Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Saab Turbo

Publicerad 2007-02-06 14:03:00 i Allmänt, MFI, Personligt urval, Propulärkultur,

Saab Turbo - ett begrepp som hör det sena 70-talet till. Många känner säkert till Saab 99 Turbo, den senare 900 Turbo och Stig Blomkvists framgångar i olika rallyn med dessa etc. Men det fanns samtidigt även en flygande Saab Turbo....
 

Vintern 1977-78 häktade Saab-folket på en 210 hästars turbomatad Continental TSIO-360-GB i en under tillverkning varande MFI-15, SE-FIT (T som i Turbo, FI som i MFI), vid MFI-fabriken på Bulltofta i Malmö. MFI-15 salufördes under namnet Saab Safari, denna blev då kallad TS Safari. Inga fler Turbo-Safari kom dock att tillverkas men kärran visades upp på Paris-mässan sommaren 1979. Därefter gjorde man en hot and high-utprovning med den i Pakistan.

Ett par år senare havererade SE-FIT utanför Linköping. Här kunde historien varit slut, men den tog en ny vändning...

I slutet av 80-talet såldes vraket till dåvarande Kåremo Flygmuseum norr om Kalmar. Det var i betydligt bättre skick än vad man först trodde och en ny vinge plockades fram. Siktet var satt på att få kärran i luften igen.

Runt 1990 höll USAF på att söka en ersättare till sitt grundskolflygplan: Cessna T-41, i princip samma flygplan som Cessna Reims RocketAmerikanarna var ute efter vad man då kallade en Enhanced Flight Screener (EFS). Över 100 flygplan skulle beställas. En "tävling" utlystes och helt plötsligt var MFI-15/17 med, fast i ny version.

Utan att vara kanske direkt jätteseriösa från början hade Saab demonstrerat en MFI-15 för ett par representanter från US Air Force på Ljungbyhed i maj 1990. Dessa gillade tydligen det de fick flyga. Det som det anmärktes på var att det gick för sakta: Om kärran kan marscha i 150 knop, då är ni med i leken, så löd budskapet. Vad göra?

Via dotterbolaget Saab Helikopter knöt man till sig Schweizer Aircraft Corp. som amerikansk samarbetspartner. Det fanns en koppling redan: Saab hade länge haft agenturen för Hughes helikoptrar och Schweizer hade tagit över tillverkningen av Hughes 269-serien på 80-talet. En MFI-15 behövdes kvickt och den påbörjade restaureringen i Kåremo leasades tillbaka.

På våren 1991 kom SE-FIT i en container till Schweizer-fabriken utanför New York. Den i Kåremo annars nyinstallerade Continental TSIO-360 var urplockad. Hos Schweizer satte man istället en 300 hästars Continental IO-550-G i nosen (ingen turbo). Dessutom fick kärran, nu registrerad N24AF och kallad Schweizer SA-2-39, hjulkåpor - allt för att få ut mer speed. I mitten av juli 1991 flög planet igen i sin nya konfiguration med Leif Salmberg vid spakarna.

I slutet av 1991 var det bara två "kombatanter" kvar om kontraktet: Saab/Schweizer och engelska Slingsby. Saab hade packat ner tillverkningsjiggarna för att skeppa dessa till New York, man visste att man hade det bättre flygplanet av de två.

Då kom beskedet: Slingsby hade fått kontraktet! Som vanligt var det politik inblandat. Amerikanarna ville till exempel sälja attackhelikoptrar till engelsmännen, antagligen hoppades man ligga bättre till om beställningen gick till Slingsby. Dessutom lär vissa specifikationer ändrats under upphandlingens gång till Slingsbys fördel. Mycket kunde ifrågasättas.


113 stycken Slingsby T-67M levererades därefter till USAF. Men det kom att gå snett ganska snart. Efter ett par dödshaverier kom alla kvarvarande flygplan att låsas in i hangar, belagda med flygförbud, under 1997. Sedan har olika rättsinstanser fått ge sina utlåtanden och avkunna sina domar, vilket i sin tur ledde till att alla planen skrotades förra året. USAF har under tiden kört sin grundskolutbildning på civila kontrakt, och fortsätter att göra så.

På våren 1993 återlämnades Safarin till Kåremo och återställdes i orginalskick. Detta var klart på sensommaren samma år och planet registrerades åter som SE-FIT.

Något år senare såldes planet till Norrtälje-trakten. Där har kärran varit baserat på ett "eget" stråk, tills nu. Natten till lördagen den 3 februari 2007 brann det i flygverkstaden på Sundbro. Två flygplan gick åt i lågorna - en var SE-FIT. En bit mycket intressant svensk flyghistoria försvann upp i rök...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hakan Langebro aka N29495

Publicerad 2007-02-06 16:03:58

Suck va trakigt...jag hade ingen aning att det hade brunnit ner.

Postat av: F

Publicerad 2007-02-06 17:09:26

Nä, detta är allt annat än roligt.

Som en klen tröst kan man nämna att Gennart f n bygger en turbo-Safari. Fast den motorn som ska använas är en Volvo turbodiesel. Den kärran kan man ju knappast kalla för en "Saab Turbo"....

Postat av: Gurra

Publicerad 2007-02-07 19:26:01

Bloggen går som vanligt i den underbara nostalgins tecken! Mycket gulligt litet plan. Kuriosa: Om man stoppar in frasen Poupée De Cire, Poupée De Son i Babel Fish (alta vistas översättningsverktyg på nätet) så får man följande fras tillbaka:
Headstock Of Wax, Headstock Of Sound...

Postat av: F

Publicerad 2007-02-07 20:18:25

I give ya headstock of whutewha'..som flickan sa :P
Men så blir det, när man lysnar på gamla vax...

He he .. gulligt.. får man säga så om en "värsting"? ;)

Postat av: Fredrik Reichel

Publicerad 2009-11-06 10:19:03

Suverän historia!

Jobbade mellan 1975-1980 på MFI.

Postat av: Fredrik Reichel

Publicerad 2009-11-06 10:24:04

Faktum är att jag själv jobbat på SE-FIT och utprovat nya motorn.

Roligt nog har jag nyligen återkommit från 3 år i Pakistan där jag sett dessa lokalt tillverkade flygplan dagligen i luften.

Vilket fantastiskt flygplan!

Vilka grabbar Björn Andreasson och Rudolf Abelin var!

Härliga minnen!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-12-06 11:45:42

Detta är nog passande läsning i sammanhanget: http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=16694.0

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela