Sk 16A 16047 - då LN-MAA
Ovanstående bild skickades till mig av Steinar Saevdal - ni vet killen bakom http://www.seabee.info/. Platsen där LN-MAA fotograferats är Oslo/Fornebu och tidpunkten är några år in på 70-talet.
Jag tyckte bilden var tacksam att utgå ifrån när man spann loss lite på bloggen, så sagt och gjort. Har ju tidigare gjort en liknande bloggning om Sk 16A 16092 - då SE-FUY.
För ett tag sedan hittade jag följande sida i Flyghistoriskt Månadsblad 8/1977:
På den nedersta bilden syns det gamla FV-numret tydligt; 16047. Kanske inte här, men i bladet.
Jag frågade LIA om ytterligare bilder på Sk 16A FV-nr 16047. Det dröjde inte länge innan det kom ett knippe i inboxen - det tackar och bugar jag för. LIA berättar:
Färgbilden i luften är tagen av Lennart Sollenberg under hemflygningen från Libanon. Bilden tagen på Bulltofta kommer via SFF:s bildarkiv och bilden där den har RAF-kamouflage har jag tagit i North Weald, UK, i maj -94 med dåvarande ägaren Norman Lees i cockpit.
Bilder av fpl kan även länkas via airliners.net.
Bilden som vitmålad och med kronmärken är tagen på Bulltofta då denna Sk 16A skulle till FN-förbandet UNOGIL. Denna förkortning betydde United Nations Observation Group In Lebanon och insatsen pågick juni till december 1958. Mer om Sk 16 och bland annat UNOGIL kan man läsa här.
I den eminenta boken "Flygvapnets Sk 16" - cred till LIA igen! - finns bland annat följande info om denna Noorduyn-tillverkade N.A. AT-16 Harvard IIb, Sk 16A, med tillverkningsnummer 14-726.
16047 - före detta 42-12479 (ej anv. USAAF AT-16) och FE992 (RAF/RCAF Harvard IIb), med accept datum 430426.
Godkänd 470823 och använd gulmålad som skolflygplan på F 5 Ljungbyhed med koden F 5-47. Hamnade sedan som sambandsflygplan hos F 11 Nyköping/Skavsta, grönmålades och fick koden F 11-047. Under 1958 alltså använd av UNOGIL med koden 04. Senare till F 21 Luleå, åter i grön/grå-standardmålning försedd med koden F 21-20, i samband med införandet av nya märkningsbestämmelser 1964 ändrat till F 21-75. Avförd som kasserad 720330.
Såld till Mürer Engineering, Oslo, (pris 10 000 SEK) och officellt upptagen norska civilregistret den 12 september 1972. Avregistrerad 750401 som exporterad till UK och ferryflygen till Booker den 23 mars (Några år senare importerar Jan Mürer en annan Texan, LN-TEX).
I England upptagen i registret 751004 som G-BDAM med David Gwyn Jones angiven som ägare.
Därefter hade flygplanet följande ägare:
790407 Roger Howard Reeves, Knutsford, Cheshire
811022 Malcolm Victor Gauntlett, Farnham, Surrey
850415 Euan Christopher English och Norman Lees i delägarskap med Gauntlett. Den 860430 noteras det att English och Lees löst ut Gauntlett. Åter till Sk 16-boken:
Under några år kring 1990 användes det av en civil uppvisningsgrupp kallad "The Harvard Team" som brukade delta på flygdagar i England.
Efterhand blev det för dyrt att driva gruppen och runt 1993-94 uppvisningsflögs "Alpha Mike" vanligtvis enskilt.
Ägare var Norman Lees och Euan English. Tragiskt nog omkom den sistnämnde vid ett haveri i en AT-6C (G-TEAC) den 4 mars 1995. Samma öde drabbade även Norman Lees fem år senare, som omkom den 8 april 2000 i ett landningshaveri på det brittiska flygfältet Goodwood med en tvåsitsig Spitfire.
Redan en tid efter det första haveriet hade "Alpha Mike" konserverats och bjöds ut till försäljning. Det stod uppställt i en hangar på flygfältet Duxford utanför Cambridge.
I registret noteras 970416 Karen Deborah English som ägare istället för Euan. Samma sak skedde 010521 då Catherine Anna Lees övertog Normans del.
Siste ägare på engelska registret var Silver Victory BVBA, Brasschaat, Belgien. Ska man gissa att Karel Bos står bakom det företaget? Jag tror att det ingår i The Bosal Group. I vilket fall som helst noteras detta 011010 och G-BDAM stryks ur registret 030930.
Sedan oktober 2003 hittar man gamla 16047 i Kanada, där blev den året efter registrerad C-GFLR. Det var den kanadensiske arkitekten Edward D. Russell som fick med sig denna Harvard i ett större paket från Duxford, och i detta ingick även en Spitfire.
Att Ed Russell tidigare hade vunnit en stor tvist i domstol mot Disney torde ha haft en viss inverkan till "flygplanspaketet". Att en Messerschmitt Bf 109 E också köptes av Russell i samma veva bör nog påpekas...samt en Hawker Hurricane. Russell Aviation Group annordnar sin Friendly Foes Above the Falls Airshow med jämna mellanrum där dessa guldklimpar visas upp.
Ed Russell har låtit vår gamla Sk 16A återfå sin trainer yellow-målning - dock står det inte FE992 på kärran utan ER992. Ni kan ju gissa vad ER ska syfta på...