Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMC 810407

Publicerad 2008-10-28 19:51:00 i Hemmafältet, Kalla kriget, Propulärkultur,

...fast på den tiden hade inte Ränneslätt denna flygplatsindikator...och var väldigt mycket ett dammigt vårfält ("dusty spring field"). Detta sagt i förbifarten apropå föregående inlägg. 



Bilden är alltså tagen på våren 1981 och flygplanet är en av arméns Dornier Do 27 A-4 (svensk militär beteckning: FPL 53), närmare bestämt #53272 med radioanropet Wilhelm 82.

Kommer ihåg att jag snodde med mig morsans kamera och tog vägen förbi 'slätten när jag cyklade hem från skolan, just den där dagen.

Jag visste att "Doan" skulle komma. Piloten dagen innan hade ringt hem och frågat om det fanns soppa han kunde köpa från flygklubben. Märkt av målbrottet hade jag svarat att det trodde jag inte.

- För den har väl du druckit upp, svarade han kvickt med ett lätt garv.

Jag var som sig bör "mållös". Tja, den gången kunde jag nog näppeligen ingå i någon "doa-kör"...kanske inte ens idag...


Just 53272 kom senare gå åt i ett haveri på Karlsborg/Flugebyn, detta under fallskärmshopparfällning: Två oskadda, två skadade, piloten omkom. Den 13 maj 1985...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-11-01 22:34:23

Avdelningen värdelöst vetande: bilden på Revells kartong är tagen 15 maj 1984 på Brandholmen i Nyköping. Inte av mig, men av Peter Liander. Jag stod bredvid och tog egna bilder. Doan har ett speciellt nostalgivärde för mig. Min allra första "flyglektion" skedde nämligen i 53275 21 augusti 1963. Den hette då "Wilhelm 275". Jag var sju år och nådde inte ens ner till pedalerna, men spaken fick jag prova på. Farsan satt i vänstersitsen. Han var den som då ansvarade för all instrumentskolning i typen på HkpS i Boden. Han hade även lärt Åke Carlsson i ovannämnda haveri att flyga Doan. Även hans ännu levande tvillingbror Göran. Jag hade iofs för mig att Åke omkom i "min" 275, inte 272 men jag kan ha fel?

Postat av: F

Publicerad 2008-11-02 10:56:53

Lovely Christer! Värdelöst vetande är "my bag", är man hedersordförande i LAFFVV (Lunds akademiska förening för värdlöst vetande) så är man ;)



LIA hörde av sig via mail när han såg bilden på byggsatsen. Visste att han tagit den, men kunde riktigt inte spika när. Men nu vet vi, thnx!! :D



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela