Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Sk 16A 16047 - då LN-MAA

Publicerad 2010-04-22 15:15:00 i Propulärkultur,



Ovanstående bild skickades till mig av Steinar Saevdal - ni vet killen bakom http://www.seabee.info/. Platsen där LN-MAA fotograferats är Oslo/Fornebu och tidpunkten är några år in på 70-talet.

Jag tyckte bilden var tacksam att utgå ifrån när man spann loss lite på bloggen, så sagt och gjort. Har ju tidigare gjort en liknande bloggning om Sk 16A 16092 - då SE-FUY.

För ett tag sedan hittade jag följande sida i Flyghistoriskt Månadsblad 8/1977:


På den nedersta bilden syns det gamla FV-numret tydligt; 16047. Kanske inte här, men i bladet.

Jag frågade LIA om ytterligare bilder på Sk 16A FV-nr 16047. Det dröjde inte länge innan det kom ett knippe i inboxen - det tackar och bugar jag för. LIA berättar:

Färgbilden i luften är tagen av Lennart Sollenberg under hemflygningen från Libanon. Bilden tagen på Bulltofta kommer via SFF:s bildarkiv och bilden där den har RAF-kamouflage har jag tagit i North Weald, UK, i maj -94 med dåvarande ägaren Norman Lees i cockpit.

Bilder av fpl kan även länkas via airliners.net.









Bilden som vitmålad och med kronmärken är tagen på Bulltofta då denna Sk 16A skulle till FN-förbandet UNOGIL. Denna förkortning betydde United Nations Observation Group In Lebanon och insatsen pågick juni till december 1958. Mer om Sk 16 och bland annat UNOGIL kan man läsa här.

I den eminenta boken "Flygvapnets Sk 16" - cred till LIA igen! - finns bland annat följande info om denna Noorduyn-tillverkade N.A. AT-16 Harvard IIb, Sk 16A, med tillverkningsnummer 14-726.

16047 - före detta 42-12479 (ej anv. USAAF AT-16) och FE992 (RAF/RCAF Harvard IIb), med accept datum 430426.

Godkänd 470823 och använd gulmålad som skolflygplan på F 5 Ljungbyhed med koden F 5-47. Hamnade sedan som sambandsflygplan hos F 11 Nyköping/Skavsta, grönmålades och fick koden F 11-047. Under 1958 alltså använd av UNOGIL med koden 04. Senare till F 21 Luleå, åter i grön/grå-standardmålning försedd med koden F 21-20, i samband med införandet av nya märkningsbestämmelser 1964 ändrat till F 21-75. Avförd som kasserad 720330.

Såld till Mürer Engineering, Oslo, (pris 10 000 SEK) och officellt upptagen norska civilregistret den 12 september 1972. Avregistrerad 750401 som exporterad till UK och ferryflygen till Booker den 23 mars (Några år senare importerar Jan Mürer en annan Texan, LN-TEX).

I England upptagen i registret 751004 som G-BDAM med David Gwyn Jones angiven som ägare.

 

Därefter hade flygplanet följande ägare:

790407 Roger Howard Reeves, Knutsford, Cheshire

811022 Malcolm Victor Gauntlett, Farnham, Surrey

850415 Euan Christopher English och Norman Lees i delägarskap med Gauntlett. Den 860430 noteras det att English och Lees löst ut Gauntlett. Åter till Sk 16-boken:

Under några år kring 1990 användes det av en civil uppvisningsgrupp kallad "The Harvard Team" som brukade delta på flygdagar i England.

Efterhand blev det för dyrt att driva gruppen och runt 1993-94 uppvisningsflögs "Alpha Mike" vanligtvis enskilt.

Ägare var Norman Lees och Euan English. Tragiskt nog omkom den sistnämnde vid ett haveri i en AT-6C (G-TEAC) den 4 mars 1995. Samma öde drabbade även Norman Lees fem år senare, som omkom den 8 april 2000 i ett landningshaveri på det brittiska flygfältet Goodwood med en tvåsitsig Spitfire.

Redan en tid efter det första haveriet hade "Alpha Mike" konserverats och bjöds ut till försäljning. Det stod uppställt i en hangar på flygfältet Duxford utanför Cambridge.

I registret noteras 970416 Karen Deborah English som ägare istället för Euan. Samma sak skedde 010521 då Catherine Anna Lees övertog Normans del.

Siste ägare på engelska registret var Silver Victory BVBA, Brasschaat, Belgien. Ska man gissa att Karel Bos står bakom det företaget? Jag tror att det ingår i The Bosal Group. I vilket fall som helst noteras detta 011010 och G-BDAM stryks ur registret 030930.



Sedan oktober 2003 hittar man gamla 16047 i Kanada, där blev den året efter registrerad C-GFLR. Det var den kanadensiske arkitekten Edward D. Russell som fick med sig denna Harvard i ett större paket från Duxford, och i detta ingick även en Spitfire.

Att Ed Russell tidigare hade vunnit en stor tvist i domstol mot Disney torde ha haft en viss inverkan till "flygplanspaketet". Att en Messerschmitt Bf 109 E också köptes av Russell i samma veva bör nog påpekas...samt en Hawker Hurricane. Russell Aviation Group annordnar sin Friendly Foes Above the Falls Airshow med jämna mellanrum där dessa guldklimpar visas upp. 



Ed Russell har låtit vår gamla Sk 16A återfå sin trainer yellow-målning - dock står det inte FE992 på kärran utan ER992. Ni kan ju gissa vad ER ska syfta på...

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-04-22 15:44:10

Ahh, det var ett blogginlägg som heter duga! Har funderat på de vita Sk 16 som ett mnodellprojekt så detta kommer väl till pass.

/S

Postat av: Martin

Publicerad 2010-04-22 19:06:41

Strålande F !!

Underbar läsning med trevliga svängar i historien.



/M

Postat av: Trygve

Publicerad 2010-04-22 19:19:17

Husker at jeg snakket med Ian Mürer for mange år siden om akkurat Harvard LN-MAA. Samme reg ble senere også brukt på hans Safir! Han fortalte om prisen på flyet at den inkluderte en motor og et tonn med deler. Dessverre så gjorde energikrisen i 1973 sitt til at flyet ikke ble brukt noe mer. En av medeierne på LN-TEX rundt 1980 fortalte meg at Mürer aldri ble sjekket ut på MAA mens den var i Norge. Anders Sæther tok visstnok kontakt med Mürer rett etter at MAA ble solgt til England og noen år senere ble LN-TEX kjøpt inn.



Har alltid likt fargene Mürer valgte til MAA. Synd jeg ikke fikk sett den som den så ut på 70 tallet. Var imidlertid med på å vaske og pusse på den og de andre maskinene til Harvard Formation Team før Fighter Meet på North Weald i 1986 og 87.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-12-16 10:22:42

http://www.flyghistoria.org/aktuellt.htm#2011-12-14_Flyhistorie



Hem

Aktiviteter



Flygdagar



Flygdagar i år och nästa årFlygdagar tom 1949Flygdagar 1950-1979Flygdagar 1980-1989Flygdagar 1990-1999Flygdagar 2000-2009Flygdagar 2010 -Regional verksamhetResorSpotterpaviljongÅrsmöteAktuellt



Senaste notiserna

Tidigare publicerade nyheter



Aktuellt arkiv 2011Aktuellt arkiv 2010Aktuellt arkiv 2009Aktuellt arkiv 2008Aktuellt arkiv 2007Aktuellt arkiv 2006Aktuellt arkiv 2005Aktuellt arkiv 2004Aktuellt arkiv 2003Aktuellt arkiv 2002Aktuellt arkiv 2001Aktuellt arkiv 2000Flyghistoria



Digitala böckerFlygdagar



Flygdagar i år och nästa årFlygdagar tom 1949Flygdagar 1950-1979Flygdagar 1980-1989Flygdagar 1990-1999Flygdagar 2000-2009Flygdagar 2010 -FlygminnesmärkenKronologi

Flyget i SverigeFörband, flygflottiljer och kamratföreningarSwedish aviation historySvenska FlygbaserSvenska FlygmuseerSvenskt Flyg 100 årÄldre flygplatskoderFlyglitteraturgruppen



FLITÅrets NyboklistaTidigare års NyboklistorFlygminnesmärkenForum



Svenskt Flyghistoriskt ForumRegler för forumRegistrera Dig som behörig till SFF ForumChecklista för SFF forumFAQ för SFF forumSök i SFF forumSFF Gamla Forum arkivfilerKansli och arkiv



KansliSFF ArkivFotoarkivOm fotoarkivetLjudbandTidningsklippBilder för skriv-bordsunderläggLänkar



LänkarNätkassenNu i FlyvapnetFörband, flygflottiljer

och kamratföreningarMedlemmar, Regioner



AdressändringFonderMedlemsansökanMedlemsenkät 2008MedlemsförmånerMedlemsserviceRegional verksamhetRegionala kontakterReseverksamhetSpotterpaviljongStadgarStyrelseTullingeUtmärkelser och

vandringspriserÅrsmötenFunktionärers sidaMedlemsservicePressreleaserPublikationer



Svensk Flyghistorisk TidskriftSFF Publikationer - sök artiklarDigitala böckerNu i FlygvapnetKontakta oss Aktuellt och senaste nytt



Uppdaterad 2011-12-15



Innehåll





2011-12-15 Tekniska Museets Junkers F 13 öppnad för forskning

2011-12-14 Flyhistorie – Norsk Luftfartshistorisk Magasin Nr 22

2011-12-11 Bok-releaseparty på Flygvapenmuseum

2011-12-07 Värvningsaffisch SFF-Småland

2011-12-04 Flygets årsbok - I luften 2011

2011-11-21 Polishelikopter har fått nytt hem

2011-11-17 Sista J 35B lämnar Tullinge

2011-11-08 Gösta Fraenkels Moth åter till Göteborg

2011-10-28 Till minne av Kjell W. Ahlberg

2011-10-20 Svensk Flyghistorisk Tidskrift Nr 5/2011

2011-10-18 Rekordpublik firade F 11 flygspaningsmuseum 20 år

2011-10-08 F 11 museum 20 års-jubilerar med stor flyguppvisning

2011-10-07 Lansenafton på Flygvapenmuseum

2011-10-06 Flyglitteraturträffen 2011

2011-09-28 SFF på Hobbymässan

2011-09-26 Flyhistorie – Norsk Luftfartshistorisk Magasin Nr 21

2011-09-12 Svenska hemligheter på Flygvapenmuseum

2011-09-10 SFF:s spotterkurs på Arlanda

2011-09-07 SFF-G delar ut vandringspris vid Modell Göteborg

2011-09-05 SR-71 pilot i Halmstad

2011-09-12 Styrelsemöte









____________



Tekniska Museets Junkers F 13 öppnad för forskning



2011-12-15

Text och foto: Michael Sanz





Tekniska Museet i Stockholm bygger upp en ny utställning om världens 100 viktigaste innovationer. Museets Junkers F 13 S-AAAC kommer att bli en av flygets representanter i utställningen. S-AAAC (då med tysk registrering) var det flygplan som den 2 juni 1924 invigde AB Aerotransports första linje, från Stockholm-Lindarängen till Helsingfors-Skatudden.



Innan planet åter hängdes upp i maskinhallens tak gav Tekniska Museet den 14 december 2011 forskare och andra intresserade möjlighet att undersöka flygplanets konstruktion. Initiativtagare till visningen var Tekniska Museets intendent Chris Hinchcliffe – inspirerad av Svensk Flyghistorisk Förenings aktive Gunnar Åkerberg.



Svensk Flyghistorisk Förenings ordförande Stieg Ingvarsson och Tekniska Museets intendent Chris Hinchcliffe studerar F 13:s vinginfästningar.



Tekniska Museet hade gjort det möjliga för att forskarna skulle få tillgång till flygplanets alla skrymslen och prång.



Två ungerska flygingenjörer hade rest till Stockholm för att med måttband och skjutmått dokumentera varje detalj av flygplanet. De arbetar med ett projekt som syftar till att återge en av världens fem bevarade F 13 flygvärdighet.



Den öppna förarkabinen i F 13 innehåller få instrument och endast rudimentär komfort. Flygplanet saknade redan vid donationen 1934 färdmekanikerns sittplats.



F 13:s interiör blir omöjlig att besöka när flygplanet en gång för alla åter hänger i museets tak. Svensk Flyghistorisk Förenings ordförande Stieg Ingvarsson passade därför på att provsitta den faktiskt ganska komfortabla fyrsitsiga kabinen.



____________



Flyhistorie – Norsk Luftfartshistorisk Magasin Nr 22



2011-12-14

Text: Mats Averkvist







"Årets sista nummer av Flyhistorie är på väg ut till abonnenternas postlådor. Två stora svenskrelaterade artiklar. Den ena om Balchens hemliga flygningar i Sverige under andra världskriget och den andra om Sk 16 nr. 16047! Vi passar också på att önska God Jul och ett Gott Nytt År."



Undrar varifrån artikel-idéen om 16047 kommer? host

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela