Sk 16A 16092 - då SE-FUY
Detta inlägg skrevs faktiskt för ett par månader sedan, men blir av rätt uppenbara skäl en naturlig uppföljare till gårdagens bloggning.
Denna bild togs av SuperEchoChris vid Ljungbyheds flygklubb 1973, gissningsvis första helgen i april. Flygplanet är en relativt "nymuckad" Sk 16A med flygvapennummer 16092 som i maj 1972 inregistrerats som SE-FUY med Sam Hansson i Höganäs som ägare. Det är är sonen Pär Hansson som går bredvid.
SE-FUY hade tillverkats hos Noorduyn i Kanada med tillverkningsnummer 14-460 år 1942, betalats med amerikanska lend-lease-pengar (och därför fått ett US Army Air Force serial; 42-923) för användning av RAF/RCAF. Hos engelmännen - och följdaktligen även kanadensarna - kallades typen för Harvard IIb, just denna kärra fick serial no. FE726.
Till Sverige kom flygplanet i slutet av 40-talet - detta tillsammans med ytterligare 140+ Noorduyn-tillverkade Harvard som hos flygvapnet fick beckningen Sk 16 (sedermera Sk 16A när man inköpte ytterligare ett hundratal tillverkade i USA, dessa fick beteckningen Sk 16B och -C). Andra Sk 16A som blivit bloggtopics är 16068/SE-FUD och 16128/SE-BII.
Först användes 16092 på F 16 i Uppsala med nummer 92 på fenan, senare flyttades flygplanet till F 17 Kallinge. Här bar det också stationsnummer 92, runt 1964 ändrades detta dock till #73.
LEL tog denna bild på 16092 som "Quintus 73" i oktober 1971.
16092 kasserades den 20 mars 1972, planet var en av de sista av sin typ i flygvapnet. Tillsammans med 16112 såldes 16092 till lantbrukaren Sam "Hasse" Hansson och registrerades alltså SE-FUY ett par månder senare. 16112 var antagligen inköpt som enbart reservdelskälla. Pris: 10 000 kr/styck.
SE-FUY baserades på Höganäs-fältet och syntes en hel del på olika flygdagar under mitten av 70-talet. Det hela slutade dock tyvärr i en tragedi. Under en uppvisningsturné med engelska Rothmans Aerobatic Team havererade Hansson i Arboga den 25 maj 1976. En looping på för låg höjd, G-stall...och påföljande markkollision - piloten omkom i nedslaget.
Reservdelsflygplanet kom så småningom att inköpas av Björn Löwgren och transporteras till Skå-Edeby. Numera är 16112 under restaurering hos Dan Borgström i Karlskoga - kolla inlägget ESKK 090830.
Avslutningsvis ännu en LEL-bild: SE-FUY på Norrköping/Kungsängen den 22 maj 1976.