Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tiger Moth SE-CHH -1

Publicerad 2010-11-05 16:11:53 i Tiger Moth...och Moth,



Fick för lite sedan ett email från John-Olof Holmström i Vimmerby och bland annat var två trevliga bilder bifogade. J-O skrev:

Hittade Moth-avdelningen i Din blogg.


Jag kan bidra med två bilder. Flygbilden visar Bertil Gerhardt över sjön Hulingen i hultsfredsklubbens Tiger Moth SE-CHH. Bilden är tagen av Folke Tormalm med mig som förare i Lillcub SE-CBR.


Den andra bilden föreställer mig i ungdomens vår.



Vill minnas att den översta bilden är tagen vårvintern 1965, har för mig att Folke Tormalm beskrev det som så på SFF Smålands website. Bakom J-O på den nedre bilden ser man två hangarer. Den till höger tillhörde Nordöstra Smålands flygklubb och kollapsade senare på grund av snötyngd - se bild. Den vänstra hangaren var väl Ture Linds och står fortfarande kvar. 

I samband med firandet av Tiger Moth 75 år i Sverige skrev jag en kronologi, därifrån saxar jag följande rörande SE-CHH:

Ytterligare en Tiger Moth importeras under sommaren 1959, också den köpt hos Rollason: SE-CHH (86323), köpare är Nordöstra Smålands flygklubb i Hultsfred. Den var tidigare G-ANSH och en av de Tiger Moth som Norman Jones "skänkte" till nystartade The Tiger Club över en middag 1956. Det kan då i sammanhanget vara intressant att notera följande:


"In the late 50's Tiger Moths were one of the few aircraft available in Britain to fly aerobatics but they were really not up to the job. De Havillands had modified a Tiger Moth G-ANSH, which was also an early Tiger Club aircraft, with a fuel system which would allow limited inverted flight and Rollason's improved upon this and then set about modifying the airframe as well. They moved the fuel tank down into the front cockpit and covered it with a detachable plywood decking. This gave a marked improvement to the aerodynamics of the upper wing and fillets were inserted between the lower wing and the fuselage. The engine was uprated to a Gipsy Major 1C engine developing 145 h.p. These changes also resulted in the empty weight of the aircraft being reduced to 1126lbs instead of the normal 1210 lbs."

1966

12 januari: En hangar kollapsar på grund av snötyngd i Hultsfred vilket skadar flera flygplan, däribland Tiger Moth SE-CHH. Den kom efter detta att tjäna som reservdelslager på Ålleberg fram till 1980 då kroppen såldes till Peter Kempe i Göteborg.

Slutbilden på SE-CHH hänger faktiskt inom glas och ram precis bredvid mig där jag nu sitter. Den är tagen i Hultsfred av LEL den 26 juni 1964.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ©

Publicerad 2010-11-06 18:34:25

Fina bilder, men jag måste erkänna att jag aldrig hade kunnat lista ut att det var J-O...

Postat av: Filip

Publicerad 2010-11-06 19:05:43

Inte utan att man blev possitivt överaskad när man såg första bilden på CHH. Samma bild pryder väggen här hemma.

Fredric, vet du om det satt den stora motorn i CHH då den gick i Hultsfred?

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2010-11-06 22:34:40

En härlig bild av J-O!

Med ålder blev det knävelborrar, vilket utmärker en genuin aviatör.

Postat av: F

Publicerad 2010-11-07 13:36:19

Bra fråga, Filip. J-O borde veta (hoppas han ser detta).



Bengan snackar ofta om när TAB'en en gång utelandade på Ränneslätt. Det var sommaren 1964 och sandstråket var...sandigt. Torrt var det och Bertil kom med Tiger Mothen CHH från H-fred för att hämta hem Bergfalken. Den sistnämnda försvann i ett dammoln när Berra drog på - det hördes i duken, rena sandpappret - och tog två evigheter innan TAB kom ut ur molnet, ekipaget rörde knappt på sig. Nåväl, i luften kom man och steg över Eksjö på "två kyrktorns höjd" (ok jag överdriver, men bara liiite...) och försvann österut...



Kanske tyder det på att det då bara var en 130 hästars Gipsy i CHH? Tilläggas bör nog också att stråket på Ränneslätt var knappa 600 meter på den tiden.



Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2010-11-07 20:11:37

Nämnda landning med SE-TAB kommer jag väl ihåg. Bengt Nilsson (AFIF HLF)hade just ryckt in till I12, det gillade han inte, (sökte sedan till Ljungbyhed där han fortsatte militär utbildning). Rolf Persson (sedermera Ljungbyhed och FV), och jag visste att Bengt hade exercis för första gången, vi beslöt att med termikens hjälp ta oss från HLF till Eksjö och att göra en loping över kaserngården på I12. BCL var inte så aktuellt på den tiden. Sagt och gjort. Vi startade och anlände på bestämd tid över kaserngården och gjorde som vi bestämt på så låg höjd som vi bedömde var ok för att åter vinna höjd och gå tillbaka till HLF. Vi tappade dock höjd och fick nödlanda på Ränneslätt. Där stod en trupp uppställda framför sina fordon. När vi låg på kort final rusade truppen in i sina bilar och körde ut på stråket där vi avsåg att landa. Det var bara att skjuta in bromsarna och glida förbi. Vi landade efter stråket i diverse grusgröpper. Kärran höll. Hur vi sedan tog oss hem har jag inget minne av, troligen efter Mothen med Gerhardt som förare som tidigare beskrivits.

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2010-11-07 20:22:10

SE-CHH, den mothen var inte utrustad med ryggflygsförgasare. Motorn bluddrade på toppen av varje loping.

Jag vill minnas att den hade en motor med 145 Hk.

Efter hangarraset var det den kärra, som klarade sig bäst och skulle inte behövt skrotas. har en bestämd känsla av att KSAK myglade till sig kärran. Jag lade ett bud, men fick inte köpa den.

Flygplanet kom aldrig mer i luften trots väldigt lite gångtid efter grundöversyn.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-11-08 08:25:23

Man tackar och bugar för både bilder och textinformation.

Detta kallar jag riktig flyghistoria!

Postat av: F

Publicerad 2010-11-08 14:58:24

Jag har fått en del mer mailledes och ihop med det jag har i gömmorna tidigare lär det bli ett, kanske två, blogginlägg till. Vi får se :)



Enligt uppgift ville man ha 500 kr för Tiger Mothen, J-O. Man grämer sig, här o var.... ;)

Postat av: Dykarn

Publicerad 2010-11-08 15:05:49

Håller med,riktig flyghistoria:)

Postat av: Ove Dahlen

Publicerad 2011-12-15 18:15:24

Det var roligt att se en gammal bekant SE-CHH, som jag i egenskap av svensk agent för Rollason sålde och levererade till klubben 25 juli 1959. Croydon som var Rollasons bas stängdes dagen efter jag och en rep. för klubben lämnade England. Flygtid till Malmö blev mer än 9 timmar inkl. sex fuel stops Lympne, LeZoute, Rotterdam, Eelde, Hamburg International och Lübeck. Mothen hade verkligen inga långa ben utan bränsleplanering var viktig speciellt om vindrikting och styrka inte var helt pålitlig. Den första Mothen som jag tog hem, SE-CHG,gav mig en tankeställare då jag korsade kanalen och fann att motvinden var betydligt kraftigare än proggat och för att nå målet Ostende fick jag flyga lågt utmed kusten och landade efter 2.5 tim med mkt lite bränsle kvar. Om någon vet vem som följde med på resan vore jag tacksam om att få en update.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-12-17 22:04:46

På begäran av Fredrik visar jag här mitt svar till Ove Dahlén:

Hej Ove!

Jag är med 99 % säkerhet övertygad att det var Arne Casselberg, som var med Dig på Ferryflygningen från England till Hultsfred med SE-CHH.

Har alltid hört att det var Arne, som flög hem kärran, har alltid funderat över vem han hade med sig eftersom han inte hade någon erfarenhet av utlandsflygningar.



Arne var aktiv i klubben under många år och var aktiv bogserförare med Mothen.

Kurt Eklund flög in mig på den och jag Flög upp som bogserförare av Gävert på LFV. Kommer inte ihåg hans förnamn.



Arne Casselberg gick bort för något år sedan, Jag hade ingen kontakt med honom sedan han flyttade från Hultsfred för mer än 20 år sedan. Han bodde med sin hustru i Mönsteråstrakten.

Han bör ha varit en bra bit över 80 år vid sin bortgång.



Med vänlig hälsning

John-Olof Holmström

[email protected]

070-551 18 55

Jag finns på Facebook



Här är också Oves svar till mig:



Hej Jo och tack för informationen. När jag såg namnet kommer jag mycket väl ihåg det. Arne gjorde ett mycket bra räddningsjobb i Hamburg. Vi hade efter ljussignaler från tornet landat på en grässtrip väster om huvudbanan och fått blinkande grönt att korsa banan och taxa till uppställningsplatsen framför tornet. När korsade banan stod en SAS Metropolitan för motorcheck före start, Mothen i sida-medvinden bestämde sig för att hälsa på den större kollegan. Med fullt höger sidoroder fortsatte nosen åt vänster då jag bestämde mig för att Arne skulle hoppa ur och ta höger vingen. Jag hann knappt tänka förrän axelremmarna flög upp i framsitsen och Arne flygande över undervingen grabbade tag i vingspetsen, svängde runt Mothen framför Metropolitans roterande vänsterpropeller, och dagen och framtiden för Mothen med besättning var räddad. Tack än en gång Arne om du läser dina bloggar däruppe. Bästa Hälsningar Ove PS Gävert hade förnamnet Åke DS

----- Original Message -----

From: Jo Holmström

To: [email protected]

Sent: Friday, December 16, 2011 8:05 PM

Subject: Ferry Tiger Moth



Vidare correspondens:

Hej igen Ove!

Tack för svar. Arne Casselbergs far ägde eller var delägare i ett företag, som en gång i tiden hette Standardhus. Ingvar Kamprad arbetade där under en period i sin ungdom.

Standardhus blev så småningom Hultsfreds Hus, på sin tid Sveriges största husfabrik, (byggde ca 3000 hus om året och hade 1000 anställda). Idag ett minne blott.

Arnes far och min far dog under samma vecka. Det var 1965. Lite kuriosa i sammanhanget.

Arne och hans far drev sedermera ett mindre företag, som hette Venahus.



Kommer ihåg att Du en gång var i Hultsfred och demonstrerade en MFI-9. Du hade en snygg tjej eller möjligen en fru med Dig.

Kommer ihåg att jag, som hade det största flygtidsuttaget i Hultsfred-klubben inte fick möjlighet att provflyga. Det var inte Ditt fel, det var den tidens klubbkotteri.



Kommer ihåg att Du flög med mig ibland mellan CPH och LPI, vill minnas att Du jobbade för SAAB i USA på den tiden. Jag hade ett kontrakt med SAAB på dessa flygningar under 6 år, 1983 till 1989. 3 t/r om dagen flög vi.



Jag fick mitt cert indraget år 2002 p.g.a. hjärtsvikt. Hade då fått ihop ca 20 000 timmar. 2002 började jag importera motorcyklar från Tyskland. Har fört in ca 800 hojar. Nu är jag 72 år och ägnar mig mest åt mc-åkning ute i Europa, ofta tillsammans med Ove Fundin, Det blev 600 mil på hoj i år. Jakt är också en stor del av livet under säsongen.



Flyger Du fortfarande?



Ha en God Jul och Ett Gott Nytt År

Mvh

J-O

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela