Sk 16A 16092 - då SE-FUY
Denna bild togs av SuperEchoChris vid Ljungbyheds flygklubb 1973, gissningsvis första helgen i april.
Flygplanet är en relativt "nymuckad" Sk 16A med flygvapennummer 16092 som i maj 1972 inregistrerats som SE-FUY med Sam Hansson i Höganäs som ägare. Det är är sonen Pär Hansson som går bredvid.
SE-FUY hade tillverkats hos Noorduyn i Kanada med tillverkningsnummer 14-460 år 1942, betalats med amerikanska lend-lease-pengar (och därför fått ett US Army Air Force serial; 42-923) för användning av RAF/RCAF. Hos engelmännen - och följdaktligen även kanadensarna - kallades typen för Harvard IIb, just denna kärra fick serial no. FE726.
Till Sverige kom flygplanet i slutet av 40-talet - detta tillsammans med ytterligare 140+ Noorduyn-tillverkade Harvard som hos flygvapnet fick beckningen Sk 16 (sedermera Sk 16A när man inköpte ytterligare ett hundratal tillverkade i USA, dessa fick beteckningen Sk 16B och -C). Andra Sk 16A som blivit bloggtopics är 16068/SE-FUD och 16128/SE-BII.
Först användes 16092 på F 16 i Uppsala med nummer 92 på fenan, senare flyttades flygplanet till F 17 Kallinge. Här bar det också stationsnummer 92, runt 1964 ändrades detta dock till #73.
LEL tog denna bild på 16092 som "Quintus 73" i oktober 1971.
16092 kasserades den 20 mars 1972, planet var en av de sista av sin typ i flygvapnet. Tillsammans med 16112 såldes 16092 till lantbrukaren Sam "Hasse" Hansson och registrerades alltså SE-FUY ett par månder senare. 16112 var antagligen inköpt som enbart reservdelskälla. Pris: 10 000 kr/styck.
SE-FUY baserades på Höganäs-fältet och syntes en hel del på olika flygdagar under mitten av 70-talet. Det hela slutade dock tyvärr i en tragedi. Under en uppvisningsturné med engelska Rothmans Aerobatic Team havererade Hansson i Arboga den 25 maj 1976. En looping på för låg höjd, G-stall...och påföljande markkollision - piloten omkom i nedslaget.
Reservdelsflygplanet kom så småningom att inköpas av Björn Löwgren och transporteras till Skå-Edeby. Numera är 16112 under restaurering hos Dan Borgström i Karlskoga - kolla inlägget ESKK 090830.
Avslutningsvis ännu en LEL-bild: SE-FUY på Norrköping/Kungsängen den 22 maj 1976.