Scandinavian Raceway Nostalgia
Affisch från första F1-loppet 1973.
Jag vill slå ett slag för denna site: http://www.scandinavianraceway.se/
Detta efter att igår ha sett de två DVD som Nils lånat ut om just Anderstorp och om två av de sex F1-loppen där på 70-talet. Den första DVD'n, Hitachi Grand Prix - Drömmen som blev verklighet, är en film som gjordes inför det första F1-loppet på Anderstorpsbanan i juni 1973. Tyvärr inga bilder från själva race'et men väl mycket annat kul. Självklart syns det en hel del av Sven "Smokey" Åsberg - ständigt med sin cigarr i munnen - han som var primus motor vid tillkomsten av Scandinavian Raceway. Andra klipp som ligger länge kvar på näthinnan är Jackie Stewart och Ronnie Peterson med flera som gör säkerhetsbesiktning, Gunnar Elmgren som snackar däck och gummiblandningar, polischefen som informerar om att systembolagen i Anderstorp och omkringliggande kommuner kommer vara stängda veckan före loppet.
Vinnaren av 1978 års upplaga av Sveriges GP, Niki Lauda, i sin Brabham - eller som den österrikiske TV-kommentatorn kallar den: Der Staubsauger-Brabham. Längre fram, som strax klarat av kurvan och är ute på flygrakan: Mario Andretti i sin Lotus 79. Längst bort i bild ser man DN/Expressens gul-röda repotageflygplan, Piper Navajo SE-GDN.
Den andra DVD'n innehåller det sista F1-loppet på Anderstorp vilket gick den 17 juni 1978...och det som det då såg ut i österrikisk TV! Att höra en kommentator på süddeutsch ger det hela en extra dimension av förnöjelse.
Det hela börjar med att kungaparet körs banan runt i Thitussons überflådiga öppna Mercedes 220SE av årsmodell 1960. Sedan är det presentation av startfältet - det lite därför man hajar till en aning när man ser (bortglömda) loggor som till exempel Brorssons i Mariannelund på vissa av depågubbarnas overaller. Vanligast är dock det tidstypiska Saab Turbo - som dessutom har en egen kurva.
Sen drar race'et igång. Det blev en kamp mellan Andretti och Lauda, men amerikanen fick bryta på varv 62 (av 70) när det började ryka kraftigt om hans bil (som ett par minuter senare även börjar brinna). Resultatet av loppet blev därefter följande:
- Niki Lauda - Brabham-Alfa Romeo
- Riccardo Patrese - Arrows-Ford
- Ronnie Peterson - Lotus-Ford
- Patrick Tambay - McLaren-Ford
- Clay Regazzoni - Shadow-Ford
- Emerson Fittipaldi - Fittipaldi-Ford
- Jacques Laffite - Ligier-Matra
- James Hunt - McLaren-Ford
- Gilles Villeneuve - Ferrari
- Carlos Reutemann - Ferrari
- Hans-Joachim Stuck - Shadow-Ford
- Hector Rebaque - Rebaque (Lotus-Ford)
- Jochen Mass - ATS-Ford
- Rolf Stommelen, - Arrows-Ford
- Keke Rosberg - ATS-Ford
Följande förare fick av olika anledningar bryta :
Arturo Merzario - Merzario-Ford
Mario Andretti - Lotus-Ford
Alan Jones - Williams-Ford
Patrick Depailler - Tyrrell-Ford
Jean-Pierre Jabouille - Renault
John Watson - Brabham-Alfa Romeo
Jody Scheckter - Wolf-Ford
Didier Pironi - Tyrrell-Ford
Vittorio Brambilla - Surtees-Ford
Det är något visst med namnen på forna tiders F1-förare - finns det namn som låter/smakar tuffare att säga? Det där har vi haft uppe här för ett år sedan.
Men efter Laudas målgång blev det direkt rabalder. Hans dammsugar-Brabham (eller som den egentligen hette, Brabham BT46B) hade av övriga stall inte mötts direkt positivt. Bilen hade en enorm fläkt baktill som sög fast bakhjulen mot banan (se bilden ovan). Så protest inkom direkt och det blev inget ärevarv i "rätt" bil för Lauda. Men han har fortfarande banrekordet på Anderstorp: Ett varv på 1 minut och 41 sekunder.
För att förekomma förbudet mot fläktbilarna, som verkade oundvikligt, bestämde ägaren av Brabham-stallet, Bernie Ecclestone, att inte använda de två bilarna i någon ytterligare tävling. Endast ett lopp hann B-modellen av Brabham BT46 med: Sverige Grand Prix 1978! Andretti lär enligt en engelsk tidning ha sagt:
- It is like a bloody great vacuum cleaner. It throws muck and rubbish at you at a hell of a rate!
Jo, men vad brukar hända när "The shit hits the fan"?
Följ med ett varv runt Anderstorp 1978 - vi sitter i Mario Andrettis Lotus 79.
Ytterligare ett klipp från samma bil.
Här berättar Andretti om sin Lotus 79 - visserligen på Österreichring ett par månader senare, i samband med ett lopp som för övrigt stallkamraten Ronnie Peterson vann i en likadan bil. Andretti vann VM i F1 1978 på 64 poäng och tvåa blev Ronnie Peterson på 51 poäng. Att den sistnämnde trots det inte var med på de två sista tävlingarna är ju ett välkänt faktum.
Mer om Ronnie Peterson finns på denna, rent fantastiska site: http://www.ronniepeterson.se/
Självklart finns det ett antal flygplan på plats, något som jag inte låta gå okommenterat förbi. Kanske inte så många som vid de tidigare GP-loppen, jag gissar ett 60-tal parkerade i banändan närmast depån. Mitt på banan, inkilad på en väg mot skogen, stod en Cessna Citation med schweizisk registrering och på taxibanan mellan banan och depån/Anderstorps flygklubb stod en SK 61 Bulldog, 61035 (numera SE-LLH). Jag antar att speakern till Team 60 (som säkert sparkat igång tillställningen med en uppvisning) brukade kärran som fortskattningsmedel Ljungbyhed - Anderstorp - Ljungbyhed denna dag.
Currently spinning:
Dee D. Jackson Automatic Lover
...som gick in som "Veckans Smash Hit" i Poporamas så kallade "Heta högen" (Kaj Kindvall fick nämligen inte ha någon topplista i radion 1974-84) torsdagen efter loppet, det vill säga den 22 juni.
Nigel Olsson Say goodbye to Hollywood
...som hade åkt ur "Heta högen" den 22 juni, efter att ha varit med i fyra veckor.
Suzi Quatro If You Can't Give Me Love
...som även den fick stryka på foten i upplagan av "Heta högen" av den 22 juni 1978 - hade då också varit med i fyra veckor.
Bee Gees Night Fever
...som låg i "Heta högen" perioden den 18 maj till den 22 juni 1978. Under ett och ett halvt år, från slutet av 1977 och en bit in i 1979, hade Bee Gees sex stycken amerikanska listettor, detta var en av dem.
Rainbow Long Live Rock 'n Roll
...som kom in i "Heta högen" torsdagen den 15 juni och var kvar i tre veckor.
Patti Smith Because the Night
...som var "Veckans Smash Hit" den 15 juni.