Operation Gatling
Utdrag från ett radiosnack mellan en Canberra ur rhodesiska flygvapnet och tornet på Lusaka flygplats i Zambia den 19 oktober 1978:
- Green Leader: Ah, Tower, this is Green Leader. This is a message for the station commander at Mumbwa from the Rhodesian Air Force. We are attacking the terrorist base at Westlands Farm at this time. This attack is against Rhodesian dissidents and not against Zambia. Rhodesia has no quarrel - repeat no quarrel - with Zambia or her security forces. We therefore ask you not to intervene or oppose our attack. However, we are orbiting your airfields at this time and are under orders to shoot down any Zambian aircraft which does not comply with this request and attempts to take off. Did you copy all that?
- Lusaka Tower: Copied.
- Green Leader: Roger. Thanks. Cheers.
Mumbwa. Kommer ni ihåg att platsen nämndes i inlägget Zambiska supportrar? Förutom att husera landets flotta av MFI-17 fanns här även "spetsigare" flygplan - vid denna tid hade till exempel ett dussin kinesisktillverkade Shenyang F-6 (MiG-19) precis levererats.
Bakgrunden står att finna i det så kallade rhodesiska bushkriget i allmänhet och nedskjutningen av en Vickers Viscount, WP-WAS, tillhörande Air Rhodesia under inflygning till Salisbury den 3 september 1978 i synnerhet. Bakom detta angrepp stod ZIPRA (den krigförande delen av ZANU, som leddes av Joshua Nkomo) och det var uppenbart att gerillan hade kommit in i landet från Zambia. Baserna för ZIPRA var kända.
Huvudläger för ZIPRA var Westlands Farm (Chikumbi) som låg i de norra utkanterna av den zambiska huvudstaden Lusaka. Med andra ord långt in i grannlandet för den vita regimen i Rhodesia, som bekant leddes av den gamle stridsflygaren Ian Smith. Många bedömare ansåg att det var geografiskt omöjligt att anfalla Westlands Farm.
Den 19 oktober 1978 genomförde den rhodesiska militären vad de kallade Operation Gatling. En omfattande raid på Westlands Farm som involverade flygplan, helikoptrar och luftlandsatta kommandosoldater. Rhodesian Air Force (RhAF) hade genomfört anfall på mål i Zambia sedan den 6 mars samma år, men detta var alltså en betydligt större operation.
Från en blogg -
The operation began with diversionary attacks on ZANLA camps along the Pungwe River in Mocambique and then an attack on Westlands Farm about 3 miles north of the Capital Lusaka at 0830 on the morning of the 19th October 1978.
The attack was timed precisely for this time because the ZIPRA terrorists would parade precisely at this time every day.
The Rhodesian Air Force fixed wing attack aircraft tasked to carry out the initial attacks consisted of four Canberra bombers from 5 Squadron based at New Sarum which would be Green Section, eight Hunters from 1 Squadron which were divided into two of Red Section and four of Blue Section and two of White Section.
Four Alouette K Cars armed with 20 mm cannons and a Command Dakota call sign Dolphin 3 would take part in the initial attack on Westlands farm. Ian Peacocke and I were not on the first wave of the raid. The Command Dak known as a Warthog was equipped with HF, VHF, UHF and teleprinters which were capable of decrypting messages to and from Milton Buildings in Salisbury, (Air HQ), The Rhodesian Air Force and Defence Headquarters.
The Warthog had the Air Force Director of Operations, Group Captain Norman Walsh, the Comops Commander, General Peter Walls and the Commander of the Special Air Service, Major Brian Robinson on board.
Halvägs mellan rhodesiska gränsen och Lusaka hade man "planterat" bränsledepåer för sina Alouette III-helikoptrar (K-cars [=gunships]). Dessa depåer - ditflugna av Jack Malloch och hans Affretair - var avgörande för att rhodesierna kunde hålla uppe trycket i anfallets hela förlopp.
ZIPRAs förluster var svåra: Närmare 600 döda eller saknade och över 700 skadade när dagen var över. Med andra ord, det var en massaker. Grymheten var påspäckad av det faktum att det tidigare nedskjutna Viscount-flygplanet hade haft ett antal överlevande passagerare och flera av dessa sköts i vraket av ZIPRA.
Namnet bakom callsign Green Leader då? Squadron Leader Chris Dixon, bossen för RhAF No. 5 Squadron. Tillsammans med navigatören Mike Ronnie gjordes en kassettinspelning av Canberrans intercom och övrig radiotrafik - klicka här. Varning för "bad language".
Delar av detta radiosnack offentliggjordes av Rhodesia i propagandasyfte, då raiden mot Westlands Farm var en militär triumf...i ett krig som de ändå inte kunde vinna. Rhodesia blev Zimbabwe 1980.
Zambiska flygvapnet hörsammade den rhodesiska begäran och stod på backen den där dagen. Ovanför Mumbwa cirklade ett par Sidewinder-beväpnade Hawker Hunter (White section) under tiden raiden höll på.
Med tanke på detta kan man ju grunna på de zambiska MFI-17, politiskt och affärsmässigt. Det finns olika aspekter och kopplingar, jag kommer spontant på två stycken.
- Svenskt bistånd - att "hjälpa till med ordna förutsättningar" att Zambia hade en fungerande flygskola kunde ses som "politiskt korrekt" i folkhemmet. Var det kanske medel från SIDA inblandat? President Kenneth Kaunda förde en aktiv politik inom Non-Aligned Movement (NAM) och Zambia hade innan köpt/fått flygplan från Jugoslavien (somliga av oss kanske är bekanta med Red Bulls DC-6B och dess historia?). Sverige och Palme visade mycket stort intresse för NAM inom ramen för den aktiva utrikespolitik man förde - Zambia var nyckellandet i södra Afrika.
- Zambia var ett av de få länderna som tidigare erkände utbrytarstaten Biafra - MFI och Biafra är också nära relaterat.
Den zambiska upphandlingen av flygplanen hade gått snabbt. I september 1974 hade Saab lämnat en offert, den 13 december hade beställningen gjorts och levereranserna skedde 1975-77. Affären offentliggjordes som sagt aldrig. Med tanke på det som ovan beskrivs är det svårt att tro att Zambia köpte MFI-17 bara i egenskap som rent skolflygplan. Eller?