Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

För 5850 kronor får ni en Piper Cub!

Publicerad 2009-09-05 10:58:00 i Piper, Propulärkultur,



Annonser för legendariska Piper Cub, den övre rörande så kallade "Ahrenbergs-Cub:ar" från 1946 och den nedre från 1937. Att det står "..den svenskbyggda Cuben" kanske får en och annan av er att reagera, faktum är att just detta tidigare har berörts här på bloggen.

Det var alltså tänkt att Cubar skulle sättas ihop i Skåne. Att det länge funnits ett klart samband mellan Cub och Skåne - kanske längre tillbaka än man först tror - förstår man när man tittar in hos SVFF. Man noterar loggan...

         

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2009-09-05 13:32:08

Billigt eller inte? 5 850:- år 1946 motsvarar ca 110 000:- idag mätt med konsumentprisindex. Cubarna 1946 var väl surplus, idag får du väl jaga dem och betala 100 gånger upp.

Lönemässigt motsvarade för en industriarbetare 5 850:- då ca 500 000:- idag .

Postat av: F

Publicerad 2009-09-05 13:40:10

Intressant, Kenneth. En L-4/J-3 - eller "lill-cub" - brukar idag ligga på 200 000 och upp mot halvmillen beroende på skicket. Att idag kunna köpa ett två/tre år gammalt flygplan - som dessutom är grundöversett - för en halvmille...ja, "smaka på den" ;)

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2009-09-05 14:09:16

Hittade ett par annonser på nätet: http://www.planecheck.com?ent=da&id=9347

http://www.planecheck.com/aspdetviatype.asp?id=9347&nr=7337

Postat av: F

Publicerad 2009-09-05 14:25:07

Man gör klokt att sondera marknaden på hemmaplan när man är Cub-köpartagen ;)



...annars är t ex denna engelska Cub betydligt "humanare prisad" - en tvåhundring cirka:



http://www.afors.com/index.php?page=adview&adid=13670&imid=2



Postat av: Kenneth G

Publicerad 2009-09-05 14:45:42

Jo det är klart att det finns billigare (hittade också några på omkring 200'), men det är väl som att köpa bil (å nu blir det reklam): "Jag bryr mig inte inte om vad det kostar, jag SKA ha en Volvo!" ;-)

Jag har aldrig varit i flygplansköpartankar, men man måste väl se vad man får för pengarna m a p grundöversyn, motortid m m. Urvalet i Sverige är väl inte så stort vad gäller en Cub, men är det krångligare att köpa ett flygplan i t ex Europa? Om jag åker över till England och köper den som var i annonsen, vad är prislappen för flygplanet när det står klart för att flygas i Sverige(exkl transportkostnaden)? Tillkommer en massa extra avgifter?

Postat av: F

Publicerad 2009-09-05 15:35:48

Jag skulle nog påstå att urvalet i förhållandet till prisbilden är mycket bra i gamla Svedala vad det gäller lill-Cub. Man sparar, som du säger Kenneth, en hel del arbete med att "handla hemma" (Sedan kan man också vända på det - man lär sig en hel del när man importerar ett flygetyg.). Denna engelska Cub hade LAA-luftvärdighet (LAA = Light Aircraft Association, formerly known as the Popular Flying Association) och inte "normalklassad". Vet inte om och hur detta skulle ställa till mer problem än vanligt i dessa dagar av CAMO och annex II och gud vet allt. Annars hade jag höftat att det - förutsatt att man vid besiktingen inte dömt ut något vitalt - borde kommit i luften på SE-regga för ca 30 000 kr. Det finns säkert bättre bud av läsare som har bättre hum, mer up to date etc

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2009-09-05 16:00:36

På tal om Cubar, pengar och bra köp: när jag höll på att googla så hittade jag "Mr. Piper and His Cubs" av Devon Earl Francis, första utgåvan 1973, för en hundring + porto. Får väl nöja mig med den goda affären för idag.

Postat av: F

Publicerad 2009-09-06 15:28:04

Grattis till kapet, Kenneth :)



Bäst att säga att när högg till med 30 lök innan så tog jag i. Men mellan cirka halva den summan och uppåt beroende på....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela