Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Syd-Aero - de första åren

Publicerad 2009-04-11 11:02:00 i Flygföretagande, Personligt urval, Propulärkultur,


Tack till LEL för lån av bilder till detta inlägg. Ovan ser vi Cessna 172 SE-ESU i Hultsfred 1967.

1962 registrerades den enskilda firman Syd-Aero Nils-Bertil Kronström. "Nibbe" Kronström jobbade på säsongsbasis hos AB Carl Engström i Eslöv som puderflygare och flyglärare och när säsongen var över behövdes annan sysselsättning. Ett avtal slöts med Kronobergs flygklubb på Växjö/Uråsa och Kronström började skola där med sin egna Piper Cub (SE-AUM), klubbens Cessna 150, SE-CMP (snart ersatt av SE-EAH), och senare även med en privatägd Cessna 172, SE-EHX.

1963 (?) kom Birger Petersson också med i firman som bytte namn till Firma Syd-Aero Kronström & Petersson (fast utåt hette verksamheten hela tiden kort och gott Syd-Aero). Petersson hade också tidigare jobbat hos Engströms och efter en sejour hos Transair Sweden AB kom han med som delägare i Syd-Aero.

Feringe-fältet återuppväcktes ur sin dvala och den nybildade flygklubben därstädes startade skolverksamhet med hjälp av Syd-Aero. Snart tillkom även filialer i Hultsfred och Ronneby. 1964 startade man även verksamhet på nya flygplatsen Axamo i Jönköping (ASA-flyg hade avslutat sitt engagemang med flygskola på orten då Rocksjö-fältet lades ner).





Man skolade med Cessna 172, SE-EHI, SE-EHW och SE-ESU. Man lånade in ytterligare en av samma typ från Dackeflyg, SE-EAS, som också ägde en Beech Travel Air, SE-EES. Något år senare kom även "Echo-Echo-Sierra" att användas i Syd-Aeros regi för tvåmotorskolning och taxiflyg.

Man ville fortsätta expandera och två bröder Persson från Oskarshamn (Be-Ge) som tagit cert hos Syd-Aero i Hultsfred köpte in sig i firman. Med deras finansieringshjälp anskaffades två Piper Navajo för att användas för linjetaxi - Syd-Aero Trafikflyg var fött.



I samma veva köptes ett antal Piper Cherokee in och specialavtal slöts med Nyge där Syd-Aero blev "local dealer" för Piper. Vi är nu framme vid 1967 och Petersson gick vidare och började jobba som pilot hos Stora Kopparberg. Med i "Piper-paket" från Nyge Aero fanns även Bengt Karlsson, han kom i fortsättningen att rätt mycket sätta sin prägel på firman. Den 1 oktober 1969 blev han VD i företaget.



Officiellt ombildades företaget till Syd-Aero Trafikflyg AB i januari 1968. Den första Navajo'n, SE-EZL, levererades då och följdes i maj av nummer två, SE-FDU.



Kronström jobbade kvar i Syd-Aero fram till i början av 1969 då han började som pilot hos Stenberg-Flygt AB i Lindås (som snart blev anledningen till anläggandet flygplatsen i Emmaboda). Då ägdes Syd-Aero av Be-Ge i Oskarshamn...där man då var i full färd att bygga en flygplats och dit kom företaget sedermera att flytta. Verksamhetsinriktningen hade då förskjutits mot linjetaxi/trafikflyg. Den biten kommer att beskrivas vid ett senare tillfälle.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2009-04-14 10:18:18

Hej!



Tack för lite trevlig info om Syd-Aero med bilder.



Mer sådant tack.



/HANS/

Postat av: Pär-Erich Birger Petersson

Publicerad 2009-06-14 20:08:17

Som varande Birger Petersson:s son är det alltid roligt att hitta anknytningar på nätet.

Har flugit med samtliga maskiner här ovan.

mvh

PP

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela