga för allmän- och affärs­flyget eftersom det finns en allt större klyfta mellan efterfrågan och kapa­citet”. Resolutionen uppmanar därför uttryckligen medlemsstaterna att ­”investera i särskild infrastruktur som behövs för drift och stationering av flygplan på området för allmän- och affärsflyg”.


Men Swedavia gör alltså precis tvärtom.


I stället för att ta sin del av ansvaret för Stockholms affärsflyg, säger de brutalt upp denna verksamhet. Utan att ens vilja inleda en diskussion om de alternativa lösningar som faktiskt finns. Utan att över huvud taget bry sig om vilka konsekvenser det får för Stockholmsregionens konkurrenskraft.


Läs hela denna artikel, bland annat signerad av Sven Hagströmmer och Per Holknekt, som publicerades tidigare idag av Dagens Industri.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-12-28 11:08:14

Då är det bara att vänta på mitt brev, jag tror ta mig tusan jag skall rama in det så att man har dumheten dokumenterad.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2011-12-28 11:12:26

Eller gonatt...

Postat av: F

Publicerad 2011-12-28 12:50:00

När ska de fatta att det inte är en 08-angelägenhet? De nämner gärna "andra huvudstäder", och det är väl iofs bra, men Sveriges infrastruktur i sin helhet haltar mer och mer...och vi kan inte rita om geografin. Kanske kan man byta huvudstad? Förslag? Eller flytta upp frågan till en (riks)nivå där alla småpåvar till Stockholmskommuner blivit överkörda. Uppenbarligen kan de ju inte hantera detta. De älskar uttrycket huvudstaden, men vara just det för hela Sverige, det är tydligen inte lika viktigt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-12-29 08:41:03

Från http://www.sasflygklubb.com/index.php/nyheter



"2011-12-22 11:38



Swedavia har till Hangarföreningen indikerat att man sannolikt kommer att säga upp arrendeavtalet på Linta. Denna uppsägning är en del av Swedavias plan göra sig av med allt allmän- och affärsflyg på Bromma för att möjliggöra en total ombyggnad av flygplatsen samt göra plats för mer linjetrafik och större flygplan.



En av Hangarföreningens hangarer på Linta disponeras av SAS Flygklubb varför denna uppsägning även kommer att drabba oss.



Vi måste tyvärr räkna med att vi, tidigast från årsskiftet 2012/2013, sannolikt inte längre kan ha Bromma Flygplats som bas för vår verksamhet. Klubbens styrelse sammanträdde därför i går kväll och beslutade att omedelbart börja undersöka förutsättningar för en flytt till annan flygplats i Stockholms närhet . Det beslutades också att klubbens verksamhet skall fortsätta i oförändrad omfattning och utvecklas inom de ekonomiska ramar som står till buds."

Postat av: Stellan

Publicerad 2011-12-29 14:17:52

"flytt till annan flygplats i Stockholms närhet", vad betyder det, Arlanda? Men frågan är hur detta rimmar med brevet i blogginlägget, där skriver man ju att man skapar långsiktiga förutsättningar FÖR allmänflygets verksamhet. Eller har vi inte hela bilden?

Postat av: F

Publicerad 2011-12-29 14:36:37

Jag tror att du har den bild som finns, Stellan. Det är en situation som är horribel....



En annan fråga: Kommer kronofogden att vräka Sthlm FK på måndag? Man undrar då i vilket land vi lever i där "huvudstadens flygklubb" avhyses under sådana former.....

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2011-12-31 02:11:14

Kan inte svenska AOPA trumma ihop ett par utländska biznizmän som skriver ett par brev och klagar på att deras planer på att eliminera Bromma som alternativ innebär att dom nu drar sig för att investera/bedriva affärer med svenska företag eftersom det saknas den infrastruktur som krävs, bla, bla. Väl skickat till rätt man. Det skulle nog få fart på de gamla betongpolitikerna.

Postat av: F

Publicerad 2011-12-31 10:33:02

Bra idé, Adam. Absolut. Sedan kanske internationell flygpress intressera sig för vad som nu händer - man är ju livrädd för utländsk bad press...



För mig är det som händer en gåta. Bromma har idag bra förutsättningar vara en cityflygplats och det sitter ett naturligt övre tak i hur stora flygplan man kan ta emot. De som är för stora får då gå till Arlanda. Så även om det är efter stängningdags...



Att Malmö Aviation kan beställa nya större flygplan (CRJ100/CRJ300) och lugnt räkna med att de kommer att få operera på Bromma är märkligt. Vore det inte vara ett annat, omvänt, flöde i denna process? Eller var man så pass kalkylerande? Det är ju den kommande introduktionens ringar på vattnet som "skövlar" en stor "säkerhetsbrandgata" på Bromma. Varje gång jag ser hur Mavias köp av CRJ påhejjas av Svenskt Flyg och deras sajt Flygtorget så fylls jag av avsmak. Svenskt Flyg handlar inte om vad det heter....



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela