Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

AvArt: Galland

Publicerad 2008-02-27 11:11:20 i AvArt - Avation art...med mera,

Galland

Adolf Galland (19/3 1912 - 9/2 1996) sitter i sin Messerschmitt Bf 109 Emil och sultar på en cigarr. Inte är det direkt ovanligt att se det välkända tyska flygaresset med en stump cigarr i munnen, leende in i kameran på bilder från andra världskriget (Jo, det finns en "förlaga" till teckningen.) . Enligt legenden installerade Galland en askkopp i kabinen i sin 109a, där kunde han sedan lägga sin cigarr när han var tvungen att gå över på syrgas. Med andra ord, alltid är det någon form av stimulatia som gäller...

Galland hoppar ur cockpit

Dolfo Galland lär en gång ha sagt: Fliegen ist mehr als ein Sport und mehr als ein Job; Fliegen ist reine Neigung und Wunsch, die eine Lebenszeit füllen.

På svenska finns det ett kortare uttryck: Att flyga är att leva. Min egna variant lyder Flyg - ett sätt att leva.

Lite cross cooking på citat alltså....


Currently Spinning:

Bill Conti  Gonna Fly Now

The Brand New Heavies  Dream On Dreamer

Jean Carne  Don't Let It Go To Your Head

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sprafen

Publicerad 2008-02-27 11:28:43

eller som Frank Sinatra sjöng "Come Fly With Me"

Postat av: F

Publicerad 2008-02-27 11:54:08

Här, ett inlägg som är ett minne blått - appr Come Fly With Me ;) http://lae.blogg.se/190906095359_bl_ga_p_en_bl_dag.html

Postat av: Bosse

Publicerad 2008-02-27 12:48:10

Jag tänkte på Mikael Rickfors låt när jag tog flygcertifikat.
"Jag ska köpa vingar för pengarna"
;-)

Postat av: F

Publicerad 2008-02-27 13:01:31

Mikael Rick Air Force, ja. Undrar om The Hollies fortfarande hade några "hollis-hakar" på honom, eller om han fick sitt lån och kunde köpa sina vingar ;)

http://youtube.com/watch?v=5_AKqs9w0mg

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-02-27 23:05:41

"Jag skall köpa pilsner för pengarna,
och flyga ut över ängarna."

Jag kanske behöver ett lagom rus som kan få en att känna den där svävande känslan......

Postat av: F

Publicerad 2008-02-27 23:22:45

haha, ja... och den alternativa texten innan dessa citerade rader:

"Jag har förstoppning och jag vet vad jag vill
Vad jag ska göra och använda framtiden till"

;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela