Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Super Cubar till fjälls

Publicerad 2008-11-17 12:00:00 i Kalla kriget, Piper, Propulärkultur,


Fick en kväll dessa bilder på några av arméns Piper Super Cubar i luften i fjällmiljö från SuperEchoChris. Såg att dessa hade den tidigare varianten av id-nummer på fenan, den med tre kodsiffror. Alltså borde det vara före 1964 då man gick över till tvåställiga fenkoder.

Sedan hade i varje fall jag inte sett färgbilder på arméns Super Cub (med militär beteckning Fpl 51) med kombinationen treställiga koder...och på skidor....!


Den som har tagit bilderna är pappa-SuperEchoChris. När jag frågade om jag fick lägga ut dem här på bloggen (det gick bra och det tackar och bockar jag för) fick jag följande bakgrundsinformation:

De är tagna på väg från Boden till Abisko den 2 april 1960. De fyra Super Cubarna är 251-254. Själv flög jag 253 och kom aldrig 252 tillräckligt nära för att kunna ta någon bild på den.  
Sedan den 21 mars var vi i Abisko för fjällflygutbildning, men efter en nödlandning med en Hkp 2 den 23 som visade sig bero på skovelbrott i kompressorn, fick vi flygförbud på de fyra vi hade kvar. En var redan havererad på en fjälltopp den 22 mars.
 
Den 1 april flög vi ned dessa till F 21 och flög nästa dag upp Cubarna för att ha något att flyga med i fjällen. Men det blev inte så. Halva vår kull flög Bell 47 och nu ändrades planerna så att vi alla (vi var 15 man) skulle flyga den. Så vi flög varannan dag och åkte skidor där emellan.


Bifogar en bild med den allra första koden. I den närmaste, SE-CKG som senare blev 51252, flög jag mitt första EK på Rinkaby den 10/8 1959 som den första i vår kull. Förresten, 51253 var den som från början hette SE-CKK och var den i vilken jag flög mitt allra första pass under GFU. Den 21 juli 1959! Inte så märkvärdigt kanske, för vi hade ju bara sex maskiner...men det var tider det.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela