Zambiska supportrar
Killen på bilden heter William Chiluba Mulenga. Han hänger på en Saab MFI-15/17 Supporter och har precis genomgått zambiska flygvapnets grundläggande flygutbildning.
Man undrar hur många MFI-15-200A (som det står det i typcertifikatet) som för närvarande är i flygdugligt skick hos Zambia Air Force? Ska man gissa på ett halvdussin? Kanske tio stycken?
Totalt 20 stycken levererades mellan december 1975 och januari 1977, dessa fick identiterna AF 515 till och med AF 534. Alla anlände med flygfrakt från Malmö/Sturup och det var på denna tid mycket "hysh-hysh" kring affären med Zambia.
Vanligtvis benämndes den militära versionen av MFI-15 Safari för MFI-17 Supporter, där den senare kunde förses med olika vapenalternativ under vingarna. Detta gällde dock inte de exemplar som beställdes av Zambia, de var snarast att betecknas som "civila" MFI-17 - om än i användning hos ett flygvapen i Afrika. De var "rena" skolflygplan, ett faktum som kanske gjorde det lite svårt för krigsmaterielinspektionen att förhålla sig till affären - var det krigsmatrialexport eller inte? Kanske var det därför inget offentliggjordes i folkhems-Sverige? Nja, den främsta anledningen var att Zambia "stipulerade diskretion" i kontraktet. Men för den internationella flygpressen gick det i alla fall inte att dölja...
Christer Stenman förtydligade saker och ting för mig:
Den enda egentliga skillnaden mellan MFI-15 och -17 är som bekant att den senare har hardpoints och vapenväljare. Så vitt jag vet gjorde Saab för enkelhetens skull alla sina vingar som MFI-17, med kablar fördragna men utan kontakterna. Dessa kom sedan eftermonterades på de maskiner som skulle bli MFI-17.
Gissningvis kallade man dem för MFI-15 i kontraktet för att lättare kunna genomföra affären med Zambia. Tror faktiskt att de leverades som MFI-17 från början...
Och att då på plats i Zambia göra denna modifiering, om man så önskade, kan knappast varit någon större "operation". Frågan är alltså om det behövdes. Flygplanen kom att baseras på Mumbwa-fältet, 16 mil väster om huvudstaden Lusaka.
För sju år sedan återkom AF 515 (c/n 15.252) och AF 521 (c/n 15.258) till Sverige. Bilden nedan är tagen av Christer Stenman.
Efter att varit i Zambia och sett till att ett antal av deras MFI-plan åter kom i luften fick Gennart Claessson köpa loss två stycken som var icke-luftvärdiga. Dessahar absorberats in i de nybyggda MFI-15 som flugit på senare år.
Denna bild är tagen i maj 2005 på Livingstone Airport (FLLI), en kombinerad civil och militär flygplats. Flygplanet är AF 522 (c/n 15.259) som provflögs på Malmö/Bulltofta som SE-S24 den 29 april 1976 och levererades månaden efter. Koden "J" är synlig under kabinen, flygplanet har tidigare även burit koderna "I" och "F".
Som ni ser på dessa bilder är typsnittet på "AF 5xx" detsamma som svenska flygvapnet använt som standard sedan 1964.
Nedan AF 528 (c/n 15.265) med koden "P" fotograferad samma dag på flygplatsen i Livingstone. Denna Supporter gjorde sin första flygning - med testregistreringen SE-S30 - på Bulltofta den 3 juni 1976 och levererades till Zambia några dagar senare.