Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Sk 16A 16068 - nu SE-FUD

Publicerad 2009-11-05 07:34:37 i Propulärkultur,



Svante Kilén har fått sin Sk 16 registrerad "och klar" - sedan den 27 oktober sitter den i luftis databas. Flygplanet gjorde sin första flygning efter restaurering i augusti för två år sedan och drogs under en lång tid med motorproblem. Den trilskande motorn fick genomgå en omfattande totalrenovering, men sedan detta blivit fixat har man alltså kunna forcera fram flygutprovningen.

Ovanstående bild kom i ett mail från Daniel Karlsson och som samtidigt aviserar en artikel om Sk 16A 16068/SE-FUD i ett kommande nummer av Flygrevyn. Kärran är baserad vid Aeroseum på Säve.

Nedan ser vi 16068 fotograferad av LEL på F 3 Malmen den 8 maj 1971, då kallad "Cesar 71".

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-11-05 10:38:22

Kult. Husker jeg så denne Harvarden prøve en oppstart på showet på Säve i 2007. Den hostet mye, men det kan jo skyldes høstforkjølelse.

Vel, da er det vel snart dags for skandinavisk "Harvard meet", eller hva..?

Postat av: F

Publicerad 2009-11-05 11:50:55

Nu har FUD'en fått ordentligt influensavaccin alt. blivit by pass-operarad ;)



Jo, undrar om Scandinavian Harvard Meet kunde ske 2010 på Säve i augusti - vore greit :D

Postat av: D-k

Publicerad 2009-11-05 12:15:06

Vi fick ju ett "mini-meet" med FUD, FVU och BII på Säve i år... och visst hade det varit trevligt med fler till nästa gång!



"Team 16" - FUD och FVU i skön harmoni - kommer att synas på ett flertal flygdagar nästa år är det tänkt, både i Sverige och utomlands.

Postat av: D-k

Publicerad 2009-11-05 12:18:18

Hur är förresten status för pågående renoveringar som 16009, 160074, 16093, 16112 osv? När ser vi nästa maskin i luften tro'?

Postat av: F

Publicerad 2009-11-05 12:34:18

Tja, vad ska man tro? Gissar på 16112 (Karlskoga) om två år?



...eller 16028 (Såtenäs)? ;)

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-11-06 06:36:35



Man kan aldrig förringa glädjen av att se ytterligare en Sk 16 ta till väders igen, men det vore ännu roligare att se en som dessutom är korrekt målad och märkt som en svensk Sk 16 såg ut! FVU är väl den i Sverige som hitills kommit närmast, men bara väldigt nästan! Ironiskt nog har de som varit mest korrekta flugit i USA (16010) och Australien (16077), men 010 totalhavererade för elva år sedan och 077 är ommålad. Så frågan kvarstår, när får man i Sverige se en civil Sk 16 målad och uppmärkt i detalj helt enligt en sk ZD-ritning?

Postat av: F

Publicerad 2009-11-06 06:55:05

Var någonstans felar märkningen av SE-FVU? Vore kul att veta, Chris :)

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2009-11-06 16:51:12

Jo, nog har SuperEchoChris rätt alltid.

SE-FVU saknar fortfarande alla "stenciler".

Dvs all småtext som "trampa ej här", "Markströmintag" låsmarkeringa mm.



Detta hade jag tänkt måla på i vinter, så att FVU blir fin till våren :-)

Om någon har en märkningsritning till Sk16 liggandes, så är jag mycket intresserad.



Trevlig Helg.

/Henrik Bergman

Postat av: F

Publicerad 2009-11-06 17:15:31

Aha! Nu förstår jag - jag tänkte "fel" :)

M a o, 16073/SE-FUV är inte riktigt "färdigmärkt", eller hur Henrik ;)



trevlig helg tbx!



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela