Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sk 16A 16092 - då SE-FUY

Publicerad 2010-01-14 18:42:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Lars E Lundin fotograferade SE-FUY på Sövde i april 1975 i samband med Rothmans turné.  

Detta inlägg skrevs faktiskt för ett par månader sedan, men blir av rätt uppenbara skäl en naturlig uppföljare till gårdagens bloggning.



Denna bild togs av SuperEchoChris vid Ljungbyheds flygklubb 1973, gissningsvis första helgen i april. Flygplanet är en relativt "nymuckad" Sk 16A med flygvapennummer 16092 som i maj 1972 inregistrerats som SE-FUY med Sam Hansson i Höganäs som ägare. Det är är sonen Pär Hansson som går bredvid.

SE-FUY hade tillverkats hos Noorduyn i Kanada med tillverkningsnummer 14-460 år 1942, betalats med amerikanska lend-lease-pengar (och därför fått ett US Army Air Force serial; 42-923) för användning av RAF/RCAF. Hos engelmännen - och följdaktligen även kanadensarna - kallades typen för Harvard IIb, just denna kärra fick serial no. FE726. 

Till Sverige kom flygplanet i slutet av 40-talet - detta tillsammans med ytterligare 140+ Noorduyn-tillverkade Harvard som hos flygvapnet fick beckningen Sk 16 (sedermera Sk 16A när man inköpte ytterligare ett hundratal  tillverkade i USA, dessa fick beteckningen Sk 16B och -C). Andra Sk 16A som blivit bloggtopics är 16068/SE-FUD och 16128/SE-BII.

Först användes 16092 på F 16 i Uppsala med nummer 92 på fenan, senare flyttades flygplanet till F 17 Kallinge. Här bar det också stationsnummer 92, runt 1964 ändrades detta dock till #73.  



LEL tog denna bild på 16092 som "Quintus 73" i oktober 1971.

16092 kasserades den 20 mars 1972, planet var en av de sista av sin typ i flygvapnet. Tillsammans med 16112 såldes 16092 till lantbrukaren Sam "Hasse" Hansson och registrerades alltså SE-FUY ett par månder senare. 16112 var antagligen inköpt som enbart reservdelskälla. Pris: 10 000 kr/styck.

SE-FUY baserades på Höganäs-fältet och syntes en hel del på olika flygdagar under mitten av 70-talet. Det hela slutade dock tyvärr i en tragedi. Under en uppvisningsturné med engelska Rothmans Aerobatic Team havererade Hansson i Arboga den 25 maj 1976. En looping på för låg höjd, G-stall...och påföljande markkollision - piloten omkom i nedslaget.

Reservdelsflygplanet kom så småningom att inköpas av Björn Löwgren och transporteras till Skå-Edeby. Numera är 16112 under restaurering hos Dan Borgström i Karlskoga - kolla inlägget ESKK 090830

Avslutningsvis ännu en LEL-bild: SE-FUY på Norrköping/Kungsängen den 22 maj 1976.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: jan häggström

Publicerad 2010-01-14 19:31:47

hallå again



jag undrar över se-chp ,tror jag, snoopy, som ägdes av olle åhnstrand, essb,esse, har för mej att -fyu var med i krokarna.



M V H



Janne Hbg

Postat av: Trygve

Publicerad 2010-01-15 09:50:22

Finnes havarirapporten tilgjengelig på nett?

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2010-01-15 13:00:07

-CHP och -FUZ var det som "hängde ihop" under 80- och 90-tal. Kanske 70-tal också, ev fortfarande? Jag har inte samma koll som Lazerjesus.

Postat av: F

Publicerad 2010-01-15 13:24:58

Trygve - tror inte att haverirapporten finns på nätet. Sist jag kollade SHKs site så fanns bara händelser från 1994 och framåt tillgängliga.



Häggström & Messerschmitt - Stämmer...ungefär fram till...nu. FUZ flyttar söderöver...

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-01-16 09:46:37



Jag har sett den röda haverirapporten för väldigt länge sedan. En detalj jag minns var att Haverikommisionen inte ens tog sig till haveriplatsen. Hela förloppet var så väldokumenterat på såväl stillbilder som flera Super-8 filmer att man tyckte sig kunna bekräfta pilotfel (låg fart, låg höjd, g-stall) ställt utom allt tvivel. Muntligen har jag även fått höra att det var känt att piloten tidigare blivit tillsagd om sina minimala marginaler (alltså tvärt emot Emilios artikel), men att han inte tog till sig det som värdefull kritik utan istället reagerade som om det var en förolämpning!

Postat av: F

Publicerad 2010-01-16 10:09:18

Bildserien från haveriet är det nog flera av oss som har tillgång till, den som gick i pressen. Har man sett bilderna så fastnar de i minnet: Pittsen drar på innan FUY går i backen. Piloten slungas ut ur FUY. "Eldsblomman" med Pitts på huvudstället som passerar framför...

Postat av: Trygve

Publicerad 2010-01-17 16:39:55

Litt usikker på hva som menes med "den röda haverirapporten". Er dette en rapport man kan få tak i?

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-01-18 08:48:16



Alla tryckta civila slutliga haverirapporter hade åtminstone förr ett rött "omslag", så det var mest ett sätt att skilja (lite väl insideraktigt kanske) på vad jag hade sett i den officiella haverirapporten och vad jag hört "through the grapewine". Alla civila haverirapporter är offentlig handling och borde gå att få tag på genom antingen Haverikommissionen, Transportörverkeriet eller Riksarkivet. Militära dito finns som bekant på Krigsarkivet.



Postat av: Trygve

Publicerad 2010-01-18 15:22:16

Takker SuperEchoChris for infoen. Skal søke litt etter rapporten.

Postat av: Anonym

Publicerad 2023-03-21 20:53:05

Jag såg haveriet. Det jag uppfattade var att piloten inser att planet är på väg in i en grupp åskådare och trycker ner planet på fältet framför.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela