Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Zambiska supportrar

Publicerad 2009-10-18 14:16:00 i Allmänt, Kalla kriget, MFI, Propulärkultur,


Killen på bilden heter William Chiluba Mulenga. Han hänger på en Saab MFI-15/17 Supporter och har precis genomgått zambiska flygvapnets grundläggande flygutbildning.

Man undrar hur många MFI-15-200A (som det står det i typcertifikatet) som för närvarande är i flygdugligt skick hos Zambia Air Force? Ska man gissa på ett halvdussin? Kanske tio stycken?

Totalt 20 stycken levererades mellan december 1975 och januari 1977, dessa fick identiterna AF 515 till och med AF 534. Alla anlände med flygfrakt från Malmö/Sturup och det var på denna tid mycket "hysh-hysh" kring affären med Zambia.

Vanligtvis benämndes den militära versionen av MFI-15 Safari för MFI-17 Supporter, där den senare kunde förses med olika vapenalternativ under vingarna. Detta gällde dock inte de exemplar som beställdes av Zambia, de var snarast att betecknas som "civila" MFI-17 - om än i användning hos ett flygvapen i Afrika. De var "rena" skolflygplan, ett faktum som kanske gjorde det lite svårt för krigsmaterielinspektionen att förhålla sig till affären - var det krigsmatrialexport eller inte? Kanske var det därför inget offentliggjordes i folkhems-Sverige? Nja, den främsta anledningen var att Zambia "stipulerade diskretion" i kontraktet. Men för den internationella flygpressen gick det i alla fall inte att dölja...

Christer Stenman förtydligade saker och ting för mig:

Den enda egentliga skillnaden mellan MFI-15 och -17 är som bekant att den senare har hardpoints och vapenväljare. Så vitt jag vet gjorde Saab för enkelhetens skull alla sina vingar som MFI-17, med kablar fördragna men utan kontakterna. Dessa kom sedan eftermonterades på de maskiner som skulle bli MFI-17.

Gissningvis kallade man dem för MFI-15 i kontraktet för att lättare kunna genomföra affären med  Zambia. Tror faktiskt att de leverades som MFI-17 från början...

Och att då på plats i Zambia göra denna modifiering, om man så önskade, kan knappast varit någon större "operation". Frågan är alltså om det behövdes. Flygplanen kom att baseras på Mumbwa-fältet, 16 mil väster om huvudstaden Lusaka.

För sju år sedan återkom AF 515 (c/n 15.252) och AF 521 (c/n 15.258) till Sverige. Bilden nedan är tagen av Christer Stenman.



Efter att varit i Zambia och sett till att ett antal av deras MFI-plan åter kom i luften fick Gennart Claessson köpa loss två stycken som var icke-luftvärdiga. Dessahar absorberats in i de nybyggda MFI-15 som flugit på senare år.



Denna bild är tagen i maj 2005 på Livingstone Airport (FLLI), en kombinerad civil och militär flygplats. Flygplanet är AF 522 (c/n 15.259) som provflögs på Malmö/Bulltofta som SE-S24 den 29 april 1976 och levererades månaden efter. Koden "J" är synlig under kabinen, flygplanet har tidigare även burit koderna "I" och "F".

Som ni ser på dessa bilder är typsnittet på "AF 5xx" detsamma som svenska flygvapnet använt som standard sedan 1964.

Nedan AF 528 (c/n 15.265) med koden "P" fotograferad samma dag på flygplatsen i Livingstone. Denna Supporter gjorde sin första flygning - med testregistreringen SE-S30 - på Bulltofta den 3 juni 1976 och levererades till Zambia några dagar senare.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-10-18 14:59:00

Mr Mulenga står knappast vid sin MFI, sanarare hänger han på vingen och fotstödet med vänsterfoten i fria luften. :-)

Christer Stenmans uppgifter om anslutningen av kablagen bekräftades för mig för många år sedan av Ingvar Larsson (Beirut-Lasse) Om jag inte minns fel så hävdade han att vissa exemplar levererats med kontaktstyckena monterade men ej anslutna.



Hur skall man egentligen klassa de MFI-15 som fällde mat i Etiopien? De hade ju kablagen anslutna men de klassades ju aldrig som krigsmateriel vad jag kan komma ihåg. Mystiken tätnar runt definitionen av MFI-15 och -17.

Enligt "Beirut-LAsse" så var SE-XCF den enda riktiga MFI-17 som fanns eftersom man bevisligen avfyrat robotar i från den. När den ommålades i början av åttiotalet så fick den dessutom dekaler som förkunnade att den var en "SAAB Supporter".



Visserligen så kopplades de väsentliga kablagen bort på denna individ vid samma tidpunkt så det är inte lätt att reda ut vilken variant som är vilken.



Jag böjer mitt huvud åt öster och tackar för ytterligare ett excellent inlägg.



Håkan



Postat av: F

Publicerad 2009-10-18 18:59:29

He he...står, hänger...dräller, bara du för-står. Jag är 'böjd' att hålla med ;P



Tack för de värmade orden och den omfattande kommentaren med referenser direkt till "Beirut-Lasse". Man undrar lite över MFI-17 och dess eventuella kvalitéer i combat. Har man prövat?



Vad det gäller Zambia gränsade landet till forna Rhodesia på den tiden flygplanen levererades. Att RhAF då och då var uppe och gjorde raider i landet är ju rätt bekant. En 'välhängd' MFI-17 skulle nog varit ett rätt bra svar på rhodesiska s k K-car's ( Alouette III-gunships).

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-10-18 20:53:05

Vad de Zambiska MFI:erna kan ha använts till är en fråga som är höljd i dimma (eller krutrök).

Jag skall se om jag kan få fatt i mer information från de som möjligen var med.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-18 21:39:01

Troligen kom de inte 'into combat', men rent teoretiskt kunde ZAFs MFI-17 använts för t ex det jag nämnde innan. Det sätter val av fpl-typ och politik runt om i en aningen annorlunda dager jmfrt vad man tidigare kanske känt till (?).

Postat av: Pär Erixon

Publicerad 2009-10-18 22:40:50

Godkväll,



Fråga William Chiluba Melenga på hanses blogg-site vetja, han assisterar säkert & frågar runt lite ?

Då får han kanske tillfälle att snacka lite med veteranerna & det uppskattar han säkert ?

Mtp hanses kvinnliga polare på siten så kan det kanske va läge att be syrran eller nån annan female-friend att fråga med medskickat foto ;-)

Postat av: Martin

Publicerad 2009-10-18 23:27:21

Ahhhhh... äntligen lite MFI, har varit alldeles för lite sådant på blöggen på ett tag.



/M

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela