Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer om AMY

Publicerad 2025-01-15 19:39:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,


Nämnde för ett tag sedan i inlägget Med AMY mot solen att jag kanske skulle återkomma till Tiger Moth SE-AMY. Utsagan var följande...

En gång i tiden har jag satt ihop en lite mer detaljerad historik för denna Tiger Moth. Om och när jag hittar den igen, kan det bli läge för ett uppföljande blogginlägg. 

Hittade rätt snart denna samställning på englska av en slump, så här kommer lite historik. Basen av arbetet med denna data är gjord av Malcom Filmore, sedan har jag adderat info här och var. Ett par punkter kommer från Paul Compton.

SE-AMY de Havilland DH.82a Tiger Moth
c/n 82720 Hatfield 1939 
 Royal Air Force (RAF) id-nr R4776

41.06.17 Tiger Moth BB860 skadades vid Desford (bas för No. 7 EFTS) när Tiger Moth R4776 landade ovanpå det. BB860 reparerades och återfick sin gamla civila reg G-ADXT efter VK2.
53.00.00 Avförd ur RAF rullor
53.11.04 såld till WA Rollason. Lagrad Crydon. Läs inlägget Angående identiteten på en Tiger Moth.
64.04.27 registrerad som G-ASSC på Rollason Aircraft & Engines Ltd, Crydon
64.06.05 Första Luftvärdighetsbeviset (LVB) utfärdat
64.06.19 reg på JF Childs & JD Menzies, bas Sandown
67.07.25 reg på JD Menzies, Shoreham (senare baserad Blackbushe)
71.09.14 G-ASSC avreg som såld till USA
G-ASSC, DH82A Tiger Moth, Blackbushe, 29-03-1970

71.00.00 införd på amerikanskt register som N81DH med Gene C Thomas, Puyallop, WA. som ägare
72.00.00 reg på Harold E Thorson, Seattle, WA.
Bild från 1976, fortsatt märkt G-ASSC.
77.00.00 reg på Romaine A Collins, Buckley, WA. (senare Edmonds, WA.)
81.00.00 reg på Frederick W Allan, Federal Way, WA.
87.12.00 reg på Merlin Aire Ltd, King City, CA.

88.06.28 levererad till Staverton, UK, och Victor SE Norman
88.11.11 Köpekontrakt mellan Henry Labouchere, Field Dalling, Norfolk, och Gunnar Elmgren, Lidingö. N81DH då placerad och iordningställd på flygfältet East Winch, North West Norfolk (med andra ord via Scanhro Aviation/Appelbäck försorg)

89.00.00 flugen i Sverige som N81DH
90.03.22 Ansökan om registrering i Sverige av Elmgren
90.05.14 N81DH avreg
90.05.31 införd på svenskt register som SE-AMY, ägd av Gunnar Elmgren, Lidingö (EAA 761)
90.08.26 haveri vid landning Finspång flygfält.
91.05.31 LVB utgick, reparerad av Mats Roth, Västerås. Kroppen synlig i bakgrunden på denna bild.
94.05.00 första flygning efter restaurering
06.06.12 reg på Henrik Lundh, baserad Skå-Edeby
15.00.00 ny ägare; Ulf Källman, fortsatt baserad Skå-Edeby

Denna numera smått klassiska bild på N81DH tog Christer Sidelöv i september 1989. Har för mig att det är Alf Ingesson Thoor som är pilot.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela