Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sk 16A 16009 - 1

Publicerad 2010-09-22 10:46:00 i Propulärkultur,



Var egentligen på denna plats i ett annat ärrende, men jag visste att husbonden även ägde den Sk 16A som salig Gunnar Elmgren lät påbörja en restaurering utav - vi snackar alltså om FV-nr 16009. Oj, där låg visst gamla fenan till SE-FUZ... 



Planet tillverkades av Noorduyn i Kanada med c/n 14-141. Jänkarna pyntade, därför fick planet ett amerikanskt militärt nummer; 42-604, det vill säga att man använde medel ur 1942 års budget. Med den engelska beteckningen Harvard IIb och individuellt nummer FE407 användes planet ursprungligen av RAF/RCAF vid flygskolor i Kanada under andra världskriget.

Den 7 juni 1947 godkändes maskinen av svenska flygvapnet som en Sk 16A med FV-nr 16009. Fram till mitten av 50-talet användes 16009 vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5 i Ljungbyhed. Därefter överfördes kärran til F 4 på Frösön och var jämtlandsflottiljen trogen ända fram till kassering vilket skedde formellt 720330. 16009 - kod F 4-72 och anrop "David 72" - flögs Frösön - Hässlö den 20 april 1972, det var senaste gången denna Sk 16 var i luften.



De sista Sk 16 skrotades vid denna tid på Hässlö av Kolbäcks Avfallsråvaror AB, några av dem kom dock undan. 16009 var en av dem och såldes motorlös till Baltzar Waldemarsson i Markaryd. Enligt uppgift stod 16009 visserligen ute med var väl inoljad. I mitten av 80-talet köptes planet av Björn Löwgren som transporterade det till Skå-Edeby.

Björn sålde denna Sk 16 vidare till Gunnar Elmgren i början av 2002 som lät påbörja en restuarering och en motor anskaffades i USA. Jobbet gjordes av den inte helt okände Åke Jansson i Vallentuna. Tyvärr avled Gunnar i slutet av 2006 och projektet lades på is. I början på året fann det dock en ny ägare och det har nu börjat hända saker igen.

Det saknas lite delar. Nu söks det bland annat efter en propeller och mustangsporre...



Finns fler Sk 16 vars historik lite flyktigt har berättats här på bloggen, till exempel 16047, 1606816092 och 16128.

Avslutningsvis en bild på 16009 som helt och fungerande flygplan - så här såg "David 72" ut när kärran förpassats till skrothörnan på Hässlö. Bilden är tagen av LEL den 30 maj 1972.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Amanda Adolfson Nilsson

Publicerad 2010-09-22 14:22:33

Hej Fredric!



Jag önskar, på rekommendation av Astrid von Rosen, att få kontakt med dig då jag håller på att skriva min C-uppsats i militärhistoria om Biafrakonflikten. Du har tydligen skrivit en uppsats om detta som jag väldigt gärna skulle vilja läsa.



Jag hittade ingen mailadress till dig så du får gärna kontakta mig på [email protected].



Med vänliga hälsningar/

Amanda Adolfson Nilsson

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-09-22 16:58:03



Mustangsporre. Modifiering till sporrhjulslåsning med styrspaken alá T-6G med andra ord, eller Harvard Mk IV kanske man ska säga här. Nördig som man är blir man nyfiken på om några av de andra detaljerna, exempelvis motorstartförfarande och hydraliken för landställsinfällning kommer att moddas också?

Postat av: F

Publicerad 2010-09-23 07:49:05

Vad jag förstått, SuperEchoChris, avser man använda befintlig startmotor, ja det mesta som finns i högarna.

Det har funnits en propeller men den har tydligen försvunnit.

Postat av: Martin

Publicerad 2010-09-23 13:33:41

För den som vill veta mer om Gunnar:



http://www.bilsport.se/news.php?id=42472



/M

Postat av: Johnny Comstedt

Publicerad 2015-12-30 11:12:15

Tack för en jättetrevlig och intressant blogg, som jag dock har följt alldeles för lite. Vad gäller ex 16009, så förutom de uppgifter som du redovisar (och som jag tror är de rätta), finns också uppgifter (som kommer från CVA vid mottagandet av de kanadensiska planen) att detta är ex FE401 som hade c/n 14-135. Jag skulle uppskatta om du kunde sätta mig i kontakt med ägaren, som kan kolla c/n på planets id-skylt, så att vi, en gång för alla, kan slippa tveksamheten om planets identitet. Med vänlig hälsning Johnny Comstedt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela