Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

EGendomligt sammanträffande

Publicerad 2008-05-07 11:49:00 i Allmänt, Personligt urval, Piper, Propulärkultur,

SE-KEG
Ja, det kanske man kan säga om följande lilla Cub-historia? Två Piper Cub med "slutnamnen" Erik Gustav förgyller det svenska lufthavet. Den ena, på den övre bilden, är en Super Cub, SE-KEG. Den andra är en - som man ibland kallar typen på svenska -  "lillcub", SE-BEG (se nedan bild). Att de bär dessa registreringar är kanske inte jättemärkligt - Piper Cub och Super Cub har tillverkats i flera 10 000-tals exemplar sedan 30-talet. Nej, jag tänker på något helt annat. Om jag ska försöka ta det från början...

Den 6 augusti 1972 kolliderar två plan på flygfältet St. Michaelisdonn i nordvästra Tyskland. Det är frågan om två Cubar som ingår i firma Westküstenflugs verksamhet på flygfältet. Den ena är Piper PA-18-95 Super Cub D-ELWK (tillverkningsnummer 18-1415) medan den andra är Piper J-3C-65 Cub D-EDYR (tillverkningsnummer 13384 - men inte angivet i tyska dokument som istället använde fuselage number 13214 som identitet). De bedöms efter olyckan av försäkringsbolaget såsom "write off's - alltså som tysken säger; kaputt.

Båda vraken (och kanske minst lika viktigt i sammanhanget: dokumenten) verkar därefter ha sålts till norrmannen Kåre Lyslid. Han hade en kompanjon på andra sidan kölen, Figge Bergman (1915-76), som hade verksamhet på Torslanda och i Varberg. Dessa herrar hade, från 50-talet och framåt, handlat mängder med flygplansskrot. Läs gärna det tidigare inlägget Cub eller basker? - i Cub om Bergman.

SE-BEG

När då nämnda tyska kvadd-Cubar ligger i kvarlåtenskapen i Figges dödsbo i slutet av 70-talet...ja, då är detta faktum knappast något som är direkt förvånande. Lillcuben D-ENYR köps från dödsboet av ett gäng från Eskilstuna med Ragnar Fredriksson i spetsen. Under 80-talet restaurerade de denna gamla US Army L-4J (USAAF-nummer 45-4644) från 1945. Klassiskt Cub-gul med svart blixt flyger kärran sedan cirka 20 år tillbaka som SE-BEG, hemmabasen är Kjula.


Den andra Cuben kom att köpas av Linköpings flygklubb. Legendariske meken "Kalle Flaps", Karl-Erik Gustafson, byggde ju upp ett antal Cubar i klubbverkstaden - en perfekt lösning när det var låg verkstadsbeläggning. Denna kom bli hans sista, och var egentligen en hybrid med delar från tre olika Cubar. Som identitet valde man före detta D-ELWK och i slutet av 1986 började man närma sig färdigställande. Därför reserverades registreringen SE-IXG.

Men man ändrar sig rätt omgående. Som en slags erkänsla för "Flaps" gärning i Linköpings flygklubb byter man regga till samma som hans initialer: KEG. Undrar om KEG himself var införstådd? Även SE-KEG flyger 1987.


15 år efter missödet/kollisionen/"sammanträffandet" på  St. Michaelisdonn; både SE-BEG och SE-KEG är klara och flyger igen (och det var ändå, som sagt, drygt 20 år sedan nu). Det finns ett par EGendomliga sammanträffanden alltså...
SE-KEG

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-05-07 13:40:14

Kul :) Du känner till att KEG även varit inblandad i åtminstone 2 tillbud av ground-loop-karaktär under åren i LFK? Det ena, i FFK:s regi, hade vissa lätt komiska förtecken...

Postat av: F

Publicerad 2008-05-07 14:01:05

Antar du menar "nödiglandningen"? ;)

Stackars KEG'en har fått vara med om flera missöden. Ett par killar jag känner var med om ett motorstopp på lågan och efterföljande landning + ground loop på en åkerplätt. Tror det var sommaren -96. Också FFK-flygning...

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-05-07 14:50:55

Just så, ja :)

Postat av: Pär

Publicerad 2008-05-07 18:27:27

Lager! Har författat ett blogginlägg om som jag tror du är intresserad av. Det handlar om en (ö)känd film från Dalarna... ;)
http://lps.blogg.se/1210022303_kalla_mig_kulehhkalko.html

Postat av: F

Publicerad 2008-05-07 20:06:44

hahaha!! Men Söina für i h-e! Kalkon är kvalitet!! Hellre dåligt på allvar än bara dålig. Huvudsaken är att man inte gäspar - och det tror jag inte du gjorde väl..? :D

Visar man Näverlur före/efter med denna italienska rulle så är man på kalonfestival (platsen spelar ingen roll)

lae.blogg.se/1207814715_sve...rno_e_para.html

Postat av: Pär

Publicerad 2008-05-07 22:18:32

Hehe, nja, gäspade gjorde jag knappast, satt snarare och gapade av förvåning under hela filmen. Plötsligt är jag jäkligt glad över att vi aldrig såg filmen på Ädelforce. Hade väl blivit ihjälmobbad då. ;)

Aha, du rekommenderar en annan kalkonrulle? Får lägga namnet på minnet...

Postat av: Matsen

Publicerad 2009-09-18 16:33:42

Det var Andy Ljungberg som såg till att SE-KEG fick "fixad" registrering...

Postat av: Grandprix63

Publicerad 2010-09-10 19:49:21

Här har du en bild från 1961 på D-EDYR:

http://grandprix63.blogspot.com/2010/09/ford-taunus-och-piper-cub.html

Postat av: F

Publicerad 2010-09-10 21:15:01

Wunderbar, GP63! Just luv it, Taunus-ägare som jag är :) Visserligen bättre begagnad, men SE-BEG är - åtminstone "på pappret" - ex D-EDYR

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela