Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Den sista Avron...

Publicerad 2007-11-08 08:37:00 i Flygföretagande, Personligt urval, Propulärkultur,

 
SE-LIC - en Hawker Siddeley HS 748 2B tillverkad 1982 - är den sista av sin sort kvar på svenskt register. Jag hörde en kanandensisk pilot en gång referera till flygplantypen som the ol' Avro - "sjuförtiåttan" började sin bana med just det anrika tillverkarnamnet. Samma "rör" - eller flygplanskropp - användes av Brittish Aerospace (BAe) på 80-talet när man tog fram BAe ATP. Den blev något av en flopp och de flesta av dessa har konverterats till fraktflygplan, många av dem i Lidköping hos West Air och har sedermera ersatt bolagets HS 748:or.

West Air Sweden har sedan 1995 och fram till för en tid sedan använt 11 stycken HS 748. Vart efter har de avvecklats en efter en. Några har sålts till Kanada men de flesta har skrotats. Den sista, SE-LIC, är just nu leasad till ett spanskt bolag, Compania Aerea de Navegación Alaire - frågan är om den kommer tillbaka?
 
HS 748 - en gammal slö (turbo)propliner, men med en hel del charm om man jämför med nyare flygplan. Screaming Darts är ett uttryck som man kommer ihåg och hör i sitt inre. Med det avses det tjutande som kommer från HS 748:s två Rolls Royce Dart-motorer.

Det är många nätter man hört Växjö-kärran med post lite innan midnatt på väg upp mot Arlanda...och man har hört den länge - inga direkta astronomiska fartprestanda med andra ord. Ibland har man dessutom sett strobelight'ens osedvanliga slöa blinkningar mot natthimlen.

Och att se detta "öket" starta, helst i skymmingen (för det var ju gärna som sagt frakt och nattpost som man använde HS 748 till) var även det lite speciellt: Kärran har en rätt imponerande spännvidd i förhållande till sin längd, detta tillsammans med den flacka stigningen, ljudet från RR Dart och det trötta blinket från strobben gjorde att man trodde det var frågan om en utdöende dinosaur som flaxade iväg. Och på sätt och vis - det var det ju också: Den sista "dinosAvron"...

SE-LID Roskilde 000921
Spännvidd sa jag...

Flygplanen hade lite egna "personligheter" - litegrann som en gammal båt. Därför döptes de flesta till olika saker och namnen målades på nosen.

SE-LEG "L-G P" - efter en av bossarna på West Air, ex D-AFSF (Bundesanstalt für Flugsicherung)

SE-LEK "Betty Boop", ex D-AFSH (Bundesanstalt für Flugsicherung)

SE-LEO "Der Loewe" - Leo, och kom från Tyskland, ex D-AFSI (Bundesanstalt für Flugsicherung)

SE-LEX - inget känt namn, ex D-AFSJ (Bundesanstalt für Flugsicherung)

SE-LEY - inget känt namn, ex LN-FOM (Luftfartsdirektoratet / Fred Olsens Flyselskap)

SE-LIA "Mademoiselle" - var köpt från Frankrike, ex F-GFYM (Kel Air / Airfast Indonesia)

SE-LIB - inget känt namn, ex FAC1108 (Satena - colombianska flygvapnet)

SE-LIC - inget känt namn, ex C-FKTL (Wasaya Airways)

SE-LID "African Queen" - var köpt från Guinea-Bissau, ex J5-GAT (Air Bissau)

SE-LIE - inget känt namn, ex  A10-595 (australiensiska flygvapnet)

SE-LIF "Number Ten" / "West Air Force One", ex  A10-596 (australiensiska flygvapnet)

Även FAC1102 inköptes från Colombia och var först avsedd att bli SE-LIC, men skrotades och blev reservdelslager innan så blev fallet.

Här följer en liten fotokavalkad på ol' Avros tillhörande West Air...





Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: P

Publicerad 2008-03-10 00:21:12

Det är tråkigt att dem inte flyger HS planen längre.. Har många minnen från landet när man hörde det dova bullret lägga sig över huset.. ibland flera minuter (kändes det som iaf).. Har även hört en HS göra en ordentlig climb en gång.. Då kan man prata om dån, det glömmer jag aldrig! :)
RIP HS Fleet :(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela