Fuji FA-200-180 SE-FGN

Inför köpet av Bulldog testades Beagle Pup 150, MFI-9B och Fuji FA-200. Ett exemplar av den senare flögs från Japan hösten 1968. En "outsider" som fortfarande finns i landet, numera registrerad SE-FGN.
Ingressen är hämtad från Bulldog-affären - 1, som handlade om inköpet av FPL 61/SK 61. Mats Averkvist tog bilden på Fuji FA-200-180 SE-FGN efter landning Ränneslätt på Eksjö Flygdag den 19 augusti 2012.
SE-FGN är den enda av sin typ som figurerat på svenskt register. Har sett en del engelska och tyska, samt för den delen, även norska exemplar. Totalt har det byggts 275 stycken Fuji FA-200 Aero Subaru mellan 1968 och 1986. Det var den tredje tillverkade (c/n FA-200-3) som hamnade i Sverige...
Flygplanet, då med den japanska registreringen JA3336, ankom till Bromma den 12 november 1968. Ferryflygningen hade gått från Tokyo över Taiwan - Malaysia - Burma - Kuwait- Syrien -Grekland - Hamburg. Totalt cirka 20500 km som tog 125,15 flygtimmar i anspråk.
Blev inregisterad SE-FGN den 9 december 1968 på en K G D Wulf, Skå, som behöll flygplanet till 1972, då det övertogs av B H Thaung i Karlskoga. Något år senare blev K O R Winolf i Årjäng ägare.
Från hösten 1978 till våren 1997 ägdes SE-FGN av ett partnerskap i Skåne. Gissar att Fuijn då var baserad på Sövde (Rätta mig om jag har fel?). Kanske får tillfälle att återkomma med ett eget inlägg om den tiden?
I samband med att näste ägare, Börje Helfelt, tog över kom SE-FGN att bli experimentklassad. Ägarskapet har vandrade vidare för några år sedan till Mikael Skoog och Henrik Ström. SE-FGN är dock fortsatt baserad på Öresten.
Någonstans har jag en rätt fin och lyxig broschyr från Aero Subaru från cirka 1969. Kan vara läge att återvända till den vid passande tillfälle.
Nedan: Den tredje tillverkade Fuji FA-200-180 Aero Subaru med japansk registrering JA3336, här fotograferad den 10 oktober 1968 på Iruma Air Base (RJTJ). Två månader senare blev den SE-FGN.
