Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1974 MFI-15 Saab Safari

Publicerad 2012-10-30 15:17:00 i Allmänt, MFI, Propulärkultur,

Här kommer nästa MFI-broschyr som Håkan skannat. Tryckåret är 1974 och det flygplan som främst syns på bilderna är den kortlivade MFI-15-200A SE-FII (c/n 15.007).

Skillnaden mellan den civila MFI-15, eller Saab Safari, och den militära MFI-17, eller Saab Supporter, är egenligtligen rätt hårfin: Det handlar om att koppla ihop ett innan förberett kablage, avskjutningsmekanismen blir då "live". Fällningsmekanismen ingår från början, vilket är tydligt på omslagsbilden (överst).
 
I certifieringssammanhang finns bara MFI-15. Med tanke på svensk lagstiftning rörande krigsmatriel är detta ett smart drag. Man undrar till exempel om de 20 flygplan som exporterades till Zambia "uppgraderades" till MFI-17? Se inläggen Zambiska supportrar och Operation Gatling.
SE-FII var en av de tre första MFI-15 som ankom till Etiopien. Detta skedde de första dagarna i april 1974 och planet hade gjort sin första flygning ett par veckor tidigare. I Etiopen var ett svenskt team under ledning av CG von Rosen involverade i matbombningar där man flög ut förnödenheter i till svältdrabbade på otillgängliga platser. Redan den 28 maj 1974 kom dock SE-FII att gå förlorad i ett haveri. Så här skriver Michael Magnusson på sidan 35 i sin bok om MFI-15:
 
Planet hade hamnat i ett kraftigt nedsvep vid en bergsluttning. Piloten släppte lasten i ett försök att rädda sig fram till den flera hundra meter djupa ravinen bara ett hundratal meter bort, men för sent. Motoreffekten räckte inte till. Planet slog i backen i horisontalläge rakt över en sten och totalförstördes. Piloten Chris Christensen omkom omedelbart. Nedslagsplatsen var endast ca 40 meter från ravinkanten.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jan Sundin

Publicerad 2012-10-30 16:04:36

I färdplanen heter SAAB MFI15-200A faktiskt MF17 jag har felaktikt skrivit MF15 någon gång men då ringer telefonen och man får göra om.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-10-30 17:56:54

Det har du rätt i Jan. :) Jag har för mig att man skrev "MF15" i tidernas begynnelse men att det ändrades någon gång till "MF17". Varför vet jag inte, det kanske var danskarna som tryckte på med sina T-17

Postat av: ©

Publicerad 2012-10-31 10:56:51

I ATS-färdplanen "klumpar man ofta ihop" flera liknande typer under samma beteckning t.ex. heter MFI-9 / Bölkow 208 "JUNR". Håkan har helt rätt i att man tidigare skrev MF15 och att det senare ändrades till MF17 för både MFI-15 & MFi-17.

Postat av: Tove

Publicerad 2012-11-09 09:27:43

Var det ett sånt plan Dan Andersson omkom i? Var på minnesstunden, med min far, när jag var liten. En gam hade flugit in i planet... Fick berättat att man trodde sig hittat tre kroppar efter kraschen. Det tog tydligen ett tag innan man insåg att den tredje kroppen var en gam.

Svar: Stämmer det, Tove. Dan Andersson och missionären Doris Wallström omkom i en krasch med en MFI-15 (ET-AFQ, f d SE-FIL) den 29 augusti 1976 när de kolliderade med en gam strax efter start från Asawa i Etiopen,
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela