Syd-Aero - de första åren
Tack till LEL för lån av bilder till detta inlägg. Ovan ser vi Cessna 172 SE-ESU i Hultsfred 1967.
1962 registrerades den enskilda firman Syd-Aero Nils-Bertil Kronström. "Nibbe" Kronström jobbade på säsongsbasis hos AB Carl Engström i Eslöv som puderflygare och flyglärare och när säsongen var över behövdes annan sysselsättning. Ett avtal slöts med Kronobergs flygklubb på Växjö/Uråsa och Kronström började skola där med sin egna Piper Cub SE-AUM, klubbens Cessna 150 SE-CMP (snart ersatt av SE-EAH), och senare även med en privatägd Cessna 172, SE-EHX.
1963 (?) kom Birger Petersson också med i firman som bytte namn till Firma Syd-Aero Kronström & Petersson (fast utåt hette verksamheten hela tiden kort och gott Syd-Aero). Petersson hade också tidigare jobbat hos Engströms och efter en sejour hos Transair Sweden AB kom han med som delägare i Syd-Aero.
Feringe-fältet återuppväcktes ur sin dvala och den nybildade flygklubben därstädes startade skolverksamhet med hjälp av Syd-Aero. Snart tillkom även filialer i Hultsfred och Ronneby. 1964 startade man även verksamhet på nya flygplatsen Axamo i Jönköping (ASA-flyg hade avslutat sitt engagemang med flygskola på orten då Rocksjö-fältet lades ner).
Man skolade med Cessna 172, SE-EHI, SE-EHW och SE-ESU. Man lånade in ytterligare en av samma typ från Dackeflyg, SE-EAS, som också ägde en Beech Travel Air, SE-EES. Något år senare kom även "Echo-Echo-Sierra" att användas i Syd-Aeros regi för tvåmotorskolning och taxiflyg.
Man ville fortsätta expandera och två bröder Persson från Oskarshamn (Be-Ge) som tagit cert hos Syd-Aero i Hultsfred köpte in sig i firman. Med deras finansieringshjälp anskaffades två Piper Navajo för att användas för linjetaxi - Syd-Aero Trafikflyg var fött!
I samma veva köptes ett antal Piper Cherokee in och specialavtal slöts med Nyge där Syd-Aero blev "local dealer" för Piper. Vi är nu framme vid 1967 och Petersson gick vidare och började jobba som pilot hos Stora Kopparberg. Med i "Piper-paket" från Nyge Aero fanns även Bengt Karlsson, han kom i fortsättningen att rätt mycket sätta sin prägel på firman: Den 1 oktober 1969 blev han VD i företaget.
Officiellt ombildades företaget till Syd-Aero Trafikflyg AB i januari 1968. Den första Navajon, SE-EZL, levererades då och följdes i maj av nummer två, SE-FDU.
Kronström jobbade kvar i Syd-Aero fram till i början av 1969 då han började som pilot hos Stenberg-Flygt AB i Lindås (som snart blev anledningen till anläggandet flygplatsen i Emmaboda). Då ägdes Syd-Aero av Be-Ge i Oskarshamn...där man då var i full färd att bygga en flygplats och dit kom företaget sedermera att flytta. Verksamhetsinriktningen hade då förskjutits mot linjetaxi/trafikflyg. Den biten kommer att beskrivas vid ett senare tillfälle.