BA-7/MFI-9 50 år 2008 - 9
Det är snart dags för SVFF-träffen i Eslöv, i år med MFI-9-tema, den kommande helgen närmare bestämt. Jag ombads att skriva en kort presentation av MFI-9, den blev visst inte så...kort.
En av de sist ihopsatta "niorna" av MFI var SE-FID, c/n 66. Tillsammans med MFI-9B c/n 67 såldes planet till danska Air-Dane i Randers och registrerades som OY-DRF respektive OY-DRG i september 1971. Fem år senare såldes c/n 66 till Sverige och blev då SE-FID...som för övrigt var reserverad registrering redan på tillverkningsstadiet.
MFI-9 - ett stycke intressant flyghistoria
Den 10 oktober 2008 är det 50 år sedan det lilla hemmabyggda flygplanet BA-7 flög för första gången. Det konstruerades och byggdes hemma i garaget av Björn Andreasson (1917-1993) när han var i USA och jobbade hos Convair och var hans sjunde egna konstruktion.
Ett par år senare kom han tillbaka till Sverige och med sig hade han då BA-7:an. Konstruktionen modifierades för serieproduktion och under 60- och 70-talet kom Malmö Flygindustri (MFI) att tillverka 70 exemplar under beteckningen MFI-9 (Men hade du frågat Andreasson så hade han antagligen sagt att BA-7 och MFI-9 var samma sak.). Flygplanet hade plats för två personer, en motor på hundra hästkrafter och en spännvidd på 7,4 meter.
Redan 1961 överläts tillverkningsrätten MFI-9 för världsmarknaden minus Skandinavien (och Sydamerika?) till tyska Bölkow. Med beteckningen Bo 208 producerade man typen i närmare 200 exemplar under loppet av 60-talet.
Förutom att vara ett enkelt och smidigt plan för privat- och klubbflygning kom MFI och försvaret under början av 60-talet att utprova den nya varianten MFI-9B utrustad med raketer och robotar. Under 1966-67 hyrköpte svenska flygvapnet tio exemplar för utvärdering på Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed. Typen befanns dock för liten för militär flygutbildning och alla tio återlämnades.
Riktigt stora rubriker gjorde den lilla "nian" från Malmö sommaren 1969. Det var då en grupp svenskar under ledning av flygargreven Carl-Gustaf von Rosen kom att ingå i Biafran Air Force och flyga attackuppdrag i den lilla utbrytarstatens sida i kriget mot Nigeria. Ett tiotal MFI-9B köptes upp här och var i Sverige, smugglades ut och fick beväpning via fransk försorg.
Ur MFI-9 utvecklades MFI-15 för att möta flygvapnets och arméns behov av skol- och artillerispaningsflygplan. Den ordern kom att gå till brittiska Beagle men MFI, sedan 1968 ägt av SAAB, kom ändå att tillverka och sälja MFI-15/17 i åtskilliga hundra exemplar världen över under 70- och 80-talet. Typen tillverkas fortfarande i Pakistan, som var en tidig exportkund.
MFI-9 började som ett hemmabygge och runt 1980 återuppstod typen som just ett sådant: Björn Andreasson modifierade "nian" för amatörbygge och började sälja ritningssatser. Den nya beteckningen blev MFI-9HB ("Home Built").
I Sverige flyger ett halvdussin MFI-9HB och flera är under byggnad. Något mer än 30 stycken MFI-9 som från början är tillverkade av MFI är fortfarande i flygande skick, varav ett 25-tal i Sverige. Det finns även ett antal som är under restaurering. Idag är Björn Andreansson lilla "folkflygplan" en hett eftertraktad kärra, mycket för att det är förhållandevis billigt i drift och kul att flyga.
--- --- --- --- ---
98 föranmälda flygplan per 18 augusti, varav 34 MFI/Bölkow! Till SVFF-träffen alltså - lördag 23 augusti på Eslövs flygfält (ESME) . Observera NOTAM som stänger flygplatsen för start/landning på grund av flyguppvisning mellan klockan 13.00 och 17.00 lokal tid.
Jag vet vad jag ska hitta på den stundande helgen. Avser röra mig söderöver på fredag...och vädret verkar också vara med på noterna...
Uppdatering -
Såg att Skånska Dagbladet har en artikel idag om tillställningen: 100 veteranflygplan till Eslöv