Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Snobben vs Röde Baronen

Publicerad 2008-08-13 10:18:10 i Musik - 60-tal,



The Royal Guardsmen  Snoopy Vs. The Red Baron

...lyckades att bli tvåa på Billboardlistan 1966. Låten är väl sådär, men är man som jag flygnörd...ja, då slinker den igen och får godkänt. Här ovanför ser ni omslaget till det efterföljande albumet. Jag tror inte det är en slump att det är rött....

Att serien Snobben var megastor vid denna tiden behöver jag kanske inte påpeka. Peanuts började publiceras i Sverige 1954, då i serietidningen Blondie. Vad det gäller dagspress började Expressen med serien 1959.

Snobben som "flygarässet från första världskriget" dök upp 1965/66 - kanske inspirerat av nostaglgivågen runt Those Magnificent Men in Their Flying Machines och Blue Max med flera filmer. Och "knävelborrar" var då på modet, det har man sett här och var...

Royal Guardsmens (gruppen var lätt "monkifierade", det vill säga "rätt i tiden", se nedan klipp) singel Snoopy Vs. The Red Baron släpptes knappt en månad efter det att de första söndagsstriparna med Snobbens möten med Röde Baronen hade publicerats. Ibland kan det gå fort...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Kenneth Göransson

Publicerad 2008-08-13 20:16:54

Hej!



V v kontakta mig via e-post eller telefon



/K

Postat av: F

Publicerad 2008-08-13 21:02:22

Done! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela