Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2008-09-07 19:04:58

Bilden måste vara spegelvänd, då jag antar att det är en Cub, och dörren sitter på "fel" sida.



/Martin

Postat av: F

Publicerad 2008-09-07 19:12:48

Howdy Martin! Du har helt rätt i din iaktagelse! Understundom kan ibland se en spegel på vissa (Super) Cub'ar...och understundom bakom en sådan en Bergfolka el dyl. Apropå "spegelsidan" ;)

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-09-07 20:34:55

Nä, det visste jag inte... han stiger i aktning Tornehave! Jerka åkte Suzuki vattenbuffel till spelningarna... men Carli flög... Ja jäklar! Hade du haft rating på blogposten hade detta renderat i en 5 stjärnor.

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-09-07 20:49:55

Carli Tornehave hade enligt egen utsago 1400 timmar innan han lät certet förfalla. Jag har sett hans namn på flera ställen i exempelvis gamla SE-ETT loggböcker, liksom en viss herr Lönndal! Tydligen blev det en modegrej bland ett gäng kändisar i början på 60-talet att ta cert på ASA-Flyg på Bromma. Även Ingemar Johansson var med i den svängen!

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-09-07 22:05:42

Om jag inte minns fel så var det Kurt Klausson, känd profil i Göteborgsregionen, som skolade fram dessa kändisar till A-cert.



Sven Tumba lär ha ingått i gänget och har visst ett inofficiellt fartrekord på vattenskidor. Han bogserades av en Super Cub med Klausson som pilot.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-07 23:49:32

Intressanta inlägg, folks!



Antar att Klausson då jobbade för ASA-flyg, fast med egentlig placering i Götet, eller hur var det nu?

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-09-09 19:04:41

Jag tror att det var så. Hans memoarbok är utlånad just nu så jag kan inte kontrollera uppgifterna.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-09 19:07:18

Ingos testflygning för Teknikens värld ligger i pipe line :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela