Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Operation Gatling

Publicerad 2009-10-19 13:07:00 i Allmänt, Kalla kriget, MFI,

Apropå gårdagens inlägg...



Utdrag från ett radiosnack mellan en Canberra ur rhodesiska flygvapnet och tornet på Lusaka flygplats i Zambia den 19 oktober 1978:

- Green Leader: Ah, Tower, this is Green Leader. This is a message for the station commander at Mumbwa from the Rhodesian Air Force. We are attacking the terrorist base at Westlands Farm at this time. This attack is against Rhodesian dissidents and not against Zambia. Rhodesia has no quarrel - repeat no quarrel - with Zambia or her security forces. We therefore ask you not to intervene or oppose our attack. However, we are orbiting your airfields at this time and are under orders to shoot down any Zambian aircraft which does not comply with this request and attempts to take off. Did you copy all that?

- Lusaka Tower: Copied.

- Green Leader: Roger. Thanks. Cheers.

Mumbwa. Kommer ni ihåg att platsen nämndes i inlägget Zambiska supportrar? Förutom att husera landets flotta av MFI-17 fanns här även "spetsigare" flygplan - vid denna tid hade till exempel ett dussin kinesisktillverkade Shenyang F-6 (MiG-19) precis levererats.


Bakgrunden står att finna i det så kallade rhodesiska bushkriget i allmänhet och nedskjutningen av en Vickers Viscount, WP-WAS, tillhörande Air Rhodesia under inflygning till Salisbury den 3 september 1978 i synnerhet. Bakom detta angrepp stod ZIPRA (den krigförande delen av ZANU, som leddes av Joshua Nkomo) och det var uppenbart att gerillan hade kommit in i landet från Zambia. Baserna för ZIPRA var kända. 

Huvudläger för ZIPRA var Westlands Farm (Chikumbi) som låg i de norra utkanterna av den zambiska huvudstaden Lusaka. Med andra ord långt in i grannlandet för den vita regimen i Rhodesia, som bekant leddes av den gamle stridsflygaren Ian Smith. Många bedömare ansåg att det var geografiskt omöjligt att anfalla Westlands Farm. 

Den 19 oktober 1978 genomförde den rhodesiska militären vad de kallade Operation Gatling. En omfattande raid på Westlands Farm som involverade flygplan, helikoptrar och luftlandsatta kommandosoldater. Rhodesian Air Force (RhAF) hade genomfört anfall på mål i Zambia sedan den 6 mars samma år, men detta var alltså en betydligt större operation.  



Från en blogg -

The operation began with diversionary attacks on ZANLA camps along the Pungwe River in Mocambique and then an attack on Westlands Farm about 3 miles north of the Capital Lusaka at 0830 on the morning of the 19th October 1978.

The attack was timed precisely for this time because the ZIPRA terrorists would parade precisely at this time every day.

The Rhodesian Air Force fixed wing attack aircraft tasked to carry out the initial attacks consisted of four Canberra bombers from 5 Squadron based at New Sarum which would be Green Section, eight Hunters from 1 Squadron which were divided into two of Red Section and four of Blue Section and two of White Section.

Four Alouette K Cars armed with 20 mm cannons and a Command Dakota call sign Dolphin 3 would take part in the initial attack on Westlands farm. Ian Peacocke and I were not on the first wave of the raid. The Command Dak known as a Warthog was equipped with HF, VHF, UHF and teleprinters which were capable of decrypting messages to and from Milton Buildings in Salisbury, (Air HQ), The Rhodesian Air Force and Defence Headquarters.

The Warthog had the Air Force Director of Operations, Group Captain Norman Walsh, the Comops Commander, General Peter Walls and the Commander of the Special Air Service, Major Brian Robinson on board.




Halvägs mellan rhodesiska gränsen och Lusaka hade man "planterat" bränsledepåer för sina Alouette III-helikoptrar (K-cars [=gunships]). Dessa depåer - ditflugna av Jack Malloch och hans Affretair - var avgörande för att rhodesierna kunde hålla uppe trycket i anfallets hela förlopp. 

ZIPRAs förluster var svåra: Närmare 600 döda eller saknade och över 700 skadade när dagen var över. Med andra ord, det var en massaker. Grymheten var påspäckad av det faktum att det tidigare nedskjutna Viscount-flygplanet hade haft ett antal överlevande passagerare och flera av dessa sköts i vraket av ZIPRA.




Namnet bakom callsign Green Leader då? Squadron Leader Chris Dixon, bossen för RhAF No. 5 Squadron. Tillsammans med navigatören Mike Ronnie gjordes en kassettinspelning av Canberrans intercom och övrig radiotrafik - klicka här. Varning för "bad language". 

Delar av detta radiosnack offentliggjordes av Rhodesia i propagandasyfte, då raiden mot Westlands Farm var en militär triumf...i ett krig som de ändå inte kunde vinna. Rhodesia blev Zimbabwe 1980.



Zambiska flygvapnet hörsammade den rhodesiska begäran och stod på backen den där dagen. Ovanför Mumbwa cirklade ett par Sidewinder-beväpnade Hawker Hunter (White section) under tiden raiden höll på.


Med tanke på detta kan man ju grunna på de zambiska MFI-17, politiskt och affärsmässigt. Det finns olika aspekter och kopplingar, jag kommer spontant på två stycken.

 - Svenskt bistånd - att "hjälpa till med ordna förutsättningar" att Zambia hade en fungerande flygskola kunde ses som "politiskt korrekt" i folkhemmet. Var det kanske medel från SIDA inblandat? President Kenneth Kaunda förde en aktiv politik inom Non-Aligned Movement (NAM) och Zambia hade innan köpt/fått flygplan från Jugoslavien (somliga av oss kanske är bekanta med Red Bulls DC-6B och dess historia?). Sverige och Palme visade mycket stort intresse för NAM inom ramen för den aktiva utrikespolitik man förde - Zambia var nyckellandet i södra Afrika.

 - Zambia var ett av de få länderna som tidigare erkände utbrytarstaten Biafra - MFI och Biafra är också nära relaterat.

Den zambiska upphandlingen av flygplanen hade gått snabbt. I september 1974 hade Saab lämnat en offert, den 13 december hade beställningen gjorts och levereranserna skedde 1975-77. Affären offentliggjordes som sagt aldrig. Med tanke på det som ovan beskrivs är det svårt att tro att Zambia köpte MFI-17 bara i egenskap som rent skolflygplan. Eller?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-10-19 18:24:17

Ja du, vad skall man tro om detta. Din sista fråga i inlägget lär du nog aldrig få något entydigt svar på om nu ingen dåtida Zambiansk politiker tar bladet från munnen.

Frågeställningen i sitt sammanhang är klart intressant.



Men intressantast är dock kamerainstallationen på SE-XCF:s fentopp ! ;-)

Postat av: F

Publicerad 2009-10-19 19:26:49

Gissar att bilden på SE-XCF är tagen på Sövde



Det är ju som bekant alltid politik inom vapenhandel (eller vad vi ska nu kalla detta fall). Zambia hade skaffat nio stycken SIAI Marchetti SF260MZ 1970/71. När man beställde MFI 1973 hade två SF260 kvaddats - man frågar sig varför man inte fortsatte med den tidigare typen? Gjorde en tilläggsbeställning? Eller var det mer bang for the buck om man köpte svenskt? Eller om SIDA delfinasierade? Misstänker att man fick minst två MFI-15/17 för priset av en SF260...

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-10-19 19:38:48

TIA sa de i en film häromåret o antar att det stämde ännu bättre på den tiden.

kan man likställa denna "affär" med den som var ang lastbilar något årtionde senare,civilt blir militärt?

Postat av: F

Publicerad 2009-10-19 20:03:05

Dykarn har klart för sig att förkortningen TIA är från en film vars handling utspelar sig i Sierra Leone. Ett land som också faktiskt har MFI-anknytning...



http://www.imdb.com/title/tt0450259/

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-10-19 20:17:12

Jepp men betalningen var nog inte i diamanter.

Bad language är ju bara förnamnet,antagligen gift tvåbarbarnsfar båda två.

MFI är saknad,speciellt XCF.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-19 20:24:40

Ja, blev det något pynt för två MFI-15 och en Hughes 500? Den överlevande Sierra Leone-MFI-15 finns numera f ö i Tyskland...



Hela detta inlägget - och även föregående - började med att jag hittade detta (ljud)klipp. Sedan googlade man på 'Green leader', det ena gav det andra...



Support your local MFI ;)

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-10-19 20:43:16

Will do,tyvärr ont om dem i dessa trakter,köper just nu mycket trisslotter för plötsligt händer det o en röd MFI kanske har ny ägare(tur att drömmar är gratis!!)

By the way,bra o intressant läsning.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-10-19 20:55:08

Angåenda de Zambesiska planen så såg jag alldeles nyss i Magnussons MFI-bok att KMI motsatte sig att flygplanen skulle kamouflagemålas. De satte som villkor för affären att planen målades i "glada färger". SAAb lät måla över kamouflaget med vit vattenlöslig färg och så var den saken löst. -Häpp!

Postat av: F

Publicerad 2009-10-19 21:51:14

Ja, jag läste det också. Dessutom finns ju några unika bilder på ZAF MFI-plan med svenska testreg, innan det vita pudret applicerats.



Man kunde ju också gjort som FMV gjorde vad det gäller Bulldog - ta leverans av fpl i primer o måla själv. Men att kamomålningen ändå gjordes i Malmö fick ju även det med sig att det blev "svenska siffror" på planen ;)

Postat av: Micke P

Publicerad 2009-10-20 15:37:29

Bra blogg!.

Mycket underhållande läsning.

Postat av: Ove Dahlen

Publicerad 2010-10-25 15:45:33

Enligt min flydagbok är bilden tagen på Karlskoga 1973-04-27 i samband med prov av yttre last.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela