Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En svensk tiger... club?

Publicerad 2006-03-08 20:08:13 i Propulärkultur,

Ett namn på en sammanslutning för svenska ägare av den klassiska engelska dubbeldäckaren de Havilland Tiger Moth? Eller snarare ett rätt och slätt förslag till klubbemblem. Perfekt för cowling och/eller klubblazer. Utan att det finns en officell sådan förening.  Vad hade jag då tänkt mig?

tiger1

Den här devisen och symbolen är välkänd - och omtvistad. Nyligen vann försvarsmakten en tvist med Beredskapsmuséet i Helsingborg rörande vem som har rättigheterna till En svensk tiger. Det är alltså inte att tänka på att rippa En svensk tiger. Men korsa lite svensk tiger med en engelsk.

tiger2

I England finns anrika The Tiger Club som bildades i mitten av 50-talet av Norman Jones . Han ägde
Rollason Aircraft and Engines Ltd på nu sedan länge nedlagda London/Croydon Airport. Rollason renoverade ett otal Tiger Moth som hade brukats som skolflygplan av Royal Air Force under andra världskriget och åren därefter samt sålde dem på den civila marknaden. Jones kunde kosta på sig att skänka fyra Tiger Moth'ar på en middag för att kicka igång en ny flygklubb med genuint sportflyg som ledstjärna: Stritcly VFR in a taildragger. Då kretsade en hel del i Tiger Club runt att göra några snygga loopingar och sedan ha garden party, om jag uttrycker mig en aningen sumariskt. Först taildragger, sen cocktails.

Vad jag tänkt mig ett märke där den flygande (Esso?) tigern är blå och gul samt typsnittet på texten är närbesläktad med den i En svensk tiger.

På tal om Tiger Moth och Tiger Club. Det finns en intressant svensk beröringspunkt. En av de ursprungliga fyra Tiger Moth som var grundplåten i Tiger Club's flotta hamnade 1959 i Sverige. I Hultsfred närmare bestämt. Se på bilden nedan, man anar tiger-emblemet på motorns täckplåt.

CHH


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-09 19:46:04

Oh, segelflygplan på bilden. Är det inte ett par Bergfalkar?! Nu blir man ju flygsugen...

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-09 20:45:02

Du har så rätt så: Det är två Bergfolkor II/55:or. Den ena, SE-TAB, hänger med i Hultsfredsklubben fortfarande.

Den gula saken är en Piper Cub - Lock Heaven Yellow, som Cub'ar ska vara.

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-09 22:28:52

Där ser man. Själv skolar jag i samma typ av plan, men TAN och TBE.

Riktnummer 0121 by the way

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-09 22:52:20

Kul! Inget är som stubbrytning med en gammal Bergfolka, säger de.. jag har nog aldrig segelflugit om jag ska vara ärlig.

Jag gillar gamla flygplan och är bra mycket mer impad när man flyger långt med en Bergfalke II/55 än med superplastskepp. Tror det var 20 år sedan i sommar två killar lyckades ta sig Eskilstuna - Kallinge i en Bergfalke II/55!!
"Dina" segelkärror är från 1961 resp -62..men det visste du redan? Men snart flyger du ifrån Stegeborgs Int'l? ;)

Så du siktar på Arvidsjaur...Kul :)

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-10 07:38:45

Inte segelflugit? Oj oj, då har du missat något. Ingenting är så härligt som en segelflygtur en varm vårdag ;)

Jo, det visste jag faktiskt, står på en liten skylt i planet så man ser den varje gång man flyger.

Jo, hoppas bara att man kommer in också :)

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-10 10:25:55

Nope, haha .. fast jag skulle hellre flyga lite i den lugna kvällsluften än i det värsta skumpet ;)

Visst, kommer du in! fattas bara. när får ni reda på sånt? :)

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-10 15:59:28

Snart hoppas jag... Senast v. 16 tror jag det var

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-10 16:15:45

oj, det är ju så att hela april har gått då, om det vill sig "illa" ... men det blir bra.

varför är Västerås sämre än A-jaur? är det skilland på utbildningarna, eller har det göra med intagningnarna?

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-11 12:45:33

Västerås går på gymnasiebetygen medans Arvidsjaur går på högstadiets. Själva intagningarna tror jag inte det är någon skillad på. Sen har jag hört att Arvidsjaur är bättre än Västerås, att de lär sig mer. Men Västerås är ju närmare hem, så jag får se hur det blir om jag nu skulle komma in på båda

Postat av: Fredric

Publicerad 2006-03-11 15:05:06

inte så konstigt att man lär sig mer i A-jaur, antar att det inte finns så mycket mer o göra än att plugga .. o det ligger ju rätt "off".

du vet om detta va? - kolla länken :)
blir väl ditt "närmaste" flygfält när det är klart..

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-11 21:40:23

Det finns faktiskt ett flygfält i Söderköping också, tro det eller ej ;)

Fast jag tror nästan Norrköping är närmare, eller så är det ungefär lika.. Hur som helst är Nkpng mer centralt än Stegeborg, fast det vore ju kul att flyga där någon gång ändå :)

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-12 19:05:28

Finns det lilla smala stråket i Söderköping kvar? Har inte hört så mycket om det sedan Föreningen Veteransflygs Tiger Moth kvaddades där för x antal år sedan.

Ja, Kungsängen är i det närmaste downtown! Ny länk, klicka på den får du se hur det såg ut på en flygdag där 1937..bl a :)

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-12 19:36:36

Jodå, det gör det. Fast det används mest av modellflygare tror jag...

Det kunde jag ha gjort om du hade kommit ihåg och lagt till länken ;)

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-12 19:58:31

http://hem.passagen.se/sfff/MilesFalcon(2).htm

...ligger både här och där, utifall det blir någe vajsing på't. Skrev denna artikeln för några år sedan.

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-13 19:04:46

Det var intressant. Tror nästan jag kände igen platsen, men jag är inte säker. Mycket har säkert (och förhoppningsvis) hänt på 69 år :)

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-13 21:42:51

Nästan? den stora gröna NAFK-hangaren känner du väl igen? :)
Inte så mycket träd i bakgrunden bara...

Hursom, kul att du tyckte det var intressant. Falcon-kärran kommer tillbaka till Sverige i början av juni och kommer garanterat förbi Kungsängen igen då.

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-13 22:48:27

Det var just träden som gjorde mig förvirrad :)

Vad skoj! Jag som ska vara där ute hela sommaren om jag inte hittar något sommarjobb ;)

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-13 23:27:59

Goody!!! :D

Som man brukar säga då: Watch this space for further development. Siktet inställt på Barkarby fly in'et första helgen i juni för Peter och hans gäng...

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-03-14 21:16:11

Trevligt :)

Jag ska på segelflygläger i sommar, bara tjejer. Det ska bli kul. Och en himla massa snack. Någonting som de där "äldre" tjejerna är bra på, är att prata i munnen på varandra och försöka bräcka varandras historier om vad som hände på SM '94 osv.. Men det är ganska trevligt i alla fall :)

Postat av: SierraEchoFred

Publicerad 2006-03-14 21:23:53

Låter überkul ju!
Men jag kan tänka mig att segelflygläger - även för "herrar" - blir lite söndagsfiskehistorier. Vad tror du de snackar om i Ottsjö nu t ex? Övergårds höjdrekord från slutet på 40-talet? ;)

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-15 20:37:58

Haha, kanske det.. Vem vet :) Fast i alla fall så är det så med dessa tjejer jag mött, att de snackar mer om vad som hände när de inte flög (vem som gjorde vad med vem) än vad de pratar flyg..

Jag har i alla fall kommit till flyg-testerna, så jag svävar runt just nu :D

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-15 20:43:08

haha ... låter otäckt. Är nog för att det är s k mycket snack och liten verkstad nuförtiden ;)

härligt!! Nu kommer allt gå som på räls, jag är övertygad :D

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-16 18:47:57

Haha man kan ju hoppas det i alla fall :) Antar att jag kommer gå vilse i huvudstaden, men det ska nog gå bra

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-16 19:01:29

..tss..du kommer inte gå vilse, nejrå

Flyg - är det något som "springer i familjen" som man brukar säga på engelska? ;)
Pappa, mamma eller syskon?

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-16 21:20:46

Haha Jag har en usel kartläsarförmåga, så jag kommer nog allt att gå vilse :) Men man får ju se mer av Sthlm på det sättet ;)

Nej, det är det inte... Resten av familjen spelar golf, men jag tyckte det var så segt. Trevligare att flyga... Själv då?

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-16 23:29:52

men kära du, måste bli vän med karta nu .... ska ju bli en hejare på att navigera :P

Ingen golf, vi är nog rätt skapligt botade mot det. Jag har ärvt mitt flygintresse av min pappa. Han har varit privatflygare sedan mitten av 60-talet.

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-03-17 19:48:52

Fast det är en sak i luften, för det är vägarna som förvirrar mig. I alla fall när man kör bil...

Okej, uppväxt i luften då eller?

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-17 21:48:20

hahaha ... vägar (och järnvägar) är ju de bästa nav-hjälpmedel som finns, innan GPS kom ;)

nja, det är väl att ta i.. men med en flygklubb som lite av andra hem.

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-18 22:05:33

Jo, i och för sig. Men det är skillnad att ha vägen under sig eller framför sig liksom.

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-19 14:56:16

jupp ... men man vill ändå hålla sig "on track". Man vill ju inte sitta där och upptäcka "vart tog vägen vägen" ;P

nä .. 30 kommentarer här nu... haha ... kommer du åt min mailadress? har du helgon?

Postat av: sumics

Publicerad 2006-03-19 17:38:10

Haha, den var dålig och bra :)

Jag har faktiskt inte letat efter den, och helgon har jag inte heller..

Postat av: Fred

Publicerad 2006-03-19 18:34:31

...en av de deviser jag har som ledstjärna: Hellre roligt än bra ;)

ok..här än den i alla fall:
fredriclagerquist(AT)hotmail.com

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela